Marraskuu 2007

Havainto

02.11.2007 16:01

Kemijärven yöjunaliikenne käynnistyy 29.2.2008, jolloin Helsingistä lähtevä P265 ajetaan Kemijärvelle saakka uusine kaksikerrosmakuuvaunuineen. Vastaavasti ensimmäinen kaksikerrosyöjuna lähtee Kemijärveltä 1.3.2008.

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

02.11.2007 16:03 Oskari Väisänen Hyvä, että se liikenne nyt sitten ihan oikeasti alkaa, eikä vaan suunnittelijoiden papereilla! Seuraava urakka onkin Joensuun yöjuna.
02.11.2007 16:20 Epa VR:n sivujen tiedotteen mukaan lisäksi tänä vuonna liikenteeseen saadaan viisi uusittua sinistä makuuvaunua, ja kolmen vuoden päästä kaikki saneerattavat 40 vaunua ovat uusitussa kuosissaan. Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmät kunnostetaan sekä wc-tilat uusitaan näiden osalta kokonaan.
02.11.2007 16:22 Siltalan pehtoori Esitän Kainuun yöjunien ottamista mukaan Joensuun yöjunakeskusteluun,koska Kajaanin yöjunaa korvaava Pendolino lähtee aika tavalla tyhjänä Kajaanista. Liikenneministeriö on muuten luvannut tukea kannattamatonta päiväjunaliikennettä, vaikka kansa tahtoo yöjunaa. Yöjunaliikenteen lakkautus aiheutti runsaasti yötöitä Kajaanissa, joten eikös olisi sama,jos konnarit olisivat hommissa yöjunassa kuin Kajaanin ratapihalla? Kainuussa ollaan aika tyytymättömiä Pendolinoon johtuen surkeasta lähtöajasta ja matkan jälkeen on väsyneenä perillä Hesassa. Yöjunassa matka meni nukkuen. VR on kertonut käsittääkseni, että matkustajamäärät ovat kasvaneet, mutta toisaalta VR:n kulut ovat kasvaneet, koska päiväjunatarjontaa on lisätty. Onko siis budjetissa loppujen lopuksi tapahtunut parannusta vai heikennystä? Kajaanistä lähti ennen 3 päiväjunaa etelään ja 1 yöjunaa. Nyt tarjonta on 6 päiväjunaa ja 1 syöttöjuna Ouluun. - Tarjonnan lisääntyessä henkilöstömenot kasvavat. Lisäksi Joensuun yöjunan kulku Pieksämäen kautta Helsinkiin mahdollistaa yhteydet Jyväskylään, Tampereelle ja Turun satamaan. Entinen yöjunien kohtaaminen Pieksämäellä oli erinomainen asema. Pitkä pysähdys sai ihmiset viimeistään nukahtamaan. Yöjunallahan ei tarvitse olla kiire määränpäähän. Kemijärvi onneksi osasi möykätä tarpeeksi. VR:n johdolta emme käsittääkseni koskaan saaneet kuulla, miksi liikennettä ei alkujaan jatkettu normaaliin malliin, esim. Dr16-vetureiden vetäminä.
02.11.2007 16:40 tikkanen Toivottavasti ne aggregaatitkin ovat silloin valmistuneet tai muuten joudutaan juna vetämään Isoilla Vaaleilla:) Hyvä kuitenkin näin ja autovaunu lienee mukana, koska lähtöpäivä Hesasta on perjantai?
02.11.2007 16:59 Siltalan pehtoori ...ja lisäksi. En pääse siitä ajatuksesta irti, etteikö kysymys ole kuitenkin arvovalta kysymys. Niin usein perääntyminen on johtajille vaikeaa. Liikenteen avautuminen kilpailijoille toivottavasti tuo näkökulman, jossa kilpailun vuoksi on pakko kuunnella asiakkaitten tahtoa.
02.11.2007 17:18 Epa Mielenkiintoista olisi ollut nähdä, miten oikoradan tuoma lisänopeus olisi vaikuttanut Kajaanin yöjunan matkustajamäärään. Vasta tämän havainnon jälkeen olisi minusta tullut päättää lakkauttamisesta, mikäli tarvetta.
02.11.2007 21:51 korkki Toisaalta Finnairkin on vähentelemässä kotimaanlentoja (en nyt muista minkä lähteen mukaan) joten voipi olla että jossain vaiheessa saattaa olla tarvetta yöjunalle Savo-Kainuuseen.
