Helmikuu 2007

Havainto

09.02.2007 19:01

Upea päätös tämän viikon pendelöinnille: IC55 Hämeenlinnassa tänään 1,5 tuntia myöhässä! Viivästys syntyi seuraavasti: Helsingissä -50 min. (ongelmia Ilmalassa), Järvenpäässä -10 min (oviongelmia) ja Harvialassa -25 min. (tekninen vika). Pitäisiköhän siirtyä auton rattiin edistämään kasvihuoneilmiötä. Saataisiin Suomenkin ilmasto lämpimämmäksi ja junat kulkemaan ajallaan.

Lähettäjä: Esa Leskinen

Kommentit

09.02.2007 19:11 Rasbelin "Pitäisiköhän siirtyä auton rattiin edistämään kasvihuoneilmiötä." Toinen vaihtoehto ei ole siirtyä linja-automatkustajaksi? Joukkoliikennemuotoja on olemassa muitakin kuin juna. :)
09.02.2007 19:20 pjh Kasvihuoneilmiö nostaa nykyisten ennusteiden mukaan keskilämpötilaa, mutta voimistaa ääri-ilmiöitä. Ei sen avulla talvipakkasista kokonaan päästä, mutta myrskytuhoja ja hellekäyriä saadaan lisää.
09.02.2007 19:22 Esa Leskinen Yksi juttu vielä: Harvialan pysäyksen jälkeen ainakin oma vaununosastoni alkoi viiletä siihen malliin, että takkia tuli ikävä jo Vanajan kirkon kohdalla. Toivottavasti pysyy plussan puolella Ouluun asti.
09.02.2007 19:36 Tapani Kunnas Jukun mukaan Hämeenlinnassa matkaa on viivyttänyt veturivika ja Tampereella veturin odotus. Treeltä juna on lähtenyt 2 h 20 min myöhässä. Minkälainen veturi mahtaa olla keulilla nyt, onko havaintoja?
09.02.2007 19:40 Markku Rantanen Niinpä niin, hyytyy ne bussitkin eikä vain junat. Helsinkiläisen (turisti)bussin vaihteet jäätyivät Vääksyssä, ja matkustajat joutuivat kävelemään loppumetrit 30 asteen pakkasessa. Seminaariin olivat matkalla mm. presidettipari Mauno ja Tellervo Koivisto. Lähde:Etelä Suomen Sanomat 9.2.2007
09.02.2007 20:40 Tapani Kunnas Niin siis eihän se vielä ole edes lähtenyt Tampereelta. Jukussa oli vasta ennakkotieto. Tyhmä minä.
09.02.2007 20:47 Pauli Kyllönen Toijalassa oli veturin vaihto ja nyt jatkanee toivottavasti matkaa ongelmitta.
09.02.2007 21:47 Jarkko Korhonen Hajalan ohitus tapahtui myös ajallaan! Hienoa, pupu.
09.02.2007 22:01 Tapani Kunnas Näkyy olleen veturin odotusta myös Tampereella. Toinen vaihto?
09.02.2007 22:05 Tapani Kunnas Täytyy kai mennä nukkumaan... saisko joku otettua talteen tuon junan perilletuloajan, jos on hereillä vielä siihen aikaan? Ei muuten mutta kiinnostaa vaan...
09.02.2007 22:34 mrl586 Parkanoon kyseinen juna ilmestyi klo 22:20. Arvioidun ajan mukaan juna saapuu Seinäjoelle klo 22:55.
09.02.2007 22:46 Jarkko Korhonen Ja mun kommentti meni jostain syystä väärään uutiseen. Ei voi käsittää. Piti mennä Sm3->Sm4-uutiseen.
09.02.2007 23:21 KooPee Seinäjoen myöhästyminen on jo 3 h 34 min. Varsinainen epäonnen juna! Veturinvaihto Toijalassa ja ilmeisesti uudelleen Tampereella. Onkohan Toijalan päivystäjä tmv. joutunut IC-vetoon?
09.02.2007 23:22 rautatie Kiva kun tommonen juna tulee klo 2:30 Ouluun, voi olla taksit vähissä.
10.02.2007 03:17 Pauli Kyllönen IC55 tuli Ouluun loppujen lopuksi 2:40 ja vaunuja löytyi 12 kappaletta joista 2 veturin jälkeistä Ex vaunua olivat varmaan IC162 junasta otettuja kun oli vielä junanumero jäänyt vaihtamatta.
10.02.2007 03:18 Pauli Kyllönen Offtopic: Oulussa on myös 3*Sm3 runkoa ja numeroiltaan 7x03, 7x04 ja 7x14.
