Syyskuu 2006

Havainto

06.09.2006 19:19

Uuden oikoradan junaliikennne on pysähtynyt Lahdessa sattuneen onnettomuuden vuoksi.

Turma sattui vanhalla Riihimäen ja Lahden välisellä radalla, mutta se estää uuden radan käytön.

VR:n liikenteenohjauksen mukaan Lahden Hennalassa yksi ihminen jäi kello 17.55 Riihimäeltä Lahteen ajaneen henkilöjunan alle. Hän ilmeisesti kuoli heti. Turman selvittely estää toistaiseksi uuden radan vaihteiden käytön.
Lähde: MTV3:n uutiset.

Lähettäjä: Matti Lehikoinen

Kommentit

06.09.2006 19:26 Oskari Väisänen Kamala tapaus. Itse olin tuohon aikaan kuvaamassa 2 kilometriä länteen ja kuvasin myös tuon junan, kamalaa ajatella tapahtunutta.
06.09.2006 21:08 Nikolas Kylläpäs noita nyt sattuu tiheään tahtiin. alle 25 tuntia ennen tätä tapausta jäi Malmilla keski-ikäinen nainen junan alle kohtalokkain seurauksin.
06.09.2006 21:59 Ari P Junan alle jäämisen lisäksi tiistaina kuoli yksi henkilö Malmilla myös linja-auton alle Malmin aseman vieressä.
06.09.2006 22:05 Arto Sinänsä outo tapahtuma jos se kerta estää vaihteiden käyttämisen. Ei kai kyseesä ollut kukaan radalla luvallisesti työskennellyt henkilö?
06.09.2006 22:59 truman Hennalassa paikalliset asukkaat käyttävät omaa polkuaan radanylitykseen vinottain. Aiheuttanut ennenkin sydämentykytyksiä niin kuljettajille ja itsellekin.
06.09.2006 23:40 Toni Oksanen Toinen paikka lahdessa on myös Kasaajankadulla. Idästäpäin tulevia junia ei näe kun rataa ylittää. Ihmiset vaan ovat laiskoja. Siltakin on radan ylitykseen, mutta se menee noin 200-300metriä syrjempään.
07.09.2006 00:33 KooPee Ihminen on yhtä laiska kuin sähkökin, se oikaisee aina :-/
07.09.2006 00:46 Arto Kyllä normaalilla järjellä ja havaintokyvyllä varustettu ihminen pystyy junanradan ylittämään turvallisesti muualtakin kuin viralliselta ylityspaikalta. Hitto junan alle on melkosen epätodennäköistä jäädä mikäli ei ole junan kanssa samaan aikaan kiskoilla!
07.09.2006 00:51 Lari Nylund Allejäännit ovat ikäviä tapauksia, jotka valitettavasti täytyy vain ottaa rautatieliikenteen ammatteihin kuuluvina haittapuolina. Kevät ja syksy ovat \"sesonkiaikaa\" näiden tapausten kanssa, joten mikään yllätys niistä päivittäinen uutisointi ei ole henkilökunnalle. Valitettavasti vain sillä ensimmäisellä uutisella näistä tapauksista on ollut aina \"dominopalikat\" liikkeelle pistävä vaikutus. Jos lehdessä mainitaan jo tapahtuneesta allejäännistä, niin uutisen ilmestymispäivänä tapauksia on hyvin suurella todennäköisyydellä vähintään yksi. Niin ihmeellinen on ihmisen ajatusmaailma, jos maailma tuntuu ajautuneen umpikujaan. Toivottavasti heistä jokaiselle löytyisi kuuntelija ja välttyisimme näiltä tapauksilta. Eivät nimittäin ole mukavia, kenellekään.
