Joulukuu 2007

Havainto

20.12.2007 11:16

HKL saanut uuden raivausauton.

Lähettäjä: Timo Leino

Kommentit

20.12.2007 11:17 Timo Leino Kuvatuksia ja kommentteja: http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-26310 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-26309 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-26308 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-26307 Onpahan siellä linkattu tänne vaunut.orgiinkin ;)
20.12.2007 13:32 Juhana Hietaranta HKL:n uusi raivausauto valmistui eilen koritehtaalta. Jäljellä on vielä kuitenkin reilusti pientä viimeistelyä kaluston sijoittelussa, ja myös henkilökunnan koulutus uuden auton käyttöön ja sen kalustoon ottaa oman aikansa. Käyttöön uusi raivuausauto tulee sitten aikaan, ensi vuoden alkupuolella. (Käyttäjä muokannut 20.12.2007 13:33)
20.12.2007 15:23 Dakkus Onkohan tuosta mitään iloa, jos HKL-ML:n puolella tapahtuu jotain ikävää?
20.12.2007 15:50 Simo Virtanen Eikös tuo ole juuri sellaisia tilanteita varten hommattu? Lain mukaanhan raideliikenteessä raivausvastuu kuuluu liikenteenharjoittajalle. Siis raivaus-, ei pelastusvastuu. Akuuttiin onnettomuustilanteeseen tulee tietysti ensisijassa pelastuslaitos ja tämä yksikkö antaa kalustoon liittyvää erikoisosaamista ym. Siinä vaiheessa kun tämän miehistö ryhtyy nostamaan kalustoa takaisin kiskoille pakkaa pelastuslaitos kamansa ja lähtee pois. Onneksi tätäkin käytetään yleensä vähemmän dramaattisissa tilanteissa, josta kertovat nuo keltaiset vilkutkin.
20.12.2007 16:28 Juhana Hietaranta Metroliikenteen tarpeisiin tätä ei ole tehty. Tietenkään kukaan ei voi mennä vannomaan, tarjoaisiko tämän miehistö ja kalusto jotain apua jos vaikka joku metro sattuisi suistumaan kiskoilta... Mutta lähtökohtaisesti tämän reviiriä on vain ja ainoastaan raitioliikenne.
20.12.2007 16:36 HannuK Tämä HKLn 055 oli ainakin Helsingissä aikoinaan AINUT ajoneuvo, joka ei kuulu pelastuslaitokselle eikä sairaankuljetusyritykselle, mutta jossa silti on myös SINISET vilkut. Ehkäpä on sitä vieläkin.
20.12.2007 17:16 Juhana Hietaranta No jos pilkkua aletaan viilaamaan, niin kuuluuhan Helsingissä lukuisa joukko paloautoja sopimuspalokunnille (VPK:t). Samoin Hietalahdessa telakalla on sinivilkkuautoja, kuten myös VR:llä. Ja poliisitkin toki vielä... Eli tuskinpa on koskaan ollutkaan ainoa ;)
20.12.2007 18:34 6nen Komea peli on! Hieman vaan laittaa hymyilyttämään etenemiskyvyn järeys ottaen huomioon HKL:n raitioliikenteen operointiolosuhteet - tuolla pelillähän kun kaivaisi pariojat turvesuolla hyvinkin vauhdikkaasti.. ; )
20.12.2007 18:59 HannuK Jaahans. VPK ja poliisi OK. Mutta että VR ja telakka? OK, perun puheeni.
20.12.2007 19:00 tane Aina ihmetyttänyt, miten näin kevyellä kalustolla - mitä siinä nyt sitten mukana onkin - pystyy raivaamaan raideliikennekalustoa. Pitäis nähdä livenä! ;)
20.12.2007 21:00 eliitti-karhu Eihän tuossa nyt niin kevyttä kalustoa ole.. Esim tuo 7000kg vinssi ja auton oma paino 7 tonnia... Lisäksi muu raivauskalusto, eli leikkurit sun muut pelit ja vehkeet..
20.12.2007 21:26 Arto Varmaan myös hydraulisia tunkkeja joissa voimaa piisaa yms. härväintä kyydissä...
21.12.2007 09:11 Timo Leino 6nen:"Hieman vaan laittaa hymyilyttämään etenemiskyvyn järeys ottaen huomioon HKL:n raitioliikenteen operointiolosuhteet " Tuolla Fireimagesissa on linkattu tänne vorgiin pariin kuvaan nimimerkin liikenne1 tarinoissa http://vaunut.org/kuvasivu/38479 http://vaunut.org/kuvasivu/41831
21.12.2007 22:39 Eero Heinonen Esim. VR151:n hydraulitunkkien yhteenlaskettu nostokyky on semmoiset 500 t, eli kyllä sillä isompikin veturi nousee... Sitten suistunut kalusto hivutellaan pikkuhiljaa takaisin kiskoille, jos siihen vielä aihetta on...;)
21.12.2007 22:53 tane Mites se 'hivuttelu' sitten tapahtuu? Eihän se tunkkien päällä maatessaan mihinkään liiku, ainakaan itsestään ;)
22.12.2007 00:45 KooPee Muistelen joskus katsoneeni, että tunkeilla saadaan aikaan sivuttaisliike hydraulisesti.