Syyskuu 2006

Havainto

14.09.2006 11:40

Ei VR:n propagandalla näemmä ole mitään rajoja: tämän päivän Iltalehdessä on VR-Yhtymän vastine aiemmin tällä viikolla samassa lehdessä julkaistuun mielipidekirjoitukseen, jossa viitattiin oikoradan liikenteeseen ja siihen, ettei oikoradalla ajeta lainkaan tavarajunia. VR:n talousjohtaja kirjoittaa tämän päivän lehdessä lyhennettynä niin, että radalla todellakin ajetaan rahtijunia ja että periaatteessa teoriassa olisi ehkä mahdollista kierrättää niitä Riihimäen kautta. Ihmettelen vaan, että ketä tuollainen palturinpuhuminen enää tässä mittakaavassa palvelee? Kertokaapa minulle viisaammat.

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

14.09.2006 11:59 joht. Nyman Tarkennuksena ja lisäyksenä niille, jotka eivät tiedä - todellisuudessa oikorata on tällä hetkellä puhdas henkilöliikennerata, jolla EI ajeta ensimmäistäkään tavarajunaa, ja tämä on siis totta, toisin kuin VR:n heppu päivän lehdessä väittää.
14.09.2006 12:09 Juhana K Merkillistä kyllä tuollainen ilmoitus, sillä tuntuu kuin VR-purisi tässä omaan nilkkaan. Eihän ole VR:n vika, että verotukselle paremmasta vaihtoehdosta (oikorata) tehdään huonompi vaihtoehto ja ennemmin kannattaa puskea vaikka sitten Riihimäeltä kiertäen. Suoraan voisi VR ilmoittaa, että tämä peli ei vetele ja esittää toivomus, että vero asetettaisiin sellaiselle tasolle, jossa sille löytyisi maksaja.
14.09.2006 12:15 CoCoNut Triple-Murrrr. Moiset lisäverot pitäisi kerätä ekoperustein. Dieselpäästöistä, ja vaikka kiertämisestä, jos EI käytä oikorataa. Ja kun oikorata alkaa olla maksettu niin ekoverotuottoa voi sitten lapioida radan kunnossapitoon.
14.09.2006 14:07 erakko Olikos tämä oikorata nyt sitten virheinvestointi?
14.09.2006 16:39 Markku Rantanen Ei missään tapauksessa ole virheinvestointi. Senhän tarkoitus on palvella ihmisiä eli matkustajia. Matka-ajat ovat pienentyneet puolella suomea niinkuin mainoksissa kerrotaan. On vain sellainen kutina, että jos Gargo käyttäisi oikorataa saattaisi olla paineita rahtimaksujen nostoon. Siihen ei varmasti ole täällä hetkellä haluja. Kun rahtijuna kiertää Riihimäen kautta sillä ei ole juurikaan merkitystä jos matka-aika pitenee tunnilla. Eri asia on kun Vuosaaren satama valmistuu silloin voi matka-aikojen lyheneminen olla positiivista asiakkaille.
15.09.2006 01:04 jpl Nooh.. nyt ei rantaradan Hki-Tku tarvitse enää olla yksin yössä. Nyt niitä \"yötyhjiä\" ratoja on kaksi. Liikenne öisin ei kannata!
15.09.2006 01:23 jpl Ainiin, tämäkin vielä: 3*Dv12 vetää joka päivä erästä junaa Tku-Tpe-Ri. Tl-Tpe väli vedetään eessuntaas samalla junarungolla (harvoja poikkeuksia toki on ollut). Taisipa toiseenkin suuntaan mennä vastaava dieselvetoinen juna sähkölangan alla. Mikähän sen jarrujentarkastajan palkkaus nykyään on... Ympäristön turha kuormittaminen ei sitten maksa? Nyt Toijalaan puuhataan kolmioraidetta, joka sinänsä olisi järkevää toimintaa, mutta kun suorempi ja nykyään myös lyhyempi yhteys on kuitenkin ollut sen 100 vuotta olemassa. Reitillä Tku-Kr-Ri olisi öisin melkoisesti tilaa ajella enemmänkin tuon välin liikennettä ja kauko-ohjauksen valmistuessa mahtunee enemmänkin liikennettä. Sähköt sinne pitäisi myös lopultakin saada. Vedetään sitten samalla kertaa kotiinpäin ja vaaditaan tasapuolisuuden nimissä rantaradan rikkomista (VR kertoo Turun Sanomissa: rantarata hajoaa jos siellä menee tavarajunia). Eli tarkoitamme kyseisen Tku-Kvt junan siirtämistä takaisin \"meille\". Onko joku jo perustanut nettiaddressin tuonkin junan \"palauttamiseksi\" liikenteeseen? ;)
15.09.2006 10:02 joht. Nyman Nyt tämä keskustelu ei liity mitenkään tuohon asiaan, jota tarkoitin, eli siis siihen, että VR väittää julkisesti radalla liikennöivän tavarajunia (lienevätkö sitten haamu sellaisia), mutta niitä ei kuitenkaan oikeasti kulje ensimmäistäkään. Miksi VR näin väittää? Kertokaa minulle viisaammat.
15.09.2006 19:45 rautatie Olisiko kyse kasvojen tai arvovallan menettämisen pelosta ja muusta ihmismielen pimeistä puolista? Ja siitä, että menestymisestä hinnalla millä hyvänsä palkitaan VR:llä esim. ylennyksillä?
15.09.2006 21:02 Dakkus Jonkun pitäisi sitten kirjotitaa tuonne taas vastineenvastine, että \"eipäs kulje, lukisit aikataulujasi paremmin!\"
15.09.2006 21:03 Dakkus Sen verta rehellisyyttä arvostan, että tuollaisesta jurpoilusta kyllä saisi luvan saada verbaalisesti turpiinsa.
22.09.2006 01:53 Antti Korhonen Aiemmin toimittajana hyvin läheltä VR:n sikariportaan uskomatonta palturia seuranneena olen oppinut, että VR puhuu virallisissa lupauksissaan ja kehuissaan 90% täyttä paskaa veronmaksajien kärsimykseksi. Tähän maahan pitäisi saada yksityisiä rautateitä, että meidän kaikkien omistama liikelaitos lakkaisi järjettömän likinäköisen toimintansa ja keskittyisi jälleen yhteiskunnan rakentavaan palveluun - se kun kannattaa aina. JA ESIMERKKEJÄ EI MINUN TARVITSE KELLEKKÄÄN VÄHÄNKÄÄN VR:LLÄ ASIAKKAANA OLLEELLE KERTOA, helvetti sentään!