10.02.2007 08:34 Tapani Kunnas No huh. Tainnut Mr. Murphy olla tuon junan kyydissä. Jos tuollainen omalle kohdalle sattuisi, niin taitaisin jäädä sovinnolla Seinäjoelle yöksi ja tulisin sitten seuraavana päivänä loppumatkan Ouluun.
10.02.2007 09:15 rtm Oli kyllä tosi huono viikko Hml-Hki päivittäismatkustajalle. Käyttämäni junat(lähinnä IC2160 sekä IC55, yksittäisesti IC162 ja IC179) keräsivät myöhästymisiä 6 tuntia ja 17 minuuttia. Junien kulkutiedot-sivusta ei tunnu aamuisin olevan mitään hyötyä. Joka aamu olen sitä vilkaissut 15 min ennen junan lähtöä, kertaakaan ei ollut myöhästymisilmoitusta ja jokainen juna oli myöhässä yli 10 min. Vieläkö lienet Esa tyytyväinen raidenäyttöjen ja kuulutusten informaatioon ja osuvuuteen;)? Toivottavasti Mr. Murphylle on myyty vain 10 matkan lippu.
10.02.2007 09:51 Esa Leskinen Tiedon kulkuun olen edelleen tyytyväinen. Sitä tulee ihan kiitettävästi niin infosysteemeistä, konduktööreiltä kuin kuljettajiltakin. Se tieto vaan on aika ikävää kuultavaa.
10.02.2007 10:08 Anttila Helsingin Sanomat kirjoitti 9.2.2007 seuraavasti ko. tapauksesta: Veturirikko katkoi Oulun-junan matkaa Tupaten täyteen myyty Intercity-juna Helsingistä Ouluun taittaa matkaansa etananvauhtia. Kello 16.06 Helsingistä lähtenyt juna oli Tampereella aikataulustaan myöhässä kolme ja puoli tuntia. Junassa oli arviolta tuhat matkustajaa, joista osa siirtyi toisiin juniin. Mateleva juna on myöhästyttänyt myös muuta liikennettä. Veturin jarrut alkoivat jo ennen Hämeenlinnaa mennä itsestään päälle, kun ilmanpaineet karkasivat jarrujärjestelmästä. Hämeenlinnan kohdalla tilanne näytti korjaantuneen, joten juna jatkoi matkaa niine hyvineen. Hämeenlinnan jälkeen oikuttelu alkoi uudelleen. Paineilmajärjestelmä meni rikki pakkasen vuoksi, kertoo VR:n liikennepäällikkö Mauno Haapala. Junaan kiinnitettiin Toijalassa varaveturi
10.02.2007 12:30 AM Viime viikon keskiviikkona IC2 160 näytti kulkevan Riihimäen kohdalla aikataulussaan, mutta kun junaa ei kuulunut, kuulutettiin, että juna EHKÄ saapuisi raiteelle 1 n. 15 minuutin kuluttua. Matkustajat siirtyivät junaan H 226, jossa oli viimeisessä vaunussa 8 astetta pakkasta. Matkustajia tämä lähinnä huvitti, töihinkin ehdittiin lopulta ajoissa.
10.02.2007 22:13 joht. Nyman Nyt kun VR:llä on ollut ihan pirusti myöhästymisiä, on ollut 30 min myöhästymisiä, on tuntia, puoltatoista ja jopa kolmea tuntia, niin VR:n on päättänyt ottaa härkää sarvista ja korjata tilanteen. Tuossa muutaman viikon kuluttua pahimmin myöhästyneet junavuorot saattavat lähteä tunnin, kaksi tai jopa kolme tuntia aikataulustaan etuajassa. Näin VR kompensoi myöhästymisiä ja voi sanoa, että "kyllä ne junat keskimäärin kulkevat ajoissa."
11.02.2007 06:01 Timo Ekman Sattuipa itselleni sellainen tuuri, että olin tuossa kyseisessä junassa välin Riihimäki-Seinäjoki. Aivan omaa luokkaansa oli junan liikkuminen välillä Riihimäki-Toijala. Veturi veti konduktöörin mukaan jarrut päälle jostain syystä ja kaiken kaikkiaan näitä hätäjarrutuksia tuli 5 tai 6 kappaletta. No, Toijalasta sitten saatiin se uusi veturi ja jostain syystä se piti vielä Tampereellakin vaihtaa. Tampereelta aikataulun mukainen lähtöaika olisi pitänyt olla 18:00 ja laiturin näytössä luki korjattu aika, joka oli 21:18. Tähänkään