Joulukuu 2007

Havainto

29.12.2007 09:59

"Junan alle ajaneet selvisivät hengissä"

Henkilöauton matkustaja loukkaantui tasoristeysturmassa Kemin keskustan tuntumassa myöhään perjantai-iltana.

Onnettomuus sattui Eteläntien ja Ajokseen satamaan menevän junaradan tasoristeyksessä, kun paikkakuntalainen nuorukainen ajoi tavarajunan eteen.

Poliisin mukaan junan veturi törmäsi auton oikeaan kylkeen. Auton katto jouduttiin leikkaamaan auki, jotta etupenkille puristuksiin jäänyt matkustaja saatiin ulos. Hänen vammansa eivät kuitenkaan sairaalatietojen mukaan olleet hengenvaaralliset. Kuljettaja sekä takapenkillä ollut matkustaja selvisivät vammoitta.

Alustavien tietojen mukaan henkilöauto oli ajanut tasoristeykseen päin punaista.


Lähettäjä: Tomi Peltola

Kommentit

29.12.2007 11:28 VR-76 "Eihän se juna vielä kohtakaan tule, kyllä tästä kerkiää hyvin vielä yli". En yhtään ihmettele.
29.12.2007 11:33 Jarkko Korhonen Pelkääjän paikalla istunut sai vielä kärsiä kuskin hölmöydestä/huolimattomuudesta.
29.12.2007 11:58 Esa Leskinen Ei näytä RHK:n tasoristeyskampanja tuottaneen tulosta ainakaan Kemin seudulla. (ja taas puhutaan "junaradasta") (Käyttäjä muokannut 29.12.2007 12:00)
29.12.2007 13:53 Mikko Mäntymäki "Eihän sieltä eilenkään junaa tullut", hitto mikä asenne autoilijoilla on...
29.12.2007 15:58 Jarkko Korhonen Juna(n)rata ja autotie - ei kai niissä mitään kerettiläistä...
29.12.2007 17:20 Otto Siren (Käyttäjä muokannut 29.12.2007 17:20)
29.12.2007 23:20 Reuben Olli Aalto, Jarkko Korhonen, Mikko Mäntymäki: Ihmiset ajavat autoillaan kolareita liikkuvien kohteiden, henkilöauton, moottoripyörän tai rekan kanssa, monasti myös liikkumattoman kohteen (esim. puun) kanssa. Miksi naukua siitä, jos junan kanssa kolarin ajaa? Onko juna niin pyhä, että aja mieluummin kolari rekan, kuin junan kanssa? Ajakaa ensin mopokortti, sitten ajokortti ja sen jälkeen kun tämä "maailman paras kuski"-vaihe on mennyt ohi joskus 25 vuoden päästä, tulkaa sitten neuvomaan toisia. Turhaa jeesustelua teiltä nuo kommentit. (Käyttäjä muokannut 29.12.2007 23:27)
30.12.2007 14:51 Mikko Mäntymäki Ari; mikäs ajokortti sinulla on? Minun ajokortti luokka on ABECE, paljonko on varaa arvostella? Minun mielipiteeni on, menisivät päättämään päivänsä muualle kuin veturinkuljettajien ja yhdistelmäajoneuvon kuljettajien työmaalle. Jos joku perkeleen itsemurha kandidaatti osuu rekan tielle niin varmasti sitä pikkuauton kuljettajaa sattuu enemmän.
30.12.2007 16:01 VR-76 Ari, mitenkäs sitten Ruotsissa on tasoristeysonnettomuudet ovat Suomeen nähden aivan olemattomat? Eli kyllä se vika on kuskeissa itsessään, itse siinä jeesustelet. Onneksi on sentään tuossa päivämäärän vieressä sininen ruksi, jota painamalla saa haluamansa henkilön pois silmistään... (Käyttäjä muokannut 30.12.2007 16:02)
30.12.2007 16:52 Arto Reuben on kyllä ihan oikeassa väittäessään autoilijoiden törmäilevän milloin mihinkin, joskus ajavat junan eteen ja joskus jopa kylkeen. Mitään nollatapaturmaa-linjaa lienee ihan turha näissä tasoristeysonnettomuuksissakaan haikailla, ainakaan niin kauan kuin ihmiset noita autoja ajavat, mukaan lukien ABECE kortilliset kuskit! Onkohan tuo kirjainten määrän lisääntyminen ajokortissa aina varma tae kuljettajan paremmasta liikennekäyttäytymisestä, ainakin usein se kyllä tarkoittaa normaalia suurempaa kokemusta liikenteestä, mutta ei välttämättä? Asenne ratkaisee, oli sitten vaikka T-kortti ja ikää 15v ;)
