Elokuu 2006

Havainto

24.08.2006 09:37

Kemijärven yöjunajunaliikenne jatkuu. Valtio rahoittaa yhteyttä ensi vuonna vajaalla puolella miljoonalla eurolla ja Lapin liitolta vaaditaan 50 000 euron rahoitusosuutta. Hallitus sopi asiasta keskiviikkoiltana budjettiriihessä. Kemijärven makuuvaunuliikenteeseen tulee ratkaisusta huolimatta muutaman kuukauden katkos.

Liikenneministeri Susanna Huovinen toivoo, että vanhat, siniset makuuvaunut saadaan liikennöimään Kemijärvelle jouluun mennessä. Syksyn ajan Rovaniemen ja Kemijärven väliä ajetaan taajamajunalla. Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen pitää hallituksen ratkaisua kohtuullisena.

Lähde Lapin Radio
http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/Content9A5AD
ja Suomen Rautatieuutiset

Lähettäjä: Pertti Heikkinen

Kommentit

24.08.2006 14:42 Pertti H Rataakin parannetaan Misin-Kuusivaaran välillä. Soraa lisätään ja vanhat raide-elementit (K43) nostetaan pois ja uudet (K54)asennetaan tilalle sekä raide sepelöidään. Pölkyt ovat ulkolaista(?) kovapuuta. Vaihtoryhmä nostureineen odotti ohitustamme Misin ratapihalla. Työ viittaa siihen, että junaliikennettä tullaan edelleen jatkamaan Kemijärvelle. Tein havainnon 23.08.2006 matkustaessani P61:llä Kemijärvelle.
24.08.2006 14:58 truman Kuvasin junan Ounaskosken sillalle samana aamuna.
24.08.2006 15:16 tikkanen Aikataulullisesti \"uusi\" Kemijärven juna on surkea. Ketä palvelee klo 12.50 saapuva ja klo 15.50 lähtevä n.s yöjuna? Eli VR ja LVM tekee ihan mitä haluaa kuulematta ketään. Kyllä omistajan olisi otettava tilanteen hallinta itselleen, mutta ei taida olla eduskunnassakaan ketään, joka tajuaa todella asian. Toivottavasti syksyn kuluessa käydään periaatteellinen ja perusteellinen keskustelu eduskunnassa VR:n toimista. Agrekaatti-vaununkin hinta on pudonnut jo kymmenesosaan VR:n ilmoittamasta. Päätös budjettiriihessä sinänsä oli myönteinen yöjunaliikenteen jatkosta Kemijärvelle, mutta toteutuksen täytyy olla myös järkevä, koko Lapin liikennettä huomioiden.
24.08.2006 15:47 pjh Onko aikataulusta olemassa päätös jo? Kyllä tuokin aikataulu Itä-Lapin matkailua palvelee, vielä paremmin palvelisi, jos junaan saisi Gfotin perään. Toki tuokin on raskas huononnus nykytilanteeseen varrattuna, mutta selkeä parannus H401/H412:een verrattuna. Minua ainakin, Kuusamossa pari kertaa vuodessa käyvänä, kiinnostaisi selvitä puolentoistasadan kilometrin ajolla nykyiseen kahdeksaansataan verrattuna (olen kyllä välillä vienyt auton junassa Ouluun, mutta siinä ei ajan ja hermojen säästö nyt niin suurensuuri ole).
24.08.2006 16:06 LasseH Nykyinen jatkamissuunnitelma näyttäisi perustuvan siihen että nykyinen 60/69 jatkaisi kjä:lle. Tämä ilmenee Huovisen vastauksesta: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/kk_595_2006.htm sekä Lapin radion jutusta: http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=Content518DE
24.08.2006 16:07 tikkanen Päätöstä ei ole, mutta tähän pyritään ja neuvottelut alkavat varmaan pian. GFOT ois ainakin sesonkina tervetullut, mutta siitä ei vielä ole kuulunut mitään. Aika näyttää ja keskustelua toivottavasti riittää.
24.08.2006 16:11 Pauli Kyllönen Olisivat iloisia että jonkunlainen ratkaisu saatiin yöjunan jatkamiseksi. Tuo 15:50 on aika varmasti liioteltu lähtöaika. Ei nyt kahta tuntia ja 10 minuuttia vie Kemijärvi-Rovaniemi väli.
24.08.2006 19:39 joht. Nyman Veikkaisin, että VR Osakeyhtiö tavoilleen uskollisena ei suinkaan ota junasta M265 päiväkalustoa junaan M401 ja sama päinvastoin. Melkein uskaltaisin vehkeet pantata siitä, että Rovaniemen asemalla seisoo junaparin 401/412 runko 10h 50 min vuorokaudessa sen sijaan, että runko ajaisi Helsinkiin/Helsingistä, eikä se joutuisi seisomaan miltei puolta vuorokautta.
24.08.2006 19:53 joht. Nyman edellisen kommenttini viimeisen sanan jälkeen lisäyksenä sana \"tyhjänä\".
24.08.2006 23:14 Ari P Tuli mieleen sellainenkin ratkaisu, että junaparit P 273/266 ja P 267/264 vaihtaisivat paikkaa eli P 273 lähtisi jo klo 20.27 ja P 267 klo 22.27. Tällöin juna saapuisi Kemijärvelle jo hieman klo 10-11. Huono puoli asiassa olisi kuitenkin se, että Ouluun juna saapuisi jo noin klo 6 eikä myöhemmin saapuvaa junaa olisi, paitsi se perjantai-iltana Helsingistä lähtevä juna. Tietysti Ouluun voitaisiin jättää pari makuuvaunua kuten ennen vanhaan Kuopioon (se kylläkin veisi hieman aikaa). Vaihtoehtoinen ratkaisu voisi olla, että P 273:n ajoaikaa nopeutettaisiin, mutta onnistuisikohan se vilkkaan tavaraliikenteen ja makuuvaunujen sn140:n takia?