lähtöaikaan ei päästy johtuen ilmeisesti veturivaihdosta, vaan 21:31 päästiin vasta liikkeelle. Aika tarkka 23:05 oltiin Seinäjoella ja se täytyy kyllä VR:le mainita isona plussana, että olivat järjestäneet taksikuljetuksia Alavudelle, Tuuriin ja Ähtäriin sekä Kurikan ja Jurvan suuntiin unohtamatta Alajärveäkään. Siinä vaiheessa, kun konnari kävi kyselemässä noihin päin menijöitä, kävi kyllä mielessä, että minne oli unohtunut Kauhajoki. Kuitenkin Seinäjoelta lähtee 22:00 viimeinen bussi Kauhajoelle ja olisi voinut olettaa, että sinnekin asti olisi ollut menijöitä. Jotta kaikki olisi loppuun asti mennyt pieleen, niin eräs asiakas vieläpä myöhästyi taksistaan ja junansuorittaja tuli toimistostaan tilaamaan taksia takaisin. Eikä tässä vielä valitettavasti kaikki. Reipas sata metriä ennen saapumista Seinäjoen asemalle juna teki aivan uskomattoman nopean jarrutuksen ja olin lentää seinään kiinni odotellessani oven vieressä asemalle saapumista. Konnari kuulutti kiitettävän nopeaa asian syyn. Oli meinannut jäädä ihminen alle. Junansuorittajalta sitten kuulin, että kyseessä oli ollut joku känninen tapaus ja veturi oli kuulemma hiukan osunutkin tähän tyyppiin. Poliisit olivat kuulemma käyneet korjaamassa tyypin pois ja mitään vakavampaa ei ollut sattunut. Melkoinen tuuri ollut tyypillä. Kaiken kaikkiaan matkani Järvenpäästä Seinäjoelle kesti ”vaatimattomat” 5 tuntia 47 minuuttia.
11.02.2007 22:52 joht. Nyman Istuskelen parhaillaan M60:ssä täällä jossain Viialan ja Toijalan välillä. Mietin tossa paria juttua, jotka tulivat näistä myöhästelyistä mieleen: 1. Jos Pendolino on myöhässä esim. 25 min, kuten M93 nyt, joutuuko junasta ostetusta lipusta pulittamaan Pendolino-lisää, vaikka se on hitaampi kuin aiemmin samaa reittiä aikataulussaan kulkenut IC? 2. Jos juna on myöhässä, seuraan Jukusta sen arvioidun saapumisajan (esim. klo 20:n sijaan klo 20.30), marssin tällöin asemalle tietysti vasta noin klo 20.20. Mikäli lipunmyynti menee kiinni klo 20, jolloin aikataulun mukaan klo 20 lähtevässä junassa peritään lisämaksu, peritäänkö se myös tässä tilanteessa? 3. On tässä jotain positiivistakin: IC60:n aikataulunmukainen lähtöaika Tampereelta olisi ollut klo 22.02, lähdettiin klo 22.27. Kurkkasin varmuuden vuoksi Jukua ennen kuin lähdin keikkapaikalta takaisin asemalle: arvioin IC60:n Tampereelle saapumisajan Seinäjoen lähtöajan perusteella, (klo 21.10 klo 20.47 sijaan), eikä mun tarvinnut lähteä paitsi kesken klubin ravintolasta veks, eikä toisaalta tarvinnut patsastella Tampereen rautatieasemalla turhaa puoltatuntista. Lisäksi muuten semmonen, että M60:n pysähtymiskäyttäytyminen on varsin outo IC:ksi - muuttuuko tämä Pendolinoksi, kun 5-runko valmistuu remontista?
13.02.2007 10:19 Yppis Nynny: IC60 ei taida muuttua Pendolinoksi, mutta S93 muuttunee kesällä IC-junaksi.
15.02.2007 12:03 joht. Nyman Hehee, toi mun kommentti 10.2.2007 klo 22.13 muuttui todeksi: tällä hetkellä Jukussa sanotaan IC107:n lähteneen Helsingistä aikataulustaan (norm. lähtöaika Hki:stä klo 12.12) poiketen jo klo 11.40! Todellista virheiden kompensointia, sanon minä.
15.02.2007 12:23 joht. Nyman (jatkoa edelliseen, Jukun kämmi on näemmä fiksattu. Ehdinkin jo ihmetellä, että midä ihmeddä...)