Tammikuu 2007

Havainto

01.01.2007 11:19

Rautateiden tavaraliikenne avautui kilpailulle

Rautatievirastoon on jo tullut kyselyitä tavaraliikenteen harjoittamisesta. Kilpailun avaaminen ei koske Suomen ja Venäjän välistä liikennettä.

Rautateiden tavaraliikenne on avautunut kilpailulle vuoden vaihtuessa. Ensimmäiset VR:n kilpailijat ilmaantuvat raiteille aikaisintaan elokuussa.

Rautatieviraston ylijohtaja Kari Alppivuori arvioi, että uudet toimijat ovat todennäköisimmin pieniä rautatieyhtiöitä. Ne voisivat harjoittaa syöttöliikennettä satamista ja tehtaista runkoratojen varteen.

Alppivuoren mukaan virastoon on saapunut odotetusti kyselyitä tavaraliikenteen harjoittamisesta.

- Yritykset laskevat nyt, kannattaako toiminta, sillä kilpailun avautuminen ei lisää kuljetettavan tavaran määrää, Alppivuori sanoo.

Hän pitää mahdollisena, että jossain vaiheessa myös ulkomaisia yrittäjiä pyrkii mukaan Suomen rautateiden tavaraliikenteeseen.

Ennen kuin täysin uusi yrittäjä raiteille pääsee, sen pitää saada lupa kolmesta eri paikasta. Rautatievirastosta pitää hakea turvallisuustodistus, sen jälkeen saada toimilupa liikenne- ja viestintäministeriöstä ja lopuksi Ratahallintokeskuksesta kapasiteettia ja käyttösopimus rataan.

Kilpailun avaaminen ei koske Suomen ja Venäjän välistä rautatieliikennettä, ja matkustajaliikenne jää edelleen VR:n hoidettavaksi.

(MTV3-STT)