30.12.2007 16:57 Arto Tässä tasoristeyksessä on juna ja raskas ajoneuvo kohdannut kolme kertaa minun tietojeni mukaan, B-kortilla ajettavista autoista ei minun muistikuviin mahdu kuin tämän kuvan http://vaunut.org/kuvasivu/30443 onnettomuus!
30.12.2007 17:57 Esa Leskinen Jotenkin on surkuhupaisaa tämä suomalaisten autoilijoiden herkkähipiäisyys. Yksikin ajotaidon kyseenalaistava kommentti, niin pinna palaa!
30.12.2007 19:12 Arto (junarata) Leskinen: kenes pinna nyt on palanut?
30.12.2007 22:26 Ville Saarelainen Maantiellä rattijuoppo tai kaahari saattaa syöksyä kohti tuhoisin seurauksin vaikka kuinka yrittäisi itse ajaa varovasti, mutta juna ei koukkaa tasoristeyksen kohdalla 10 metriä sivulle. Toisin sanoen kolari toisen auton kanssa ei aina ole vältettävissä, mutta junan alle jäämisestä voi lähes aina syyttää vain itseään. (Paitsi Jyväskylän turmassa 1998, kun suistunut Sr1 syöksyi nelostielle.) Siksi voidaan naukua enemmän, jos ajaa kolarin junan kanssa.
31.12.2007 10:05 Jarkko Korhonen B-kortilla ja kyllä, jeesustellaan rauhassa.
31.12.2007 10:05 Jarkko Korhonen Ja junat OVAT pyhiä. Piste.
31.12.2007 10:34 VR-76 Yhdyn Villeen ja Jarkkoon. Junan kanssa kolarointi on aina oma vika. Junat OVAT pyhiä. Näin se valitettavasti on, ikävää tuottaa Reubenille pettymys.
31.12.2007 12:08 Tuomas Pätäri On näissä tasoristeyskeskusteluissa joskus vähän "jeesustelun" makua. Osa niistä johtuu vakavasta piittaamattomuudesta, kuten juuri tämä, mutta suurin osa varmasti inhimillisestä erehdyksestä, kuten huomiokyvyn hetkellisestä heikentymisestä. Niitä voi sattua kenelle hyvänsä, vaikka ABCD-bonuksia olisi kuinka se 70 prosenttia. Lisäksi kannattaa miettiä, olisitko Jyväskylän turmaa vastaavassa tilanteessa heti täällä kurkku suorana huutamassa, että "prkl ammatti tuollaisilta pois! Eivätkö ne vekit yhtään osaa katsoa opastimia!" Jos et olisi, ei tasapuolisuuden nimissä kannata aina suoralta kädeltä syyllistää autoilijoitakaan. No, tämä nyt ihan yleisesti, tässä tapauksessa lehtijutun perusteella autoilijan toiminnassa ei ollut puolusteltavaa.
31.12.2007 12:32 Esa Leskinen Jos suurin osa tasoristeystörmäilyistä johtuu inhimillisistä erehdyksistä, kannattaisi varmaan pohtia, miksi meillä erehdytään useammin kuin Ruotsissa. Huomiokyky näyttää Suomessa myös olevan heikompi kuin läntisessä naapurimaassamme. (Käyttäjä muokannut 31.12.2007 12:34)
31.12.2007 13:02 Esa Leskinen 1960-luvulla Suomessa yritettiin parantaa liikenneturvallisuutta iskulauseella "Enemmän taitoa - vähemmän selityksiä!". Sopii hyvin tähänkin tapaukseen.
31.12.2007 13:43 Tuomas Pätäri Tuo on Esa ihan hyvä pointti tuo vertailu Ruotsiin. Erot maiden välillä ovat kuitenkin selkeät. Voihan sitä kansallisia eroja löytyä liikenteeseen keskittymisestäkin, kuten löytyy piittaamattomuudestakin.
31.12.2007 14:12 Ville Saarelainen Ihminen on erehtyväinen ja kuka tahansa, jopa rautatieharrastaja tai VR:n työntekijä voi päätyä junan alle ajatuksissaan. Väitän silti, että tasoristeysonnettomuuksissa on useammin kuin joka toisessa tapauksessa välinpitämättömyyttä taustalla. En usko suomalaisen geeniperimän poikkeavan ruotsalaisesta niin paljoa, että meidän keskittymiskyky olisi 25 % naapuriin verrattuna. Jokainen katsoo kolmion takaa tullessaan tuleeko autoja, mutta valitettavan moni jättää tasoristeysmerkin takaa tullessaan katsomatta sivuilleen, tai katsoo vasta ollessaan kiskojen päällä.
31.12.2007 18:03 Arto Ei varmaan geeniperimästä ole kyse, ennemminkin kulttuurisidonnaisista perinteistä!