Helmikuu 2007

Havainto

08.02.2007 08:54

Junat myöhästelevät, lähijunia peruttu


stt
Junat myöhästelevät, lähijunia peruttu

Pakkasen aiheuttamat ongelmat ovat jälleen myöhästyttäneet yöjunia.

VR:n liikenteenohjauksesta kerrotaan, että kaksi pohjoisesta Helsinkiin matkaavaa junaa on aamulla ollut runsaan tunnin jäljessä aikataulustaan. Lisäksi yöjuna Helsingistä Rovaniemelle on noin tunnin myöhässä. Viiveen aiheuttaa se, että yöjunan veturiin tuli vika lähellä Seinäjokea.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä useita vuoroja on kylmän sään vuoksi jouduttu perumaan.

Yhteensä neljä junavuoroa on jouduttu perumaan Helsingin ja Riihimäen sekä Helsingin ja Keravan välisellä rataosuudella. Lisäksi useat lähijunat ovat olleet ainakin 10 minuuttia aikataulustaan jäljessä.

Liikenteenohjaus arvioi aamujunien kulkeneen kuitenkin kohtuullisen hyvin, koska kylmään säähän on jo sopeuduttu.

saa nähdä miten on IC10 tänään myöhässä, kun sillä on tarkoitus päättää kuvausreissu...

Lähde: HS (Helsingin Sanomat)

