Helmikuu 2007

Havainto

19.02.2007 20:14

Lennot Varkauteen loppumassa

Julkaistu: 19:16

stt

Varkaus. Varkauden ja Helsingin välinen reittilentoliikenne on loppumassa. Varkauden kaupunginhallitus päätti maanantaina, että kaupungin tuki lentotoiminnalle päättyy 2. maaliskuuta.

Nykyisin Finncomm Airlines lentää Varkauteen päivässä kaksi vuoroa, joita toinen on niin sanottu kolmiovuoro Savonlinnan kanssa. Lennot toteutetaan kuntien tuella, sillä liikenne- ja viestintäministeriö on lopettanut valtion tuen maksamisen.

"Näyttää siltä, että lennot loppuvat. Yhtiö tuskin jatkaa niitä omalla riskillään", arvioi Varkauden kaupunginsihteeri Markku Sirén STT:lle.

Liikenteen jatkamisesta on järjestetty tarjouskilpailu, mutta ministeriö hylkäsi ainoan tarjouksen tehneen Finncomm Airlinesin tarjouksen. Tarkoitus on järjestää uusi kilpailu, mutta se voisi mahdollistaa lentojen käynnistymisen vasta lokakuussa.

Varkaus on tukenut lentoja 20 000 eurolla kuukaudessa. Kaupunginhallitus ilmoittaa suhtautuvansa myönteisesti uuteen tarjouskilpailuun.

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135225226496

======

Vaikkei tämä suoranaisesti rautateihin liitykään, merkillepantavaa lienee se, kuinka paljon Itä-Suomen julkinen liikenne kiskoilla ja ilmassa on heikentynyt parin viimeisen vuoden aikana: Savonlinnan lentoliikenne on ollut katkolla ties kuinka monta vuotta putkeen, yöjunat lakkasivat kulkemasta, Savonradan seisakkeet on lakkautettu ja nyt vielä tämä. Mitä historiaan tulee, kevään 1988 jälkeen Itä-Suomesta on esimerkiksi kiskoliikennepuolelta hävinnyt paitsi lukuisa määrä seisakkeita, myös kokonaisia reittejä on lakkautettu, kuten Sl-Pm, Nrm-Kon sekä sesonkiajan yöjunat väliltä Kon-Tlk.

Metallican kaveri saattaisi tuumata "Sad but true".

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

19.02.2007 22:04 Risto Turhaan Suomen mies puolusti 1939-44 kauneinta Suomea, Pohjois-Karjalaa ja Kainuuta, kun sen jälkeen väki jätti nuo seudut. Muuttotappiota viimeiset 50 vuotta, pian ei ole jäljellä kuin muutama mummo. Sitten venäläistet tulevat ja ostavat kauneimmat rannat "datshojaan" varten. Ihmeen vähin mutinoin paikallnen väestö hyväksyi Kajaanin ja Joensuun makuuvaunujunien lopetuksen. Ihmetellä täytyy hiljaisuutta. Mitä vaten Pieksämäki-Savonlinna rata on aikanaan investoitu, kun se jo 30v on ollut jokseenkin kuollut. Surullista on.
19.02.2007 22:16 Risto Tarkoitin tuossa kysyksessäni ylempänä Huutokoski-Savonlinna rataa, joka on peräti noin 75km pituinen ja jossa ei viimeisen 30v aikana ole montakaan junaa kulkenut. Mutta 50-luvulla Pmi-Sla väliä ajoi 2..3 henkilöjunaa molempiin suuntiin ja 50-luvulla joitakin vuosia ns. "kiitojuna" eli sen ajan Pendolino Jyväskylä-Savonlinna väliä.
19.02.2007 22:53 Epa Tuumaustaukoa vietetään myös Mikkelin lentokentän säännöllisen matkustajaliikenteen suhteen. Se tuntuu ulkopaikkakuntalaisena erikoiselta, kun kenttähän on Porin ja Lappeenrannan tavoin keskustaajaman osa. Aivan lähellä sijaitsevat vielä mm. korkeakoulut ja ammattikorkean pääkampus. Jokin puuttuva osanen kannattavan lentoliikenteen edellytyksistä vaan loistaa poissaolollaan.
19.02.2007 23:19 Che Varmaankin se, että koneet lentävät etelään täysinä ja palaavat itään puolillaan...
20.02.2007 06:43 jpl Mistähän lähtien opiskelijoilla on ollut varaa lentää? ;)
20.02.2007 13:15 Sakari Kestinen Isäni matkusti joskus 80-luvun lopulla lättähatulla Pieksämäeltä Savonlinnaan. Oli hänen ensimmäinen ja varmaan viimeinen lättämatkansa, onnenpekka.
20.02.2007 19:56 MattiL Itäisen Järvi-Suomen lentoliikenteen ongelmien yhdeksi syyksi väen vähenemisen lisäksi voinee laittaa kehittyneen pikajunaliikenteen yhdistettynä informaatioteknologian murrokseen. Vankka/junabussi + pendolino hurauttaa Varkaus-Helsinki citystä cityyn nopeimmillaan 3h 45min ja miltei koko ajan voi muuten vaan surfata tai tehdä töitä läppärillä internetissä. Sama matka lentäen menisi ehkä niukin naukin 2,5 tuntiin, sisältäen turvatarkastukset ja muut vaivat matkatavaroiden kanssa ja noin 100 euroa kovemmalla taksalla. Lentojen suhteellinen kilpailuetu noissa osissa Suomea on merkittävästi kaventunut.
20.02.2007 23:45 Simo Virtanen Eikä pidä väheksyä maantieyhteyksienkään parantumista. Nopeimmillaan Mikkelistä pyyhkäisee kesärajoituksilla Helsinkiin kahdessa tunnissa. Moottoritietä kun on yli puolet matkasta. Siihen ei pysty juna eikä lentokone. Varkaus ja Savonlinna ovat lentoliikenteen kannalta siinä rajoilla, mutta vähääkin pohjoisemmat matkustajavirrat lentävät sitten Kuopiosta tai Joensuusta. Ilman kauempaa tulevia matkustajia ei pienten kaupunkien asukasmäärä yksinkertaisesti riitä lentoliikenteen kannattavuuteen.