02.11.2007 22:06 Siltalan pehtoori Eli tarve lisääntyy ja päätös on lakkauttamisista tehty "läpät silmillä". VR:llä oli kiire romuttaa vuosi sitten vapautuneet makuuvaunut, jottei niitä vaan tarvitse vetää takaisin käyttöön. On helpompi nyt sanoa, että "makuuvaunuja ei ole".
03.11.2007 12:01 Yppis Itse Savon yöjunilla 80-luvun puolivälistä alkaen matkustaneena havaitsin matkustajamäärien tasaisesti laskevan. Esim. vielä 80-luvun lopulla pe-iltana lähteneessä P71:ssä kaikki kolme päivävaunua olivat aivan täynnä, ottaen huomioon sen että perjantaisin kulki vielä lisäksi P73 Kontiomäelle. Makuuvaunujen määräkin väheni liikenteen loppua kohden. Joensuun yöjuna P9/10 kärsi loppuaikoina myöskin matkustajakadosta, olikohan aikataulu sopimaton. Olisikohan nykyisin kysyntää Kotka-Kolari sesonkijunalle? 80-luvulla kulkenut Kta/Kv-Roi junakin lakkautettiin vähäisten matkustajamäärien takia.
03.11.2007 21:16 Tapani Kunnas VR:n sivuilta poimittua: "VR jatkaa pitkäjänteistä työtä Lapin junaliikenteen kehittämiseksi." Voi hyvä ihme sentään. Lukekaapa itsekin: http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_331.html
04.11.2007 00:15 Tuomas Pätäri Huomasin jo aiemmin ja nauratti aika reippaasti. Onhan se hienoa, että Kemijärven yöjunien uudelleen aloittaminenkin on osa tuota "pitkäjänteistä kehittämistyötä". Jotenkin aivan älytöntä tekstiä.
04.11.2007 01:23 Epa Päiväjunien kannalta pidän viime vuosien myönteisenä kehityksenä Rovaniemelle saatua Intercity-yhteyttä. Myös matkanopeuden lisääminen ja myöhästymisten vähentyminen Oulu-Rovaniemi -osuuden sähköistämisen myötä ovat tuoneet huomattavasti uutta mukavuutta matkaan.
04.11.2007 01:51 Dakkus Hehee. Kannattaa ensin katsoa esim. Goodbye Lenin tai jokin vastaava DDR-/neukkumeininkiä sisältävä leffa ja heti sen jälkeen lukea tuo tiedoite. Sillä tavoin saa taatusti vielä makeammat naurut kuin muuten saisi. Kaverille lukiessa kannattaa sujauttaa mukaan sinne tänne fraaseja kuten " ... suuren johtaja Stalinin aurinkoisen opastuksen avulla ... ". Kaverisi ei tule edes huomaamaan moisten fraasejen olevan alkuperäiseen tekstiin kuulumattomia!
04.11.2007 08:46 Timo Valtonen Olet täysin oikeassa, Dakkus. VR:n olisi syytä perusteellisesti harkita arvojaan niin tiedotuksessa kuin markkinoinnissakaan. Kun "kivimiehistä" on saatu tehtyä positiivista mielikuvamainontaa käy sääliksi että jotkut tumpelot vetävät maton alta ns. tiedotteillaan. Kuluttajat ne VR:n tuloksen tuovat, vaikka valtionvirastohengen mukainen besserwisser- ja erehtymättömyysajattelu toisin väittäisi.
05.11.2007 16:32 Hannu Siitari Kylmä tosiasia on, että markkinoita makuuvaunuliikenteelle on enää vain Helsingistä ja Turusta Ouluun, Rovaniemelle, Kemijärvelle ja Kolariin. Olisi myös Helsingistä Kajaaniin, mutta puuttuu yöjuna. Ainakin seuraaville paikkakunnille on joskus kulkenut Helsingistä makuuvaunu, mutta ei kulje enää: Pori, Seinäjoki(?), Vaasa, Pietarsaari, Jyväskylä, Pieksämäki, Kuopio (ainakin vielä 70-luvulla omana junana), Kotka, Savonlinna, Joensuu, Joensuu - Kontiomäki - Oulu, Kajaani - Kontiomäki - Oulu, Iisalmi - Ylivieska. Lisäksi poikittaisyhteydet Turku - Joensuu, Turku - Tampere - Kuopio, Turku - Tampere -Kontiomäki - Oulu, Kotka - Kouvola - Rovaniemi/Kolari ja hiihtojunakokeilu Helsinki - Taivalkoski. Löytyyköhän muita? Positiivista on, että jäljelle jääviä sinisiä makuuvaunuja on alettu kunnostaa. Niin mukavia kuin ne ovatkin olleet, eivät ne enää vastaa nykyajan vaatimuksia. Onneksi korjauslistalla on juuri pahimmat epäkohdat eli vessat, ilmastointi ja lämmitys.