07.09.2006 01:09 pjh Ikävistä asioista teknisempiin: en oikein ymmärtänyt kuinka Hennalassa tapahtunut onnettomuus tai sen selvittely voi estää oikoradan vaihteiden käytön? Mitä tässä tarkoitetaan \"uuden radan vaihteilla\"? Hakosillan erkanemisvaihdetta? Ja jos näihin kysymyksiin löytyy vastaus, niin kertokaa vielä mikä on eälmän tarkoitus?
07.09.2006 09:32 Move off Mikähän ajatuskatkos tämänkin uutisen toimittamiseen liittyy? Hakosillan vaihteet eivät liity onnettomuuteen mitenkään, mutta koska tapaus sattui \"vanhalla radalla\", on nekin sotkettu uutiseen mukaan. - Ainakin Eppujen mukaan elämän tarkoitus on murheen karkoitus ;)
07.09.2006 09:49 Lari Nylund Pelastuslaitos on todennköisesti joutunut katkaisemaan virransyötön rataosalta ja niinpä Lahdesta/Lahteen ei ole ollut mahdollista liikennöidä Riihimäen- tai oikoradan suunnasta. Oikoradan uutuus on tottakai nostanut sen otsikoihin asti. Ei kyseisellä rataosalla paljoakaan tekemistä ole asian kanssa, mutta \"se myy\".
07.09.2006 12:14 pjh Larin selitys tuntuu uskottavalta. Teksti-TV:n uutinenkin puhui \"lähellä olevista oikoradan vaihteista\", joten voisivat nuo toimittajat pikkuisen tehdä kotiläksyjä ennen uutisen julkaisemista.
07.09.2006 16:30 Arto Niin olikos se Hesarissa kun oli juttua Dm12:sta ja kuvassa olikin Dm11. Vois aatella että ainakin isoimmissa lehdissä voisi olla joku toimittaja joka olisi perehtynyt hieman rautateihin ja niiden laitteisiin ja hän toimittaisi rautateihin liittyvät jutut! Voishan se sama toimittaja olla perehtynyt myös johonkin muuhun aiheeseen kuten vaikka lentoliikenteeseen.
07.09.2006 17:01 Che Jos on edes perustiedot alalta (esim. liikenteestä ja tekniikasta)ja kiinnostusta aihepiiriä kohtaan niin ne tarkat tiedothan pystyy etsimään kuka tahansa.
07.09.2006 19:33 JA Mediassa hallitaan hyvin usein totuuden muuntelu. Pätee muihinkin kuin rautatieasioihin.
07.09.2006 20:48 Ari P Minun mieleeni tuli, että olisiko oikoradan vaihteiden käytön estänyt se, että onnettomuusjuna olisi joutunut pysähtymään niin lähelle vaihteita, että kulkutie vaihteiden kautta olisi jäänyt varatuksi ja siten estänyt vaihteiden kääntämisen. Vai pystyykö kulkutien varauksen purkamaan, jos juna on pysähtynyt siten, ettei se ole vielä ohittanut vaihteita suojaavaa opastinta? Entä silloin jos opastin on jo ehditty ohittaa, mutta juna ei vielä ole vaihteissa asti?
07.09.2006 20:58 pjh Hennalasta Hakosiltaan on sentään kymmenen kilometria.
07.09.2006 23:17 Markku K Ari: Asetinlaitteen kulkutielukitukset pystyy aina purkamaan ns. hätävaraisilla toiminnoilla, myös vaihteista. Varatun vaihteen voi myös kääntää niin ikään hätävaraisella toiminnolla. Näin vaikka juna olisi vaihteiden päällä.
07.09.2006 23:48 Ari P Markku: Kiitoksia tiedosta. Pertti: Tuo Hennala taidettiinkin tosiaan jossain mainita.
08.09.2006 13:25 pjh Mainitaanhan tuo, mm. siinä havainnossa, jota tässä komentoidaan :-)
08.09.2006 21:14 Teho Liittyen tähän radan yli oikomiseen, jostain muistan lukeneeni: Rautatie on kuin moottoritie, sinne ei jalankulkijalla ole asiaa.