Tammikuu 2007

Havainto

05.01.2007 12:27

VR:n Pendolino-ongelmat selvitetty:

http://lotta.yle.fi/rswebkni.nsf/sivut/kr_uutiset?opendocument&pageid=ContentF3996

Lähde: Yle/Kainuun Radio

Lähettäjä: Ilari Eskelinen

Kommentit

05.01.2007 12:34 Oskari Väisänen Hahah! Senkun näkiski. :)
05.01.2007 12:45 Aki Grönblom S40/S80 ajettiin muuten tänä aamuna erillisinä runkoina.
05.01.2007 14:27 joht. Nyman Suomalaisversio Irakin viestintäministeristä siinä vaiheessa, kun Jenkkien kolonnat olivat jo Bagdadin porteilla - "Ei tässä mitään hätää ole". On sanottava jotain, jotta kansalaiset, tässä tapauksessa matkustajat, eivät säikähdä ja nouse kapinaan/lentokoneeseen/omaan autoon.
05.01.2007 15:17 Move off Jos kerran VR:llä ollaan virallisesti tätä mieltä, niin sittenhän sen täytyy olla totta ;) Toivon todella, että tämä pitää myös paikkansa ja nopean junaliikenteen asiakkaat saavat jatkossa rahoilleen vastinetta.
05.01.2007 15:23 Kai Vehmersalo Olisipa tosiaan hauska nähdä Pendolinojen ongelmien poistuneen. Itse olen ollut valmis uskomaan enemmän Pendolinojen laatuun, kuin mitä esimerkiksi tamperelaiset ovat niistä räyhänneet. Lahdessa asuvana olen toivonut luvattuja 44 minuutin nopeita Pendovuoroja, mutta niidenkin lyhin ajoaika on 48 minuuttia. Paasasin jo monta vuotta sitten, ettei Pendoja saisi kytkeä yhteen sellaisilla vuoroilla, joiden lähtöasemat ovat eri paikoilla. Palvelutaso matkustajille huononee oleellisesti, koska toisen myöhästyessä molemmat myöhästyvät. Kaksoisrunko on myös niin pitkä, etteivät matkustajat löydä oikeaan runkoon ja omaan vaunuunhan ei vauhdissa pääse. Nyt on Lahdessakin havaittu, että Joensuun ja Iisalmen Pendoja joudutaan ajamaan toistuvasti erikseen. Oiko ry:n sivuilla on joitakin juttuja Pendolinoista - positiivisia ja vähemmän postiivisia, mutta tapahtuneita faktoja. http://www.oiko.phnet.fi/Pendolinot/Pendolinoista.html sekä http://www.oiko.phnet.fi/artikkelit/Selitykset_20050213.html Jotkut eivät ole tykänneet artikkelistani jonka olen kirjoittanut lähes 20 vuoden teknisen ostopäällikön kokemuksella Wärtsilän Turun telakat ja Ovako terästehdas uusinnasta http://www.oiko.phnet.fi/artikkelit/20060224-ESS-ostamisen-taitoa.html . Vedin aikoinaan VR:n edesmenneen ostojohtajan varat. Viljo Miettisen kanssa 10 kertaa INSKOn Projektin ostotoiminta kurssin ja häneltä sain noita oppeja.
05.01.2007 20:14 joht. Nyman Kerrankin tekstiä, joka on TOTTA, eikä mitään käsittämätöntä VR:n Neuvostoliitosta tuttua propagandaa. Thank you, Kai!
05.01.2007 21:14 Arto Olisi hyvä tietää Pendolino kauppojen sopimusehdot ja sen jälkeen vasta arvioida "ostamisen taitoa" niiden kohdalta!
05.01.2007 22:30 joht. Nyman Minun ehdotukseni on se, että Pendolinojen liput yhtenäistettäisi IC2-junien lippuhintoja vastaaviksi niin pitkään, kunnes Pendolinojen suhteen VR:n webbisivuilla kohdassa "Junien kulkutiedot" on yhtä vähän teknisiä vikoja kuin muillakin junilla. Mikäli (huomatkaa skeptisyyteni) homma saadaan rokkaamaan, lipunhintoja ei saa korottaa, vaan ainoastaan nostaa entiselle tasolle. Nyt joka tapauksessa tämän hetkisellä hinnoittelumallilla asiakas saa keskimäärin alle sitä mitä on tilannut.
