Helmikuu 2007

Havainto

09.02.2007 17:58

Sattui käsiini Turisti syksyltä 1963, ja huomasin sieltä erään yllättävän aikatauluseikan. Moskovan juna on näemmä nimittäin ajettu Helsingistä Kouvolaan asti samalla aikataululla kuin P1 Imatralle. Kolmantena samassa rungossa näyttäisi olleen vielä H771 Pieksämäelle. Vasta Kouvolassa juna on jaettu. Tietääkö joku, oliko tällainen käytäntö kauankin voimassa? Syksyllä 1963 aikataulu on ollut: Hki lähtö 12.25, Ri saap. 13.24 lähtö 13.30, Lh saap. 14.21 lähtö 14.25, Kv saap. 15.15. Kv:sta P1 on lähtenyt 15.30, H771 klo 15.35 ja moskovalainen 15.40.

Lähettäjä: Timo Salminen

Kommentit

09.02.2007 19:12 MattiL Suurin piirtein samoin vuoden 1969 Turistissa, mutta vissiin dieselvedolla vähän nopeammin. Lähtö Hki 12.25, tulo Kouvolaan 15.00. Jatko Imatralle 15.10, Moskovaan ja Pieksämäelle klo 15.30.
09.02.2007 19:50 eliitti-karhu mitähän tuossa on ollut keulilla?
09.02.2007 20:55 Pertti H Matkustin vanhempieni kanssa kesällä vuonna 1963 Turusta Rautjärvelle ja P1:llä oli silloin veturina Helsingistä Kouvolaan Hr12 (Dr12) ja Kouvolasta Imatralle Hr1. Havainto perustuu muistikuvaan, enkä silloin vielä dokumentoinut matkoja.
09.02.2007 21:07 Tapio Muurinen Yksi makuuvaunu Moskovan ja Helsingin välillä alkoi kulkea päivittäin 1956 alkaen. Myöhemmin matkailun elpyessä oli kesäisin oli kaksi vaunua Moskovaan ja yksi päivävaunu Leningradiin. Ne liitettiin Kouvolan kautta kulkeneisiin pikajuniin. Esimerkiksi 1960 vaunut kuljetettiin P 1:ssa (Hki 12.25) Raippoon, josta jatkoi oma kans. väl. juna H 721 Vainikkalaan. Seuraavana vuonna (1961) vaunut kulkivat P 75:n (Hki 9.25) mukana Kv, josta jatko P 9 (klo 13.30) (vain kansainvälisiä vaunuja). Käytäntöä on sovellettu joustavasti, mutta P 1 on varmaankin ollut tavallisin juna, jolla Mva-vaunut on kuljetettu. Junat vain alkoivat venyä kovin pitkiksi. Vielä 1970-luvulta muistan matkoja, joissa Hr13 veti n.15 vaunua, mukana Mva-vaunut. Pieksämäelle menevät vaunut (H 771) eivät vielä 1961 tainneet olla alusta saakka matkassa, mutta 1966 näin oli.
10.02.2007 08:37 Timo Salminen Kiitokset mielenkiintoisista tiedoista!
10.02.2007 22:53 Juhani Katajisto Ja mielenkiintoista tietoa vielä lisää Timo vuodelta 1963 Moskovan junista! Kuinkas sattuikaan, kun kesällä 1963 vedettiin muutaman kerran Moskovan junaa Vainikkalan ja Raipon välillä halko-Jumbolla. On siinä idästä tulleet matkustajat saaneet hieraista kerran jos toisenkin, jos hoksasivat katsoa, kun junan eteen on tullut halko-Jumbo. Millaista lie kalusto ollut silloin idästä tullessa, mutta halko-Jumbo on varmasti erottunut antiikkisuudellaan näin hienossa junassa. - Ristoja näkyy olleen Moskovan junissa, tavallisiakin "hörökorvia" Kouvolan ja Vainikkalan välillä usein esim. vielä vuonna 1965 ja alkuvuonna sinä kovana pakkastalvena 1966, mutta junapainot olivatkin aika suuria kymmenkunta venakkoa ja varmaan ylikin, mitä kuvista laskin..
11.02.2007 06:46 Jouni Vielä viime vuonna oli aika yleistä, että matkustajat saattoivat Vainikkalasta lähdettäessä hieraista silmiään: höyryveturikos meitä vetää? :) Vainikkalan ja Viipurin välillä vetotehtäviä hoitaneet M62:t savuttivat sen verran lahjakkaasti toisinaan. Täytyypä huomenna katsoa, mikä veturi Repiniin löydetään. Toivottavasti TEP70. :)
11.02.2007 12:22 Tapio Muurinen Raipon - Vainikkalan vain on n. 13 km. Vainikkalassa ei ollut edes kääntöpöytää, mutta Raipossa oli kolmioraide. Vainikkalassa oli kuitenkin kaksi vaakaa, joista toinen oli 100 t, ainoa lajissaan Suomessa tuolloin.