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

01.01.2007 15:36 Nalle Fyrqvist Onko tietoa siitä, mitkä yritykset ovat kyselleet tavaraliikenteen harjoittamisesta? Ja Hyvää Uutta vuotta vaunut.orgille.
01.01.2007 20:11 BT Täysin sen kannalla ja toivon muitakin operaattoreita suomeen liikennöimään tavaraliikenteeseen ja henkilöliikenteeseenkin niin pian kuin mahdollista.
01.01.2007 21:09 tane Saas nähdä lähteekö Nurminen leikkiin mukaan, niillä nyt olisi resursseja ja osaamistakin tuohon.
01.01.2007 21:15 TommiH Yksi mielenkiintoinen juttu on se että tekevätkö uudet toimijat sopimuksia esim.metsäyhtiökohtaisesti,vaikkapa kaikki UPM:n liikennöinti yhtenä könttinä,ja mitä tämä tarkoittaa sitten tehtaiden omille rata-osastoille...MoVet ja Otsot pian uhanalaisia?
01.01.2007 23:44 rautatie Ne Movet ja Otsot ovat nousseet arvoon arvaamattomaan kun Suomessa on ainutlaatuinen raideleveys 1524 mm (Venäjällä 1520 mm) ja poliitikot eivät halua esim. Ruotsin malliin pakottaa VR:ää myymään kalustoa kilpailijoille.
02.01.2007 04:51 BT Onhan Saalastilla valmistusohjelmassa noita MoVeja ja Otsoja tjsp ja maahantuontiohjelmassa Vosslohin G2000BB:tä linjakoneeksi tänne.
02.01.2007 11:23 Eero Heinonen Ville yrittää hämätä tulevia operaattoreita, ei Saalasti valmista kuin erilaisia Otsoja ja tilauksesta sitten kaiken maailman vempaimia (Jalmari, Santeri). Maahan se tosiaan tuo Vossloheja ja yhtiön kauppaamiin vaihtotyöjärjestelmiin veturiden lisäksi kuuluvat ainakin vaijerisiirtolaitteet, Vapitit ja tietysti huoltopalvelut näihin kaikkiin. Meniköhän se näin... Mutta aihetta jatkaakseni, ei Otsoista tai Move 66:n tyyppisistä härveleistä ole oikein linjakoneeksi, vaihtotyötarpeeseen ne tietysti sopivat mainiosti. Ainakin UPM:n "vaihtotyörakenteessa" tulee tapahtumaan suuria muutoksia tulevina vuosina, ja osittain lienee jo tapahtunutkin.
02.01.2007 13:32 Move off Mihin mahtaa perustua arvio siitä, että uudet operaattorit harjoittaisivat syöttöliikennettä? Eiköhän kuljetussopimukset solmita asiakaskohtaisesti niin, että sama yhtiö hoitaa kuljetuksen alusta loppuun - muutenhan rautatierahdit saattaisivat kallistua entisestään.
02.01.2007 13:47 BT Kiitänpä tarkennuksesta Heinonen. Menee nuo MoVet ja Otsot aina sekaisin. Mutta enhän mä omasta mielestäni niitä Otsoja väittänyt linjakoneiksi. Ainoastaan tuota G2000:sta.
02.01.2007 19:05 Eero Heinonen Viittasinkin lähinnä Kimmon sanomaan "arvoon arvaamattomaan", ettei mikään operaattori lähtisi kokeilemaan miltä tuntuu vetää Move 66:lla kunnon junaa linjalla, täältähän ne kuitenkin opiskelee rautatieliikenteen saloja..:P
02.01.2007 19:37 BT Jaa joo silleen... Heittäkääpääs nyt samalla sitten kaikki mielipiteitä tuosta että uusia operaattoreita tänne vaan?
02.01.2007 21:05 Arto Telkkarissahan joku byrokraatti sanoi että mikäli matkustajajuna ei kulje "viivallaan" niin se saattaa joutua odottamaan edelleen lisää myöhästyen kilpailevan operaattorin tavarajunaa jottei se tavara myöhästyisi! Kuulostaa aika järjettömältä vai?
02.01.2007 21:50 Jussi Kortman Eihän siinä mitään järjetöntä ole. Ihan ok, kunhan koskee kaikkia tasapuolisesti.
02.01.2007 22:25 TommiH Tänään 2.1 ohitti iltakymmeneltä tampereen erittäin piiiitkä letka venäläisalkuperää olevia tyhjiä konttivaunuja etelään jossain VR:n tavarajunassa,lieneekö jotain tähän uuteen kilpailuun liittyvää?Aiemmin ei tuollaista letkaa itävaunuja ole näkynyt vaan ihan suomivaunuja...
02.01.2007 22:50 Arto Siis ei ole järjetöntä että muutama sata matkustajaa myöhästyy 5 minuutin sijasta vaikkapa 20-120 minuuttia jottei vaan paperikuorma tms. ole satamassa odottamassa tunnin päästä laivaa joka saapuu jäätilanteesta riippuen ehkä aamulla tai joskus... Kai se kaikkia koskee tasapuolisesti, mutta näin alkuvaiheessa VR:n hoitama matkustajaliikenne saattaa kärsiä tilanteesta kohtuuttomasti! Kyllä ihmiset täytyy laittaa aina tavaran edelle.
03.01.2007 01:35 KMT Riippuu tavarajunan ja henkilöjunan tyypistä. Teollisuuden prosesseihin liittyvällä tavaraliikenteellä on usein kiireempi kuin jollain normipuujunalla, jolloin ensinmainittu saattaa päästä linjalle ennemmin kuin joku taajamajunat tms.
07.01.2007 01:05 rautatie Rautateiden tavaraliikenne on Suomessa uudelle operaattorille uusi bisnes ja sisältää huomattavia riskejä. Riskitasoa voidaan laskea käyttämällä edullisempia käytettyjä vetureita, hintaero uuteen voi olla jopa kymmenkertainen. Myös veturin toimitusaika on paljon lyhyempi, esim. tyyppihyväksyntää ei tarvita. Sen takia voidaan vetää junia linjalla aluksi esim. Movella, vaikka siinä tehoa ei hurjasti olekaan.