Helmikuu 2007

Havainto

12.02.2007 20:06

Ministeriö pyrkii lisäämään oikoradan junavuoroja

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut VR:n kanssa neuvottelut junavuorojen lisäämiseksi Lahden ja Helsingin välillä. Uusi oikorata lisäsi lähiliikenteen junavuoroja kaupunkien välillä, mutta matkustajat ovat olleet pettyneitä Z-junien vähäiseen määrään erityisesti aamun ja illan ruuhka-aikoina.

Koko juttu: http://www.ess.fi/Article.jsp?article=132232

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

12.02.2007 22:34 Perttu Karttunen Joo, eihän sitä itte kannata kustantaa noitakaan ajoja ettei vaan valtion herrat pääsis luulemaan että oikorata on sittenkin kannattava. Kysymys kuuluukin että miksi ihmeessä VR ryövää vielä törkyhintoja junalipuissa kun liikenne on jo kertaalleen veronmaksajien rahoilla maksettu.
12.02.2007 23:05 jpl Eihän sitä kokonaan ole maksettu.
12.02.2007 23:50 jtt Mitenkähän junat sopivat Hki-Ke välillä kulkemaan, koskei junien lukumäärää voi lisätä Keravalta pohjoiseen. Kaksi itäisintä raidettahan on pyhitetty periaatteessa vain Hki-Ke-Hki "lähiliikenteeseen", muut käyttävät läntisimpiä raiteita ja liikennehän jakautuu Ke:lla pohjoiseen ja itään. Vai alentaankohan Ke:lla pätkimään ja kokoamaan Z- ja R-junia, sehän käy varsin näppärästi - varsinkin näin talvella...
13.02.2007 00:04 rutinof Lainaus: "Lisäkustannusten määrä riippuu siitä, miten paljon uusia matkustajia lisävuorot tuovat. Mitä enemmän matkustajia, sen vähemmän maksettavaa valtiolle jää." Tuosta pitäisi Pertunkin pystyä päättelemään, ettei liikennettä VR:lle kahteen kertaan makseta. Neuvotteluissa sovitaan liikenteen hinta ja valtio sitoutuu maksamaan erotuksen, jota lipputulot ei kata. Mistä muuten kalusto lisäliikenteeseen otettaisiin kun ei sitä nykyiselläänkään ruuhka-aikoina taida missään seistä? Pitääkö ottaa jostakin muusta liikenteestä pois?
13.02.2007 00:10 Epa Asia erikseen on vielä kalustoa koskevat ratkaisut. Olen ymmärtänyt, että VR:n uudet lähijunat ovat nyt täysimääräisesti tehokkaassa käytössä. Uudet Z- ja G-junatkin lienee järkevää ajaa Sm4:lla. Voisi ajatella, että tämän seurauksena Sm4:t olisivat yhä harvinaisempi havainto Pasilasta länteen kaartavilla radoilla.
13.02.2007 00:19 jtt Mitenkähän loppujen lopuksi on VR:n "tappion" laita - itse "kuljetus-firma" taitaa tuottaa voittoa, mutta... mutta ne muut maksut ja Valtion haluama tuotto??? Ei liene montaa vuotta, kun esim. sodan jälkeen rajan taakse jääneistä radoista vielä kirjattiin poistoja. Jotkut viisammat voinevat vastata, mitä kaikkia poistoja firma voi yleensä laskea poistoihinsa, ettei vaan paperilla näytä verottajalle suuria voittoja, tuskin VR on sieltä pahemmasta päästä. Tämä on vain erään koskaan liiketalouteen perehtyneen henkilökoht. aatos.
13.02.2007 04:14 Rusina Sm4-yksiköiden lukumäärä jäi sitten 30:een ja nyt sitten tulossa lähivuosina Sm5-yksiköitä. Ensinnä pitäisi korvata 50 kpl Sm1-yksiköitä joista pitäisi luopua 2010 tienoilla, eikä nuo 50 Sm2-yksikköäkään älyttömän kauaa pysy palveluksessa.. Eli aika paljon saavat kyllä suorittaa junahankintoja pienen ajan sisään.