06.01.2007 00:08 jpl Ja nytkö ne pendolinot sitten toimivat? Ehkä he ovat jotain uutta niistä keksineet, koska tuollainen uutinen laitettiin liikkeelle?
06.01.2007 11:53 Kai Vehmersalo Arto, niinpä olisikin mielenkiintoista tietää Pendolinojen sopimusehdoista. Mutta nehän ovat liikesalaisuus. Vai onko? Eikö ensimmäiset kaupat tehty niihin aikoihin, kun VR oli vielä Valtionrautatiet? Näinollen julkisuuslain mukaan sopimusehdot eivät olisi salaisia, elleivät osapuolet ole yhdessä sopineet niitä salaisiksi. Toisaalta yhtäkään kommenttia ei ole tullut VR Osakeyhtiöltä ostamisen taitoa juttuun. Uskon kylläkin aika hyväksi sopimukseksi, koska italialaisia on jatkuvasti Suomessa. Toisaalta rautatiekaluston toimittajan tulee vuosikausia joustaa ja venyä, koska muuten loppuu bisnes kokonaan. Esimerkkinä tästä on Helsingin matalalattiaraitiovaunut, joka mahtaa olla Bombardierelle melkoinen rahareikä.
06.01.2007 12:58 joht. Nyman Bombardierin ja Alsthomin kannattaisi kaiketi perustaa uusi yhtiö VR:lle toimitettavien junien osalta. Firman nimi voisi olla esimerkiksi Hitsi Mikä Pisnis Oy.
06.01.2007 13:38 Arto Spagetinpurijat sai kaupat tehtyä, no sopimuksessa on tietyt ehdot jotka on täytettävä ja ne ehdot pyritään täyttämään rimaahipoen, sillä ehtojen ylittävästä laadusta ei saa mitään taloudellista hyötyä vaan se ainoastaan nostaa valmistuskustannuksia ja pienentää voittoa. Valmistetaan siis juna sellaisilla kriteereillä että se mieluummin alittaa laatuvaatimukset ja mikäli tarvetta on sitä korjataan takuutyönä, jonka kustannukset toki on otettu huomioon jo alkuperäisessä tarjouksessa. Myymisen taitoako?
06.01.2007 14:17 Che Pitkässä juoksussa menestyvät yritykset tietysti ymmärtävät, että todellisuudessa laatuvaatimusten ylittäminen on markkinointia ja markkinoinnilla saadaan lisää asiakkaita.
06.01.2007 22:11 Arto Lisää Pendolino tietoa http://hiki.pedia.ws/wiki/Pendolino .
06.01.2007 22:27 Oskari Väisänen Viimeinen Pendolinolinkki on kaikkein asjallisin. ;-)
07.01.2007 02:59 joht. Nyman Toi on muuten ihan asiallinen, mutta ei toi kyllä laadukkaan huumorin tunnusmerkistöä täytä tavullakaan.
07.01.2007 19:56 Arto Sattuipa vaan tuollainen löytymään. Jos nynny nyt osaisi kertoa laadukkaan huumorin tunnusmerkit lyhyesti ja ytimekkäästi? En siis tarkoita nynnyn mielipidettä.
08.01.2007 10:20 joht. Nyman Laadukas huumori on _mielestäni_ nokkelaa, siinä on älykkäitä ja yllättäviä käänteitä sekä joku hauska ylläri tarinan lopuksi.
08.01.2007 10:37 Che Hyvä Uncylopedia/Hikipedia-artikkeli on kirjoitettu niin, että vaikka se onkin täyttä höpöhöpöä, niin siitä pystyy kuitenkin päättelemään totuuden :)
08.01.2007 10:38 Che Eikä negatiivisia kommentteja kerrota koskaan suoraan ;)
10.01.2007 10:29 Jorge Hyvinkään aseman liepeillä yksi raide on ollut poissa käytöstä, kun Pendolino-junasta on etsitty vikaa.