Joulukuu 2007

Havainto

21.12.2007 09:16

Vihdoin ja viimein VR on oivaltanut tällaisen:

"VR pohtii juniin halpavuoroja

21.12. 06:19 VR miettii uutta hinnoittelumallia tasoittamaan

Junamatkojen suosio on lisääntynyt niin, että VR:llä ovat tulleet kasvun rajat vastaan. Ruuhka-aikoina junavuorot ovat entistä useammin loppuun myytyjä."

Koko juttu löytyy kokonaisuudessaan tuolta:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/12/21/200732486/382

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

21.12.2007 09:27 LasseH Tämänhän voi tehdä niin että ruuhka-aikojen hintoja nostetaan, jolloin muulloin näennäisesti edullisempaa. (Käyttäjä muokannut 21.12.2007 09:29)
21.12.2007 09:37 Lari Nylund Mielenkiintoinen linkitys ja täysin oikeassa paikassa. Tässäkö malli Italiasta Sm3 7x01 ja 7x02 tulevaisuudesta http://vaunut.org/kuvasivu/36526 ?
21.12.2007 10:14 Move off Vanhassa vara parempi: VihreätLähdöt ja YöJunat takaisin!
21.12.2007 14:09 Tapani Kunnas Heh, tuodaankos nyt sitten nuo vihreät lähdöt suurena uudistuksena takaisin? Samaan tapaan kuin taannoin VR kehui itseään pohjoisen yhteyksien parantamisesta Kemijärven yöjunien paluun yhteydessä. Mielenkiintoinen on myös kohta "Ensi kesään mennessä VR:lle tulee 20 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Näiden tulon jälkeen VR ei aio hankkia enempää uutta kalustoa." Siis jatkossa ei VR:lle tule enää kuin korkeintaan käytettynä ostettuja vetureita tai vaunuja.
21.12.2007 16:19 tane Helsinki-Turku välille voisi ainakin laittaa taajamajunia. Kun Keravalaiset ja Riihimäkiset on heitetty perjantaina kotiin, perään Turun keikka, sunnuntai-iltana takasi. Ei tarttis lisäkalustoa. Pysähdys Paimiossa ja Piikkiössä kruunaisi uuden tuotteen! :) (Käyttäjä muokannut 21.12.2007 16:20)
21.12.2007 23:50 Jarkko Korhonen Miksi Vihreätlähdöt poistettiin? Kävivätkö ne liian suosituiksi? käsittääkseni niillä juuri tasattiin matkustuspainetta hiljaisille vuoroille epäsuosituimmille ajankohdille. Vai oliko tämäkin yksi tapa karsia viimeisetkin matkustajat pois eräiltä vuoroilta, jotta vuoro sitten lopulta voitiin "hyvällä omalla tunnolla" lakkauttaa kannattamattomana. Oma ratkaisuni junaliikenteen paineen tasaamiseksi olisi tuntuvat vihreiden lähtöjen kaltaiset alennukset tyhjänpuoleisille junavuoroille sekä enemmän taajamajunaliikennettä tai pikajunille enemmän pysähdyspaikkoja.
22.12.2007 14:50 tane Minusta tuo "VR laskee, ettei sen kannata hankkia kallista kalustoa parin viikoittaisen kysyntäpiikin varalle" on kyllä aika ontuva perustelu, aina kaukoliikenne on keskittynyt viikonloppuihin, ei kai se miksikään ole muuttunut, ei kai kysynnän kasvu ole pelkästään ruuhkahuippuihin kohdistunut. Ja pakkoko ne siniset on romuttaa...
23.12.2007 09:33 Hannu Siitari Tässä kohtaa onkin hyvä kysyä, että millä hoidetaan Kolarin suunnan kevätkauden liikenne sen jälkeen, kun nykyisistä sinisistä vaunuista aika jättää? Kolmen junarungon sesonki kestää viikonloput vain koulujen hiihtolomista huhtikuun lopulle, eikä näitä piikkejä varten kannata hankkia uutta kalustoa. Ehkäpä ratkaisuna on "yö-Pendolino" Helsingistä Kemiin ja Rovaniemelle ja sieltä bussilla Ylläkselle ja Leville :)
25.12.2007 13:22 Jouni Kolarin sesonkiliikenteen aikaanhan ajetaan neljällä junaparilla ja koko liikenteen hoito vaatii viisi junarunkoa. Vain sesonkiaikaan kaksi noista rungoista ajaa jatkuvasti (ma-su), muuten nekin ovat melko vähällä käytöllä. Ja toukokuussahan kaikki viisi runkoa seisovat.