13.02.2007 07:58 Jarkko Korhonen Huhhuh, millainen rumba mahtaakaan olla Sm5 hankinta? Taitaa olla helpompaa (ja taloudellisempaa) pitää hyvää huolta Sm1:stä ennen kuin Sm5:n mahdolliset lastentaudit, talviongelmat ja kytkentäongelmat ovat ratkaistu... Sm1:lle hyviä työvuosia omasta puolestani, 60-luvun kasvatit rullaavat edelleen!
13.02.2007 09:38 Timo J Lindqvist Itse työskentelen konduktöörinä mieluiten saneeratuissa Sm1/2-junissa. Niissä on kaikki perusasiat kunnossa. Ilmastointia ei ole, mutta toisaalta eipä ole siihen liittyviä ongelmiakaan. Ja mikä parasta: ovetkin saadaan suljettua sen verran nopeasti, ettei mattimyöhäisen käsi ehdi väliin. Sm4-junilla lähteminen Helsingin asemalta on melkoista sirkusta iltapäiväruuhkassa kun viimetipan juoksijat saavat päättää koska juna lähtee. Niissä kun on niin hitaat ja monimutkaiset turvajärjestelmät ovissa.
13.02.2007 10:20 Teemu Lokka Yhdyn tuohon Timon kantaan Sm4 junien hitaasta lähdöstä Helsingistä, usein siihen aikaan Helsingistä lähdössä pohjoiseen I/K junalla ja aina mattimyöhäiset yrittää tunkea sisään... Olikos Sm4 sarjassa millaisia lastentauteja kun itselle ei tule yhtään mieleen. Ainakin ovat toimineet paremmin kuin Sm3:set ....
13.02.2007 10:20 Jarkko Korhonen Samaa mieltä nykyään melkein päivittäin lähijunalla matkustavana. Monesti ellei todellista kiirettä ole, valitsen lähtevistä I/K-junista nimenomaan junatyypin perusteella mieluiten Sm1/2-kaluston ja erityisen mielellää saneeraamattoman Sm2:sen, junan, jossa on VR:n tämänhetkisen kaluston pehmeimmät ja mukavimmat penkit. Ilmastointi on nykyajan kotkotusta, jota ei mielestäni tarvitse junissa olla, ainakaan jos se aiheuttaa ongelmia.
13.02.2007 10:59 Lari Nylund Helsingin ruuhka-aikojen lähdöissä Sm4:lla itselläni on tapana ilmoittaa junan lähtövalmius kuljettajalle asemaa lähinnä olevalta ovelta. Tässä tapauksessa pystyt itse sulkemaan lähimmän (häiriöherkimmän) oven just silloin kun haluat. Lisäksi kuljettajan kanssa jo ennen lähtöä sovitaan, että sormi on valmiina L-napilla ja nappi on pohjassa silloin kuin merkki annetaan. Melko täsmällisesti on päästy lähtemään, eikä yksikään myöhästynyt ole jäänyt harmittamaan.
13.02.2007 11:01 Sakari Kestinen rutinof: todellisuudessahan VR saa sen "alijäämän", mutta sen lisäksi myös kaikki lipputulot, eli vaikka liikenne olisi selkeästi kannattavaa, maksaa valtio silti.
13.02.2007 11:30 Dakkus Mitä linjoja jää VR ajamaan ja mitkä päätyvät Pääkaupunkiseudun Junakalusto oy:lle? Jotenkin oudon tuntuista olisi, että tuollainen firma joka on periaatteessa YTV:n, ajelisi Z- ja Y-juniakin. Mutta toisaalta, hankalaahan se on eri firmoilta ostaa samaa liikennettä. Saa muuten nähdä, vaihtuuko Sm1 ja Sm2 -junien väritys sitten jossain välissä. (vai meneekö niitä miten paljon tälle uudelle firmalle? Entä miten on Sm4:n laita? Jääkö ne kaikki VR:lle vai täh?)
13.02.2007 12:04 Nikolas Jarkko Korhonen: Asiaa stna! Ei ole saneeraamattoman Sm2:n voittanutta penkkien (ja muutenkin kys. junatyypin) mukavuudessa. Hyvänä kakkosena tulee Ex. [/ot]
13.02.2007 13:07 iki Ihmettelen vain miksei klo 16.27 lähtevällä taajamajunalla matkusteta Lahteen. Siihen kyllä mahtuu porukkaa. Suuri yleisö ei taida tietää, että siihen käy vyöhyke. Kokoajan puhutaan vain Z-junista ja siitä, että niillä pääsee Lahteen.
