Helmikuu 2007

Havainto

07.02.2007 17:40

Uusi G-juna Helsingin ja Saunakallion välille kesäkuussa.

Helsingin ja Saunakallion väliseen lähiliikenteeseen tulee lisää päivävuoroja, kun uusi G-tunnuksella kulkeva juna aloittaa liikennöinnin 4. kesäkuuta. Junan pysähdyspaikat ovat Helsinki, Pasila, Kyrölä, Järvenpää ja Saunakallio. Junavuoroja on arkisin kuusi molempiin suuntiin.

Alustavien aikataulujen mukaan Helsingistä lähtöajat ovat kello 7.43, 9.27, 12.27, 13.27, 14.27 ja 17.27. Saunakalliosta lähtöajat ovat 8.29, 10.03, 13.03, 14.03, 15.03 ja 18.03.

Junien tarkat aikataulut vahvistetaan myöhemmin keväällä.
G-junan aikatauluihin saattaa lähivuosina tulla muutoksia lisääntyvän ja nopeutuvan Venäjän-liikenteen vuoksi.

Helsingin ja Saunakallion väliset uudet G-junavuorot ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välistä ostosopimusta.

Lähde: http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa.html .

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

07.02.2007 17:44 Oskari Väisänen Hyvä, hyvä. Tätähän oikorataa suunnitelessa lupailtiin. Ennemmin olisin jatkanut junavuorot Hyvinkäälle tai Riihimäelle saakka. Lisäksi pysähdyspaikkojen vähyys on mielestäni huono juttu. Toisaalta Kyrölään, Järvenpäähän tai Saunakallioon/-sta matkustavat pitävät ko. ratkaisusta.
07.02.2007 17:46 Oskari Väisänen Ja mitenkäs lentokentältä Kyrölään, Järvenpäähän ja Saunakallioon matkustavat? Pitääkö heidän tyytyä hitaaseen H-junaan? Olisivat jättäneet myös Pendolino-pysähdykset pois Tikkurilasta.
07.02.2007 17:57 joht. Nyman Helkkarin hyvä homma! Joskin tuttuun tyyliin annan taas vähän palautetta: Oskari viittasi G-junien Tiksissä pysähtämättömyyteen. VR siis veti Nokia Mobile Phonesit ja tarjosi asiakkailla parannusta, mutta parannukseen ei kuitenkaan upotettu kaikkia ominaisuuksia, joita edeltävässä mallissa oli. Nokian tyylihän on vuosikaudet ollut se, että siinä kaikkein kalleimmassa mallissa on aika paljon ja vähän päälle ominaisuuksia, mutta kumminkin joku pikku juttu on jätetty pois, kuten esimerkiksi N73 - siinä on kaikki herkut, hyvät kamerat sun muut, mutta sitten jostain ihmeen syystä wlan on jätetty veks. Sama kuin aikoinaan 6600:n kanssa - siinäkin oli kaikki mahdollinen, se ajoi parran, harrasti vaimon kanssa aikuisviihdettä, pesi pyykit ja kävi duunissa, mutta radiota laitteeseen ei oltu laitettu. Näin ollen G-juna palvelee Saunakalliolaisia ja on hieno ja odotettu uutuus, mutta silti siitä on jätetty ominaisuuksia pois, kuten Tikkurilan ja Keravan pysähdykset.
07.02.2007 18:02 Oskari Väisänen Toisaalta, pidemmän matkan matkustajia ajatellen todella mukava juttu, että jätettiin Tikkurilan ja Keravan pysähdykset pois, sillä H-/R-/Z-junissa on varsin ikävä matkustaa Helsinkiin, sillä ennen Keravaa junissa on monesti juuri sopivasti tilaa, mutta Keravalta ja Tikkurilasta änkee ihmistä junaan niin ettei hengittämään mahdu. Onko se niin vaikeaa käyttää hieman hitaampia I-/K-junia?
07.02.2007 18:12 Kimmo Säteri Oskari: Päivitääin I-/K-junia käyttävänä olen huomannut, että niisäkin matkustaa paljon ihmisiä - siis Helsinkiä lähinnä olevissa vaunuissa. Sen sijaan Helsingistä kauimmaisissa vaunuosastoissa on jo paremmin tilaa. Ja saman näköhavainnon olen tehnyt Helsinkiin päin menevistä H-/R- ja Z-junistakin. Miksi kaikkien on ängettävä niihin samoihin osastoihin?