25.08.2006 00:20 pjh 273:n tuloaika Rovaniemelle on 10.34. jos se jatkaa 11.00 (26 minuuttia seisonta-aikaa), se on perillä 12.10. 266 lähtee Rovaniemeltä 18.00. Puolen tunnin seisonta-aikavarauksella Kemijärveltä pitäisi lähteä 16.20. Ei varmaankaan ihanteellinen aikataulu, mutta paljon parempi kuin ei aikataulua ollenkaan.
25.08.2006 06:59 Siltalan pehtoori Mitään pysyvää junaliikennettä Kemijärvellehän nuo rahat eivät vielä takaa. Nyt hieman projosoiden voisi sanoa, että mainostetaan \"uutta juna-aikaa\", kun moni juna lakkaa kulkemasta, joten olisiko kyseessä \"uusi junaton aika\".
25.08.2006 18:48 joht. Nyman Ari: Suurinpiirtein tommosta mallia ajoaikojen suhteen ehdotin A. Jaatiselle, mutta kun mikään ei käy, niin silloin mikään ei käy. Yritäppä päästä ravintolaan, jonka poke on sitä mieltä, että ei tänään, niin et varmasti pääse, vaikka sulla olis alkometri mukana ja puhaltaisit siihen nollat - kun kielteinen päätös on tehty, niin se on tehty, eikä perääntyä voi, tai muuten poken uskottavuus kärsii maailmanluokan kolauksen. Joskin itse pidän älykkäänä toimintana osaamista myöntää omat virheensä.
25.08.2006 19:40 KMT Mutta ehtisikö Arin ideassa turun vaunut siihen junaan?
25.08.2006 22:14 tikkanen Nynny on ihan oikeassa! VR:lle vaikka mitä ehdotat, niin aina tyrmätään. Ainut järkevä aikataulu Itä-Lapin matkustajille on nykyinen P 61/68:n aikataulu. Eli jos nykyisen P 69/60:n aikataulu toteutuu, liikenne todetaan pian kannattamattomaksi ja kaikki loppuu. Itä-Lapissa riittää matkustajia vain, jos aikataulu on onnistunut, kuten nyt on 61/68:ssa. Vääntö jatkuu ja kapinaliike on luvannut viedä asian viimeiseen ratkaisuun asti. Eli Lapin Radion mukaan Italiaan liikenneministereitten kokoukseen! On siinä Huovinen lujille, kun kyltit heiluu! Ja kun tuntee lappilaisten ja heidän kannattajiensa asenteen, niin odottaa voi vaikka mitä! Kannatusta täältä suunnalta ainakin tulee!
25.08.2006 22:39 Ari P Arto: Turun vaunut voitaisiin tuoda P 831:ssä kuten nykyisin P 61:een, jos eivät ehdi P 833:ssa. Tällaisessa klo 20.27 lähtevässä Kemijärven junassa voisi ehkä olla myös yksi tai kaksi makuuvaunua, jotka siirrettäisiin Oulussa Kajaaniin menevään junaan. Kajaanin juna olisi perillä klo 8:n tienoilla, jos Kemijärven juna olisi Oulussa klo 6:n tienoilla.
27.08.2006 13:21 Yppis Käsittääkseni Kemijärvelle saapuvat matkustajat ovat enimmäkseen lomanviettäjiä. Onko nykyihmisten lomat niin tiukasti ohjelmoituja että muutaman tunnin heitto sinne tai tänne koetaan hankalaksi. Eikö ole Helsingistäkin mukavampi lähteä myöhemmin, pääsee heti nukkumaan ja aamulla voi ihailla heräämisen jälkeen lapin maisemia.
27.08.2006 13:43 Che Nykyihmisten lomathan nimenomaan on paljon tiukemmalla aikataululla kuin työ...
27.08.2006 14:20 tikkanen Kemijärven junaa käyttävät eniten läpi vuoden kaupungin, kuntien, eri firmojen jne työntekijät. Muuttoalueena lähes jokaisella perheellä on tuttuja ja lähisukulaisia etelässä ja paras keino saavuttaa heidät, on juna. Kun lomapassin myynti alkaa kesäkuun alusta, täyttyvät junat. Tämä on nähtävissä myös makuupaikkojen saannin suhteen erityisesti kesällä. Talvella junat täyttävät turistit ja elokuussa kulkee repputuristit Euroopasta. Ajan säästö on erityisesti töissä käyville tärkeää ja nyt hyvin toimiva aikataulutus 61/68 ei vie yhtään työpäivää hukkaan. Huomioikaa se, että lähes kaikki kokoukset, palaverit, koulutukset ovat etelässä päin. Turistiliikenne ei siis yksistään ole liikenteen ylläpitäjä, mutta toki erittäin tärkeä osa ja tunturikeskuksille lähes elinehto.
27.08.2006 22:16 pjh Turisteistahan valtaosa ei ole tulossa nimenomaan Kemijärvelle, vaan he jatkatavat sieltä Koillis-Lapin eri turistipyydyksiin. Joihinkin niistä on aika pitkä matka Kemijärveltä. Lähtöaika etelään voi näiden turistien kannalta olla kriittisempi: majoituksen luovutus on yleensä kahdeltatoista ja niihin aikoihin lähtien pitää ehtiä siihen junaan. Tosin minusta se noilla spekulaatioaikatauluilla on mahdollista. Työmatkoihin ne sitten soveltuvatkin jo huomattavasti huonommin.