Lokakuu 2007

Havainto

03.10.2007 02:25

Isovaalee.info:
Isoja Vaaleita saatetaan siirtää Joensuuhun - myös iso saneeraus on mahdollinen.

Iso Vaalee -kirjan sivut ovat tänään muuttuneet avoimeksi tietopankiksi, johon on koottu veturisarjan elinkaari ja jolla seurataan Dr16-veturien elämää.

Isovaalee.info ottaa mielellään vastaan lisätietoja ja palautetta. Tervetuloa sivuille!

www.isovaalee.info

Lähettäjä: Petri P. Pentikäinen

Kommentit

03.10.2007 02:30 Iso Vaalee Ja linkki tietysti http://www.isovaalee.info
03.10.2007 10:15 Vek89 Erittäin tyylekästä. Mutta olisiko mahdoton ajatus, että ne Vartiuksen kolarikoneet (08 ja 20) olisivat noissa muutostöissä? Melko pitkään ne ovat mielestäni pajalla olleet.
03.10.2007 10:45 Heikki Itävuo Entäpäs 2802, vai onko jo palannut liikenteeseen?
03.10.2007 12:54 Iso Vaalee Sivujeni uutisessa mainitusta isosta saneerausohjelmasta ei ole vielä päätöksiä, joten myöskään 2808 ja 2820 eivät sellaisessa ole. Niihin on Hyvinkäällä tehty uutta runkoa vaurioituneen kohdan tilalle, ja purku/kasaus ottaa toki paljon aikaa. 2802:n tilanteesta pätee maininta vuoden 2007 uutissivulla, eli hylkäyskin on mahdollinen, mutta mitään päätöstä suuntaan tai toiseen ei tiettävästi ole.
03.10.2007 14:02 JE Hienot ja kattavat sivut! Täytyy toivoa että saneerausohjelma todella toteutetaan, tuon ikäisiä vetureita ei mielellään näkisi menossa kuutioiksi.
03.10.2007 14:20 Move off Kiitokset hyvästä sivustosta! Aikakoneella on jo käyty tulevaisuudessakin kuvaamassa :) Hyvä, että vetureiden sijoituskysymyksessä on lopulta otettu järki käyttöön.
03.10.2007 15:08 Epa Tyylikkäät sivut! Mielenkiintoisuudesta erityinen kunniamaininta veturikohtaisille kuville kuvateksteineen. Dr-16 -veturit ovat pohjois-Suomen rautatiekulttuurin erottamaton osa, vaikka automaattivaihteet kuulostavatkin vaunussa Helsingin metrolta. (Käyttäjä muokannut 03.10.2007 15:09)
03.10.2007 15:24 Eero Heinonen Saneeraus on ollut vaiheessa jo niin pitkään, että uskaltaakohan sitä enää edes odottaa...:)
03.10.2007 20:42 4Axl Automaattivaihteet? Eikös se ole se taajuusmuuntajan ääni? Ajomoottori?
03.10.2007 20:46 Esikammio 2802 odottanee edelleen uusia pyöriä, toisesta Vartius-veturista otetaan/on otettu savut lähiaikoina.
03.10.2007 21:33 Epa Tarkoitin sellaista pykälittäistä kierrosluvun nousun ja laskun ääntä, joka kuuluu myös metron liikkeellelähdön ja jarruttamisen äänimaisemaan. Dr-16:n osalta sitä kannattaa kuunnella ensimmäisen vaunun eteisessä.
03.10.2007 22:04 Tapani Kunnas Taajuusmuuntimen eli invertterin äänihän se.
05.10.2007 08:39 Petri Hiukan jäi vaivaamaan, että kaikkien Pielstick-koneella varustettujen Dr16-vetureiden tehojen alentamisen mainitaan tapahtuneen syksyllä 1997. Minä muistelisin, että tehojen alentamista kokeiltiin ensin muutamassa veturissa vuosi pari ennen koko sarjan muuttamista. Tehojen alentamisesta oli kyllä aikoinaan Resiina- ja Veturimies-lehdissä jotain juttua.
05.10.2007 10:42 Iso Vaalee Petri, selvitin asiaa. Luotettava tiedonlähde arvioi, ettei tehonalennuksessa ollut kuvaamaasi pitkää koeaikaa, vaan hänen muistikuvansa mukaan kaikkien tehot alennettiin saman syksyn aikana, kysehän oli pääasiassa tietoteknisestä toimenpiteestä. Kiitos muuten kaikille positiivisesta palautteesta!
05.10.2007 11:52 Petri OK. Tehojen alentamisesta oli kyllä Veturimies-lehdessä juttua jo noin 1995 mutta taisi olla, että siinä vasta pohdittiin mahdollisuutta tehojen alentamiselle. Eipä nyt ole ko. artikkelia saatavilla. Kiitos muuten minunkin puolestani mielenkiintoisista sivuista.
06.10.2007 13:31 Petri Resiina-lehdestä 2/96 sivulta 43 näyttää löytyvän maininta, että kahdessa veturissa olisi laskettu tehoja jo tuolloin. Siinä tosin puhutaan 150 kW:n tehojen alunnuksesta. Lopullinen alennus ilmeisesti oli 177 kW eli arvosta 1677 kW arvoon 1500 kW.
07.10.2007 01:36 Iso Vaalee Vielä jos numerot selvitämme, arvoitus on ratkaistu! Lienevät myös nimellisarvot 1677 ja 1500 todellisuudessa sinne päin, ei kai niitä tehoja ihan kilowatintarkasti edes voi määrittää. (Onhan kierrosmaksimikin periaatteessa 1500, mutta kierroslukumittarin näyttö osoittaa keltaisilla merkeillään ajoittain 1510 ja jopa 1520.)