07.02.2007 18:14 Oskari Väisänen Tähän asiaan kuulumaton kommentti, mutta itsekin olen yrittänyt, huomattuani ihmisten etuosaanänkemis-vimman, matkan alkaessa junan peräosaan, jossa Helsinkiin päin mennessä todellakin on paremmin tilaa.
07.02.2007 18:16 Teemu Lokka pariin kertaan kun Z-junassa on ollut yli kaksi Sm4:sta niin olen melkein aina törmännyt "isäntiin" Helsingin matkalla ostamassa lippua siinä Helsingin päädyssä jossa ei ole lipunmyyntiä.... Tuo G-juna ei pahemmin haittaa Tikkurilaan menijöitä tai sieltä pohjoiseen menijöitä mielestäni...
07.02.2007 18:17 akik oskari, sinulla ei välttämättä koskaan ole kiire, mutta suurimmalla osalla tikkurilasta helsinkiin päin matkustavista on.
07.02.2007 18:28 Markku Rantanen Aikataulusta päätellen junan onkin tarkoitus palvella työssä käyviä matkustajia. Näinollen G-junan ei ole tarkoitus palvella lentokentälle/lentokentältä meneviä/tulevia matkustajia. Tikkurilaan ja Keravalle on varmasti tarpeeksi junavuoroja. Hyvä Ratkaisu.
07.02.2007 18:28 Tapani Kunnas "Hidas H-juna"... voi voi. Pääkaupunkiseudulla on niin paljon julkista liikennettä tarjolla, ettei moisesta kannattaisi paljon murhetta kantaa.
07.02.2007 18:33 Oskari Väisänen Aki: Jos ajatellaan työmatkalaisia, niin jos he viitsisivät herätä 5-7 minuuttia aikaisemmin, he voisivat, ainakin periaatteessa, käyttää I-/K-junia. Ja tällöin he olisivat samaan aikaan määränpäässään.
07.02.2007 18:36 Oskari Väisänen Tapani: Tuon "Hitaan H-junan" tilalle olisin voinut ennemmin laittaa Hitaamman H-junan, sillä eihän se matka-aikaero tule varmastikaan olemaan kovin suuri, 5-10 minuutin luokkaa?
07.02.2007 18:48 Markku Rantanen Jos Liikenne- ja viestintäministeriö tilaa/maksaa junan, se kaiketi myös määrää junan pysähdyspaikat.
07.02.2007 23:03 Ari P Keravalta Helsinkiin K-juna on 10-14 minuuttia hitaampi kuin R/H/Z-junat, joten sen varmaan jokainen ymmärtää hyvin, miksi keravalaiset mieluusti käyttävät viime mainittuja. Veikkaisinpa, että jos keravalaiset siirtyisivät merkittävässä määrin K-junien käyttäjiksi, tulisi mm. korsolaisilta nopeasti asiasta palautetta.
07.02.2007 23:39 Teemu Lokka Itse yleensä otan sen junan joka lähtee seuraavana oli kyseessä I/K/H/R/Z juna, yleensä se joka lähtee ennemmin on ennemmin perillä... paria poikkeusta lukuun ottamatta jolloin ollaan samaan aikaan perillä...
08.02.2007 07:21 Timo Leino "Ja mitenkäs lentokentältä Kyrölään, Järvenpäähän ja Saunakallioon matkustavat?" He käyttävät linja-autoa. Pääsee suoraan Jampan mäeltä lentokentälle ja takasinkin. Ei tartte kävellä sinne Sauniksen asemalle asti. Kyrölästä taas menevät taksilla, parempaa väkeä, kalliimmat asunnot jne... ;-)
08.02.2007 07:22 Timo Leino "pariin kertaan kun Z-junassa on ollut yli kaksi Sm4:sta niin olen melkein aina törmännyt "isäntiin" Helsingin matkalla ostamassa lippua siinä Helsingin päädyssä jossa ei ole lipunmyyntiä...." Z-junissa myydään merkinnöistä huolimatta lippuja kaikissa junayksiköissä. Maalaisia palvellaan nääs.
08.02.2007 09:00 CoCoNut Juu. En ole koskaan nähnyt Jäkeläistä joka lähtisi Tiksin kautta flyghaaffenille. Dösä tai Isi vie.
09.02.2007 11:07 CoCoNut ...ja jos tunnuksettomat junat vähenevät niin HYVÄ. Esim. H223:ssa tuntuu Tikkurilaan meniöitä riittävän...