Marraskuu 2007

Havainto

25.11.2007 19:57

VRO:n vetureiden hylkäys - ja hankinta-aikataulu

Dv12: hylätään vuosina 2014 - 2030 (192 kpl)
Sr1: hylätään 110 kpl vuosina 2014 - 2024 (110 kpl)
Dr14: hylätään vuosina 2019 - 2025 (24 kpl)

Uusia sähkövetureita hankitaan vuodesta 2013 alkaen ja uusia dieselvetureita puolestaan näyttäisi tulevan vuodesta 2014 alkaen.

Lähde: RHK

Lähettäjä: Matti Mustola

Kommentit

25.11.2007 20:07 vagonka kiva tietää millon ruetaan vetureita hylkäämään. ja varsinki deevereitä ku niitä ei oo viel yhtään hylätty.:D vaikka haikeaksi se tekee kun tietää millon ruetaan hylkäämään.:'( (Käyttäjä muokannut 25.11.2007 20:08)
25.11.2007 20:09 Teemu Sirkiä Onkohan lähteenä tämä RHK:n esitys http://lyhytlinkki.net/?gwq3eafl vai jokin muu? (Vaihdettu linkki lyhyempään) (Käyttäjä muokannut 25.11.2007 20:10)
25.11.2007 20:17 jpl Taitaa olla juuri tuo. :)
25.11.2007 20:19 Masa Kyllä.
25.11.2007 20:19 Masa Erityisesti kiinnostaa nähdä silloin minkä näköisiä sähkö - ja dieselvetureita hankitaan ;) (Käyttäjä muokannut 25.11.2007 20:19)
25.11.2007 20:21 petros itälaakso Minkäs laista uutta kalustoa vr:lle tulee? Tästä hyötyy sitten vr:n Tulevat kilpailiat kuten tr group. Saavat ostaa vr:ltä vetureita.
25.11.2007 20:31 jpl Saahan sitä kaikkea kuvitella. VR kun ei nykyasenteellaan vetureita kenenkään käyttöön myy.
25.11.2007 20:34 petros itälaakso Täh!!!!
25.11.2007 20:45 korkki Ja muutenkin, miksihän VR edes myisi KILPAILIJALLEEN vetureita? Mitähän KILPAILUA siinä sitten olisi? Ja muutenkin, VR:llä on oikein intoa tuhota kaikki mahdollinen mistä kilpailijalle voisi olla tippakin hyötyä.
25.11.2007 20:48 jpl Ainiin, unohdin. VR myy vetureitaan kyllä ilomielin nimeltämainitsemattomalle romuliikkeelle.
25.11.2007 20:56 petros itälaakso Kylläpä alko heikottaa. Saako Pyörtyä?
25.11.2007 21:02 Dakkus Hähää, mitäs jos Kuusakoski myisi niitä vaunuja eteenpäin romuttamisen sijaan?
25.11.2007 21:09 tane Taitaa olla aika pitävät sopimukset, jolla se on estetty! Mutta mitäs tuo "ERTMS Suomen kansallinen toteutussuunnitelma" merkitsee museoliikennöitsijöille, onkos kukaan ehtinyt pohtia?
25.11.2007 21:18 jpl Ainakaan euroopasta ei ole kantautunut mitään erikoista museoliikenteeseen ja ERTMS:ään liittyen. Tuskin siis Suomessakaan mitään ihmeellistä vaikutusta on, kun museokalusto ei käytännössä kuulu tuon piiriin.
25.11.2007 21:20 Pertti Miettinen Koska DV16-sarja katoaa lopullisesti liikenteestä?
25.11.2007 21:27 jpl Dv16 tulee lähtemään ilmeisesti hyvin, hyvin pian VR:n käytöstä... jäljellä olevat vemput on jo sen verran loppu (sanan merkitys vastaannee aivan täysin todellista kuntoa).
25.11.2007 21:37 Jyrki Majanmaa Ja eikös Sm1:kin aleta romuttamaan lähiaikoina? Muistaakseni olisin kuullut puhuttavan jo vuodesta 2009.
25.11.2007 21:41 eliitti-karhu Dv16 lähtee käsittääkseni heti vuodenvaihteen tienoolla. Nytkin ovat Ilmalassa erityisluvalla. Tuosta Sm1:stä ei voida varmaksi sanoa, romutetaanko niitä. Ainakaan kaikkia.. Huhupuheina on kuultu myös sellaista, että Sm1-yksiköitä saneerattaisiin lisää. Tiedä sitten, mikä on totuus...
25.11.2007 21:54 Jyrki Majanmaa Tulevaisuudessa jos ja kun lähijunaliikenne alkaa Tampereella ja Turussa, niin uskoisin että Sameille löytyisi käyttöä sieltä päin (jos siis liikennöitsijänä on VR).
26.11.2007 00:29 Pauli Kyllönen Stadlerin FLIRT junathan tulevat korvaamaan Sm1 junat.