Lähettäjä: Otto Siren

Kommentit

08.02.2007 10:53 CoCoNut Stadissa hävisi juuri langoista jännite. (n. klo 10:15)
08.02.2007 11:06 Che Jopas... onkohan pitkäaikainen katkos...
08.02.2007 11:08 Lari Nylund Ainakin Oulunkylässä on liikennettä mennyt kokoajan, joten taisi olla paikallinen ja hetkellinen ongelma.
08.02.2007 11:59 Sakari Kestinen Minkähän takia eilen peruutettiin kaikki E-junat ja ajettiin joka toinen A-juna? Eikö olisi ollut järkevää ajaa kaikki sen suunnan junat L-junina 20 min välein?
08.02.2007 15:29 SK Onhan junat ollut myöhässä, kun esim. aamulla I jun(i)a on ajettu yhdellä yksiköllä kahden sijalla, jolloin matkustajat ovat joutuneet pakkautumaan siihen ainoaan yksikköön. Miltein kaikista näkemästäni Sm1,2 ja 4 junista joissa on useampi yksikkö on puuttunut ainakin yksi.
08.02.2007 17:15 JudgeT Myöhemmin iltapäivällä IC55 ja IC9 keräilivät itseään vielä Ilmalassa n. klo 16:00. Asemalla oli jonkin verran väkeä.
08.02.2007 19:50 joht. Nyman Aloin muuten miettiä nyt ihan tosissaan tätä myöhästymisten määrää; kattelin juuri äsken Jukua ja sieltä löytyi mm. seuraavia: IC49 on tällä hetkellä myöhässä noin 75 min, S90 30 min, IC10 30 min, P36 40 min, IC78 30 min ja niin edelleen. VR:n Liikennetiedotteissa kuitenkin sanotaan samalla, että junat kulkevat myöhässä noin 20 minuuttia ja tämä on se tieto, johon minä keskimäärin luotan, mikäli olen jonnekin lähdössä. Mielellään matkustaisin junalla, mutta jos olen sopinut että esiinnyn jossain kuppilassa jossain päin Suomea esimerkiksi klo 20.00 ja olen keikkakaupungissa perillä klo 21.00 ja siirryn asemalta sitten ravintolaan, niin vaikea mun on kapakille selittää sitä jatkuvasti, että olen rautatieharrastaja, diggaan ajaa junilla ja se on syy siihen, miksi olen näin usein myöhässä. Sama tietty pätee työmatkalaisiin, mutta palaverista voi myöhästyä "helpommin" kuin keikalta, jengi yleensä pystyy venttaamaan paremmin kuin ravintolan asiakas, joka ehtii lipittää itsensä tuossa ajassa semmoseen mykkyrään, että vaikka kertoisin millaisen jutun tahansa, niin hän ei sitä tajuaisi. Toisaalta ravintola-asiakkaat ovat maksaneet pääsylipustaan, meitä on yleensä useampi esiintyjä samaan aikaan keikalla ja keikkojen line upit on tehty tietyssä järjestyksessä, joten jos esiintyjä on tunnin, puolitoista myöhässä, koko ilta menee yhtäkkiä ja ennakoimatta uusiksi. Ajattelin nyt tuoda tuonkin näkökulman ilmi, eli että jatkuvat myöhästymiset sotkevat paljon muidenkin kuin vain duunimatkalaisten elämää. Tähän muuten ei ole mielestäni fiksua vastata "ota aiempi juna, jos on kriittiset aikataulut!", ei, teen sen yhtätodennäköisesti kuin tämän kirjoituksen viimeisessä lauseessa mainitun ostoksen. Toki ymmärrän esimerkiksi yllättävästi muuttuneet keliolosuhteet, mutten ymmärrä sitä miksi junat kulkevat _pakkasella_ myöhässä? Toivosen Jorkin havainto vorgin etusivulla 6.2.2007 "...yhtenä kriteerinä oli soveltuminen +40/-40 -asteen lämpötilavaihteluihin. Nyt jo pieni 20-asteen pakkanen tekee kiusaa", puhuu omaa karua kieltään. Se nyt vaan on fakta, että asiakkaiden sietokyky jatkuvista myöhästymistä ja selityksistä selitysten perään alkaa olla koetuksella. Lisäksi, kuten olen aiemmin ehdottanut, VR:n tulisi viimeistään tässä vaiheessa laskea Pendolino-lippujen hinnat IC-junien tasolle ja tarkastella hinnankorotuksia vasta siinä vaiheessa, kun yleisin syy Pendolinojen myöhästymiseen ei ole "tekninen vika". Myöskin matkustajainformaatioon poikkeustilanteissa tulisi kiinnittää entistäkin enemmän huomiota, joskin siihen on tietojeni mukaan viime aikoina panostettu kovastikin, hyvä! En kirjoittanut tätä "ette vaan osaa"-meiningillä, eli en lyö lyötyä, vaan yritin kertoa konkreettisesti, kuinka paljon noita ongelmia oikeasti on ja mihin kaikkeen se voi vaikuttaa. Tämä luonnollisesti tiedostetaan VR:llä, mutta VR:n ei silti pitäisi lähteä tietoliikenneoperaattoreiden viitoittamalle polulle, jossa operaattorilla on pelkkiä oikeuksia, muttei lainkaan vastuita ja heidän asiakkailla on pelkkiä vastuita, muttei lainkaan oikeuksia. Ei, en osta autoa, vaan ajan edelleenkin junalla.
08.02.2007 20:13 jtt Tekniikka kehittyy aimo askelin, mutta luotettavuus taantuu pitkin harppauksin. Ilmaston lämpenemistäkö nykyajan kalusto odottanee, vielä taitaa muutamana vuonna tulevaisuudessa olla pakkasta ja pöllyävää lunta. Taitaa olla talvisin varminta kalustoa vaihto-työssä käytettävä Dv16-sarja. Entäs matkustus-mukavuus, missä ovat entisen I-luokan pehmeät ja leveät nojatuolit?
08.02.2007 21:16 Jonne Vaikka sinänsä on perseestä että junat on myöhässä, niin muistakaa se, ettei pendolinolla tarvitse matkustaa jos noin paljon ottaa päähän sen ajoittainen epäluotettavuus, junalla ylipäätänsä ei ole pakko matkustaa, muitakin, jopa halvempia tapojakin löytyy.
08.02.2007 22:14 eliitti-karhu eilen oli tosiaan kiva tulla aamujunalla kirkkonummelta helsinkiin.. ensin U-juna kirkkonummelta helsinkiin kello 8:10 oli jo kirkkonummelle tultaessa 10 minuuttia myöhässä. sen jälkeen sitä ei sit saatu enää käyntiin ja juna jäi kirkkonummelle. odoteltiin hetken päästä tulevaa Y-junaa, joka muuttui kirkkonummella U-junaksi. siihen samaan junaan änkesi Y-junan matkustajat, U-junan matkustajat, kahden E-junan matkustajat sekä yhden A-junan matkustajat.. oli hieman ahdasta.. itseasiassa, en saanut käsiäni liikuteltua muuta kuin sen, että katsoin kännykästä ihan pikaiseen kelloa.. oltii pasilassa 45 minuuttia myöhässä. :D
08.02.2007 22:17 iki Joo-o. Suomalaisten ei kannattaisi lähteä kauppoihin makaroonimaan miesten kanssa. Vetävät linssiin minkä ehtivät. Esim. Fiat Puntoissa on aika mukavasti sähkövikoja. Pendoa testattiin aikoinaan Suomen talviolosuhteissa. Antaako se nyt oikeaa kuvaa junan käyttäytymisestä pakkasessa, jos vanerilaatikkoa vedetään pakkasessa simuloimaan oikeata junaa. Puuvaunut takaisin, ne toimivat pakkasessa kuin pakkasessa.
08.02.2007 22:33 eliitti-karhu ja siniset vaunut.. pendo sinne mistä on tullutkin. jos välttämättä tarvitaan nuita suurnopeusjunia, miksei suomessa samantien valmisteta semmoisia, jotka kestävät KYLMÄÄ kuin kylmää.. kyllähä venäjälläkin junat toimivat suht hyvin pohjoisessakin, vaikka siellä on kylmempää...
08.02.2007 22:40 Otto Siren Minä itse tulin tuolla IC 10:llä ja oli myöhässä Helsingissä 34 minuuttia. Keravan ohitti Tampereelle päin Pikajuna Rbkt-vaunun kanssa.Oli matkustajia.Mitä lie junaa korvasi.