Syyskuu 2006

Havainto

27.09.2006 08:50

22.8 Vartiuksen ratapihalla törmäyksessä vaurioituneet veturit (Dr16 2808 ja 2820) on eilen lastattu laveteille Hyvinkäälle kuljetusta varten. Kuvia lastauksesta: http://vaunut.org/kuvat?pvm=26.09.2006&kuvaaja=277 . Erikoiskuljetus on lähtenyt liikkeelle eilen iltapäivällä ja on perillä Hyvinkäällä torstaina. Aamun Kainuun Sanomien mukaan reitti on seuraava: Härmänkylä - Hyrynsalmi- Kajaani- Kärsämäki- Kokkola - Pori - Riihimäki- Hyvinkää. Veturien romutuksesta ei lehtijutussa mainita sanallakaan. Sen sijaan mainitaan, että veturielle ei kuljetuksesta rautateitse haluttu lisävaurioita ja että korjauskustannuksia ei tällä hetkellä osaa kukaan arvioida.

Lähettäjä: Olavi Huotari

Kommentit

27.09.2006 09:08 Simo Toikkanen Jokseenkin mielenkiintoinen reittivalinta noin ensivilkaisulla, mutta suorempaakaan reittiä ei voitane käyttää liian matalien siltojen ym. esteiden vuoksi.
27.09.2006 10:53 Sakari Kestinen Ja maantiekuljetuksellako mitään lisävaurioita ei muka tule? Rohkenen hieman epäillä...
27.09.2006 11:28 jpl No eihän siitä mitään vaurioita tule, että veturi makoilee lavetilla. Ihmeellistä vouhotusta taas, että \"nää on pakko hinata raiteilla\". Itse en tuhoutunutta kalustoa päästäisi radalle.
27.09.2006 11:50 Juhana K Runko mutkalla ja vetolaitteet romuna olevien veturien hinailu ei liene kenenkään suosikkipuuhaa. Kyllähän nuo olisi voitu toki romuttaa paikan päällä jä pistää kilon paloina Hyvinkäälle. Toivottavasti lavettikyyti tarkoittaa, että jotain näistä saataisiin vielä kursittua kasaan.
27.09.2006 14:35 tane Tosin kukaan ei ole hinaamisesta \"vouhottanut\", vaan ehkä ajatellut kuljetusta vaunussa! Vai eikö mahtuisi ATU:n sisälle?
27.09.2006 21:12 Jukkis Ei taida Suomesta löytyä vaunua, joka sekä kantaisi Dr16:n painon puolesta että pystyisi ottamaan sen pituuden puolesta. Osg:hen menee enintään 14-metrinen laite, ja muut (tietämäni) vaunut eivät kanna yli 70 tonnin kuormia. Puhumattakaan niistä ulottumista, sähkölankojen alla kun ei kannata ylikorkeita kuormia yrittää viedä.
27.09.2006 23:01 Che Onko venäläiset syväkuormausvaunut yhtä lyhyitä? Sellainenhan voitaisiin periaatteessa vuokrata... mutta ymmärtäähän tuon että ei Iso Vaalee ihan helpolla liikahda raiteita pitkin muuten kuin omilla pyörillä.
03.10.2006 08:07 Teppo Niemi Vai onko kyseessä kustannukset: Tänään (3.10.06) on ilmaisjakelulehti 100:ssa käyykuva, jossa metrovaunu matkaa maanteitse jonnekin. Runsas vuosi sitten oli tilaisuus vierailla metrovarikolla, oppaana itse metroliikennejohtaja. Hän kertoi, että saneeraukseen Otanmäkeen menevät vaunut kuljetetaan maanteitse erikoiskuljetuksena. Hinta ratkaisi jo koesaneerauksen yhteydessä, jolloin halliremontinkin jälkeen maantiekuljeus oli kiskoja halvempi.