Joulukuu 2007

Havainto

09.12.2007 19:29

Sanomalehti Kaleva otti tänään kantaa pääkirjoituksessaan VR:n aikatauluhidastuksiin: http://www.kaleva.fi/plus/osasto173_page0.htm

Lähettäjä: Pirkko Alanen

Kommentit

09.12.2007 23:09 Lari Nylund Yksi haluaa nopeasti perille, toinen täsmällisesti ja kolmas turvallisesti. Tänään Pendolino S56 taittoi matkan Oulusta Helsinkiin 6 tunnissa 5 minuutissa, täsmällisesti ja turvallisesti, kahdella junayksiköllä. Nopeammin pääsi vain lentokoneella, mutta todennäköisesti se maksoi enemmän. Elämä on vaihtoehtoja, joista tällä hetkellä VR Henkilöliikenne tarjoaa turvallista ja uuden aikataulun myötä toivottavasti myös täsmällisempää. Mitä sillä 10-15 minuutilla sitten olisi tehnyt?
10.12.2007 00:44 Iso Vaalee Seli seli. Mitäpä niitä Pendolinoja edes ostettiin, kun ei kerran ole kiirettä mihinkään.
10.12.2007 00:48 jpl Elämää ilman Pendolinoa: ELSA-radalla dieselveturin vetämät junat kulkevat nopeasti 160 km/h vauhdilla. Radan sähköistystä mietitään. Muilla pääradoilla ajetaan 200 km/h veturijunilla. Ehkä Pendolinojen kohtalokas valinta tehtiin jo 70-luvulla?
10.12.2007 03:54 Epa Erikoista sekin, että samaan aikaan Seinäjoki-Oulu -radan korjausten alkaessa Finnair kaavailee kotimaan lentojen laajaa siirtämistä muille toimijoille. (taloussanomat.fi 9.12. 06:26) (Käyttäjä muokannut 10.12.2007 03:56)
10.12.2007 13:42 tane Ei jaksa ilman linkkiä etsiä ;), mutta viitannet samaan asiaan, josta oli YLE:n uutissivulla http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id76952.html . Eli lähinnä kai oli kysymys lyhyistä reiteistä ja/tai reiteistä, joilla on vähän matkustajia, ei Finnair suinkaan ollut luopumassa kannattavista kotimaan reiteistään. Helsinki-Oulu taitaa kuitenkin olla tärkein/vilkkain kotimaan lentoreitti. p.s. En tainnut ymmärtää Juhanin huumoria, sähköistämätön ELSA-rata???
10.12.2007 17:29 tane Jaahas, se linkki happani jo, olisiko tämä pitkäikäisempi: http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=268577
10.12.2007 23:05 Yppis En tarkalleen muista että milloinka tehtiin kohtalokas valinta hankkia Suomeen suurnopeusjunia. Mutta hankkeen vastustaminen oli melko olematonta, myöskin rautatieharrastajien joukossa, jossa asiasta oltiin jopa innostuneita. Kuinkahan paljon VR saisi nyt kritiikkiä jos ei olisi hankkinut Pendolinoja ja vastaisuudessakin kieltäytyisi toistuvasti suurnopeusjunien tilaamisesta. Jpl on oikeassa siinä että 200 km/h veturijunat olisivat asiallisempia.
10.12.2007 23:34 jpl ELSA-rataa ei koskaan ollut tarkoitus sähköistää, silloin kun sitä 70-luvulla suunniteltiin. Ja todennäköisesti pendoille ei silloin olisi ollut tarvetta. Juurikin rantaradan kaarteisuus noita junia "edellytti". (Käyttäjä muokannut 10.12.2007 23:35)
11.12.2007 05:54 Che No nyt olisi jo huonoja esimerkkejä olemassa esim. Cisalpinoista, ICE-T -junista sekä tshekki-pendoista, joten ei se nyt ainakaan yksipuolista nurinaa olisi, jos joku ehkä haikailisikin kippijunia Suomeen...
11.12.2007 15:40 tane Niinhän se tosiaan oli, että Rantaradan peruskorjausta ja 'kippijunia' ajettiin ELSA:n korvaajaksi, nyt sitten todetaan, että se rata on niille liian huono! :(
11.12.2007 18:09 Arto jpl: ei varmaan rantaradankaan loppuosan sähköistys ollut mielessä 70-luvulla! ELSA rata kai kuopattiin lopullisesti 80-luvulla, mutta ehkei kuitenkaan niin lopullisesti, linjahan sille on olemassa ja uusi tekeillä. Eikös rantaradalla ollut tarkoitus pyyhältää Dr16 vetureiden vetämillä junilla? Nyt sitä korjataan ja ajetaan kalustolla joka ei sille sovi kovinkaan hyvin...
11.12.2007 19:01 Dakkus Onhan noista kiikkukorijunista paljon huonoa kokemusta, mutta siltikään siitä ei paljoa kukaan tiedä. Niin vaan ovat Sloveniat, Tshekit sun muut niitä heiluliinoja tilanneet, kun eivät ole saaneet huonoista kokemuksista kuulla. Tuskin Suomessakaan mitään tiedettäisiin Tshekin huonoista kokemuksista...
11.12.2007 22:21 jpl ELSA-radalle olisi tilattu 160 km/h linjadieseleitä.