26.11.2007 14:03 Eero Heinonen Höh, ammattilainenhan on aina oikeassa ja jokin aika sitten eräs ammattilainen totesi Dv16-vuoron jälkeen "nämähän on vasta sisäänajettuja". Uskon häntä, en harrastajia. :)
26.11.2007 15:42 Sejase Pauli: Missä näin on sanottu? Mikäs VR:ää estää aloittamasta uusimmilla ja/tai parhaassa kunnossa olevilla ykkössameilla esim. Turun tai Tampereen paikallisliikennettä?
26.11.2007 16:00 jpl Pahin este tuolle on luonnollisesti asiasta päättävät tahot. :]
26.11.2007 17:06 tomi_ Mainitussa RHK:n dokumentissa kummastuttaa ennenkaikkea Sr1-sarjan nopea hylkäysaikataulu. Yleensähän sähköveturien käyttöikä on pitkä - huomattavasti pidempi kuin dieselveturien käyttöikä. Kuvan perusteella näyttää kuitenkin siltä, että Dv12-sarjan keski-ikä voisi nousta suuremmaksi kuin Sr1:n. Dv12-liikennöinti 2020-luvulla tuo mieleen myös muita mielenkiintoisia seikkoja, kuten päästöt (vaativatko kuljetusten asiakkaat tuolloin kuljetuskalustolta ympäristösertifikaatteja?) ja mahdollisen biopolttoaineiden käytön. Saapa nähdä mitä tapahtuu :)
26.11.2007 17:06 Pauli Kyllönen Sejase: Lue vaikkapa tämä viime vuoden havainto http://vaunut.org/havainto/2259
26.11.2007 17:37 Simo Virtanen Tomi: Todellakin, Dv12:sta ympäristöystävällisyys on kaukana. Öljyä valuu ratapihoille ämpärikaupalla ja nokea puskee korsteenin täydeltä. Moottoreita toki voidaan kunnostaa ja vaihtaa, mutta ei niitä öljynimeytysmattojakaan joka raidemetrille voida levittää.
26.11.2007 17:41 Ville Räihä Eikä perkele yksikään uusi veturi tule varmaankaan olemaan kotimainen, ikävä kyllä :(
26.11.2007 18:16 tane "STM-kehitystyö on ollut käynnissä vuodesta 2003 ja jatkuu siten, että kaluston varustaminen STM- ja ETCS-veturilaitteilla olisi mahdollista vuodesta 2013 alkaen." - mites siihen asti on tarkoitus pärjätä, varsinkin uusien operaattoreiden?
26.11.2007 19:08 TommiH Jokohan tuossa yhteydessä tulee ensimmäiset sähköiset vaihtoveturit mukaan kalustoon?
26.11.2007 19:48 Jonne Epäilen syvästi. Suomessa isoja ratapihoja on kuitenkin vain muutamia ja niissäkin osa raiteista on sähköistämättömiä, joten luulisin että ennemmin satsataan "universaaleihin" dieseleihin, elikkä Dr16 tyyli jatkuu.
27.11.2007 02:43 Che Akkuveturihan jaksaa sähköttömällä osuudella pitkiäkin aikoja. Mutta todennäköisesti näin edistyneeseen ratkaisuun ei päädytä.
27.11.2007 08:19 Move off Tane: Ensin on hankittava JKV-laitteet (museoliikennöitsijöidenkin 2009 alkaen) ja jo muutaman vuoden kuluttua vaaditaan ETCS. Kalliiksi tulee!
27.11.2007 09:34 tane Nii'in, mutta jos niitä Suomen JKV-laitteita (ATP-VR/RHK, vai mikä se nyt on) ei enää missään kukaan valmista, vaan ratkaisun pitäisi olla juuri tuo STM+ETCS!
27.11.2007 22:10 Antti Laajalahti Onhan niitä kaikenlaisia suunnitelmia,eri asia miten ne toteutuu. Dv16 sarjan pikaisesta hylkäyksestä on puhuttu 25 vuotta, nyt se vuoden vaihteessa toteutuu. Sarja kärsi näistä suunnitelmista,korjauksia ei tehty kuin kaikkein välttämättömin. Ei löydy semmoisia vetureita kuten höyryvetureista joissa jotkut oli ajettu konepajasta suoraan kriisivarastoon kuten 1136.Onni veturin kunnostajille.
17.06.2008 17:17 Dv12 2757 Saa nähä, jos veturinkuljettajaksi rupean että kerkeenkö Dv12:sta tai Sr1:dellä ajelee...
17.06.2008 21:57 tlajunen Kannattaa ensin hakea veturinkuljettajaksi, ennenkuin siihen rupeaa.