05.11.2007 17:01 Jukka Voudinmäki Makuuvaunuyhteyksiä on ollut Helsingistä ainakin myös Raumalle ja Jämsänkoskelle. Pori-Haapamäki (ja edelleen - ?) oli v. 1955 kesäaikataulussa.
05.11.2007 17:23 LateZ Tornioon luulisi makuuvaunun menneen. Ja H:kistä toki Elisenvaaraan. Suora makuuvaunu Turku - Viipuri myös sekä mielenkiintoinen Turun-Vaasan makuuvaunu mainittakoon myös.
06.11.2007 08:09 Teppo Niemi Ja missä vielä on ollut makuuvaunreittejä: Onhan 1950-luvulla päässyt Helsingistä Kristiiinankaupunkiin sekä Peksämäen ja Imatran kautta Savonlinnan. Vuonna 1960 myös ulkomaillekin, eli Haaparantaan. Haaparannan paluuvuoro kylläkin lähti Torniosta Lisäksi kulki makuuvaunuvuoro Seinäjoki - Pieksämäki. Ja eikös 1990 kokeiltu makuuvaunujunaa myöskin Sallaan ("Salla express"). Siitarin kommentissa mainittu Seinäjoen makuuvaunu kulki Helsingin ja Haapamäen välillä Pieksämäen yöjunassa. Haapamäeltä Seinäjoelle se kulki henkilöjunassa yhdessä Pieksämäeltä tulevan makuuvaunun kanssa. Ja vuoden 1944 aikataulu lisää makuuvaunureittien päätepisteiksi esim. Mikkelin, Raivolan, Äänislinnan (Petroskoi).
06.11.2007 10:37 Simo Toikkanen Listasta uupuu niinkin arkipäiväinen yhteys kuin Helsinki-Moskova. Mitenkäs Pietariin/Leningradiin? Repinissä on käytetty makuuvaunuja ainakin päiväasennossa, ellen aivan väärin muista.
06.11.2007 11:23 Teppo Niemi SZD:n / RZD:n kalustolla ajetut makuuvaunureitit ovat olleet: Helsinki - Leningrad, Helsinki - Moskova ja Turku - Moskova. Pitäisköhän mukaan laskea myös uudenvuoden RZD:n turistijunat Kajaaniin, Rovaniemelle, Jyväskylään, Tampereelle. Eikä myöskään sovi unohtaa täysin tuntematonta säännöllistä makuuvaunuvuoroa Kirkkonummen ja Lenigradin väliltä, jonka myötä alkoi myös siviililiikenne uudelleen itään.
07.11.2007 08:04 Teppo Niemi Katselin vanhoja Turisteja: Lisää makuuvaunureittejä aikaisemmin mainitujen lisäksi: Helsingistä on kulkenut makuuvaunuvuoroja vielä Pieksämäelle, Kemiin, Kokkolaan, Varkauteen, Iisalmeen. Myös Tampere on ollut makuuvaunureitien pääteasemana Kemin ja Rovaniemen reiteille.
07.11.2007 10:44 Timo Valtonen Sivulta http://personal.inet.fi/koti/pertti.itkonen/makuuvaunu06.htm löytyy tietoa makuu- ja lepovaunuliikenteestä Suomessa kautta aikojen. Sieltä tosin puuttuu ainakin Pietari-Rauma makuuvaunujuna, joka kulki ensimmäisen maailmansoan aikana ja jota moni venäläinen emigrantti käytti paetessaan levottomuuksia Venäjällä.
07.11.2007 21:54 Yppis Ainakin keväällä 1987 oli kokeiluliikenne Jns-Kuo-Roi. Tämä juna suistui vielä raiteiltakin viimeisellä vuorollaan, en muista missä, mutta onneksi kukaan junan kolmesta matkustajasta ei loukkaantunut.
07.11.2007 22:04 Hannu Siitari Tässä vielä täydennystä vanhoihin makuuvaunureitteihin: 60-luvulla kulki makuuvaunu Jyväskylästä Haapamäen kautta pohjoiseen kauemmas kuin Seinäjoki, ehkä Ouluun. Kotka - Kouvola - Rovaniemi viikonloppujunaa hyödynsivät yhden hiihtosesongin ajan makuuvaunut Kuopio - Rovaniemi ja Joensuu - Rovaniemi. Molemmilla reiteillä taisi olla autojen kuljetustakin. Sota-aika on sitten ollut oma lukunsa. Vuoden 1943 osin eksoottiset reitit: Helsinki - Sortavala, Helsinki - Viipuri, Kouvola - Pitkäranta, Pori - Viipuri, Sortavala - Äänislinna, Suojärvi - Karhumäki, Suojärvi - Syväri. (Käyttäjä muokannut 07.11.2007 22:05)