13.02.2007 15:20 rutinof Sakari: ainakin minä ymmärrän tuosta alkuperäisen havainnon linkin ess:n jutusta, että neuvotteluissa päätetään summa X, jonka VR minimissään saa hoitaessaa ko. liikentee. Jos summa ei lipputuloilla täyty, maksaa valtio erotuksen. Jos summa X täyttyy tai jopa ylittyy, ei valtion tarvitse maksaa mitään.
13.02.2007 15:21 rutinof ps. n-kirjain temppuilee
13.02.2007 16:11 Jouni Pääkaupunkiseudun Junakalusto on nimensä mukaisesti kalustoyhtiö. Ei se itse tule ajamaan yhtään junaa.
13.02.2007 18:09 Dakkus Ihan hyvä korjaus, mikä lie ajatusvirhe oli minulla. Mutta yhtä kaikki, on kiintoisaa tietää, mille linjoille nämä Sm5:t päätyvät ja millä linjoilla jatketaan VR:n kalustolla. Tämän tiedon mielenkiintoisuutta lisää sekin, että kaiken järjen mukaan ne samat linjat jotka ajetaan nyt PKS:n Junakaluston kalustolla ajetaan tulevaisuudessa jonkun muun firman kuin VR:n toimesta (ellei VR sitten tee parasta tarjousta, minkä tapahtumisen suhteen ainakaan ensimmäisellä kilpailutuksella olen varsin skeptinen).
13.02.2007 18:14 tane Nykyisellä lainsäädännöllä ei henkilöliikenteessä ole kilpailua! Jollei sitten rakenna myös omaa rataverkkoa.
13.02.2007 19:43 Ari P Saapa nähdä, mitä tarkoittaa ESS:n mainitsema "tuntuva" Z-junien lisäys. Voisikohan se tarkoittaa jopa joka tunti klo 6-23 kulkevia junia? No, se selviää neuvottelujen päätyttyä. Olisikohan mäntsäläisten toive ruuhka-aikaan kahdesti tunnissa kulkevasta Z-junasta mahdollista toteuttaa? Yksi Z-juna voitaisiin ehkä sijoittaa lähtemään Helsingistä klo 17.17. Klo 17.12 lähtee IC2 111. IC2 on hieman Sm4:ää hitaampi Helsinki-Tikkurila -osuudella johtuen pidemmistä pysähdysajoista, mutta ehtisi viiden minuutin kaulan turvin karkuun Z-junaa. Z-junan jälkeen 4 minuutin erolla klo 17.21 lähtisi pääradalle R-juna, jonka pysähdyskäyttäytyminen ja nopeus on sama Keravalla saakka kuin Z-junalla. Silloin neljän minuutin väli luultavasti riittäisi. Klo 16:n jälkeen ei puolestaan edes tarvita uutta Z-junaa, sillä klo 16.27 Helsingistä lähtee H 235, joka pysähtyy myös Haarajoella ja Mäntsälässä.
13.02.2007 20:11 rutinof http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudun_Junakalusto
13.02.2007 20:17 pjh Tyhmempi kuvittelisi, että Sm5:t päätyisivät ensisijaisesti linjoille E, A, M ja I. Ellei linjastoa sitten uusita. Flirtit taitavat kuitenkin tulla käyttöön ennen kehäradan valmistumista. Z-junien lisäys olisi varmasti ratavarren asukkaille mieleen, erityisesti olen kuullut toivottavan myöhäisempiä vuoroja illalla.
13.02.2007 23:32 JVP Jep, ilmeisesti Sm5:t tulevat ytv-alueen sisäisille linjoille, ja kauemmas suuntaaville linjoille sitten Sm4:t. Ne vuorot joille ei uusia junia riitä ajetaan sitten Sm2:lla. Kehäradan valmistuessa I- ja M-junat kaiketi yhdistetään.
13.02.2007 23:37 Lauri A. Tuntuva lisäys tarkoittaa "kohtuullisen varman sisäpiiritiedon" mukaan kuulemma n. seitsemää lisäjunaa per suunta. Mutta neuvottelut ja suunnittelut ovat kaiketi vielä aika alkuvaiheessa. Joku jo ottikin esille sen, mistä löytyy kalusto ja ratakapasiteetti kyseisille junille. Mulle tulee kuitenkin ekana mieleen, että mistä helvetistä revitään henkilökunta noihin juniin. Jo nyt tilanne on aivan tautinen. Tulossa on myös kokonaan uusi G-juna ja E-junan jatkaminen Kauklahteen - niin...sekin vaikuttaa henkilöstön käyttöön, koska reissun kokonaisaika pitenee.
14.02.2007 14:35 Move off Totta. Uusi juna-aika lisäsi junavuoroja, mutta kuinka paljon otettiin uutta henkilökuntaa lisäliikennettä hoitamaan???
14.02.2007 20:51 Ari P Keski-Uusimaa -lehden verkkosivut kertovat 6-7 uudesta Z-junavuorosta suuntaansa ensi syksynä. Jo kuusi vuoroa riittää siihen, että Helsingistä lähtisi ja sinne saapuisi Z-juna arkisin joka tunti tunneilla 6-22. Vuorojen lisäys koskee vain arkipäiviä.
15.02.2007 12:49 Dakkus Vajaa vuosi sitten lukemani prujun mukaan kehärataa tullaan ajamaan myötäpäivää tunnuksella M ja vastapäivään tunnuksella P. Vaikka tässä muistaakseni on kyse ihan I:n ja M:n yhdistämisestä, ei kuitenkaan voida ihan tuosta puhua koska linjatunnus muuttuu.
15.02.2007 12:51 Dakkus Ja tane: Nykyisellä Suomen lainsäädännöllä toki ei, mutta asiahan korjaantuu ihan parin vuoden kuluessa, koska kaikissa EU:n jäsenmaissa (ehkä tosin Bulgariaa ja Romaniaa lukuunottamatta) on oltava kaikki rautatieliikenne kilpailutettua vuonna 2010. Tähänhän junakalusto Oy:lläkin valmistaudutaan, ei sitä ihan huvin ja urheilun vuoksi ole pistetty pystyyn.
15.02.2007 12:52 Dakkus No, nyt käytin huonoa sanamuotoa. Ei välttämättä kilpailutettua, vaan kilpailulle avointa.
15.02.2007 13:24 tane Ei nyt ole mitään varmaa tietoa tai lähdettä käsillä, mutta eikös tuosta väännetty kättä EU:ssa ihan viime vuoden loppupuolella ja tulos oli, että henkilöliikennettä ei tarvitse avata kilpailulle? Paremmin tietävät kommentoikoot!
15.02.2007 15:13 Move off Jos Dakkus tarkoittaa 9.6.2006 EU:n liikenneministereiden sopimaa palvelusopimusasetusta, niin siitähän jätettiin rautatieliikenne yksiselitteisesti pois. Tällä hetkellä ei EU:n tasolla liene valmisteilla mitään lainsäädäntöä, joka pakottaisi avaamaan kansallisen matkustajajunaliikenteen kilpailulle.
15.02.2007 17:58 Dakkus Hei, outoa. No, kai sitä sitten on taas tullut joku lehti viitanneeksi suunnitelmaan faktana. Täytynee kaivaa tietoa..
15.02.2007 20:25 Jarkko Voutilainen VR Oy:n ja LVM:n väliset tukisopimukset löytyvät Raideryhmän www -sivuilta: http://www.raideryhma.fi/osto11/index.htm ja http://www.raideryhma.fi/osto07/index.htm Sopimuksen mukaan ostoliikennekorvausta ei pienennetä, vaikka VR Oy:n kustannukset alenisivat tai lipputulot ylittyisivät. Korvauksen perusteena on teoriassa toteutunut alijäämä, jossa korvaus ei pienene vaikka alijäämä pienenisi. Joukkoliikenteen palvelusopimusasetuksessa ei ratkaista tuetun henkilöjunaliikenteen kilpailutusta. Asiaan tultaneen palaamaan seuraavissa EU:n rautatiepaketeissa. Vapautumista tai tuetun liikenteen kilpailutusta ei olla haudattu, asiaan tultaneen palaamaan, vaikkakin käsittelyaikataulu on tällä hetkellä avoin.
18.02.2007 05:12 Rusina Sietää lisätä oikoradan junavuorojen määrää jos matkustajamäärät ovat noin paljon yli ennakko-odotusten. Odottivat noiden paikkureiden kuskaavan vuodessa n. 200000 matkustajaa yhteensä, mutta toistaiseksi vauhti on ollut sellaista, että kulkisi yhteensä 350000 matkustajaa.
19.02.2007 11:57 Dakkus Kun tuossa eilen Mäntsälästä junalla lähdin, oli 17:40 junaan nousseiden matkustajien määrä kyllä varsin hämmentävän suuri, etenkin kun asema on ihan keskellä skuttaa.