Elokuu 2006

Havainto

22.08.2006 21:02

Oikoradan liikenne uusissa Z-junissa alkaa alennusmyynnillä syyskuun alussa. Helsingin ja Lahden välillä liikennöivät lähijunat, joiden tunnus on Z. VR markkinoi oikoradan junia työ- ja asiointimatkustukseen. Avajaistarjouksena aikuisten 30 päivän lippua myydään puoleen hintaan 1.?30.9. välisenä aikana Helsingin, Pasilan, Keravan, Järvenpään ja Lahden lipunmyynneissä. Liput kelpaavat Z-lähijunissa lokakuun loppuun saakka.

http://tinyurl.com/k4t5p Hesari

Lähettäjä: Juha Paulavuo

Kommentit

22.08.2006 22:59 joht. Nyman Pakko myydä halvalla, kun muuten ei kannata (tm).
22.08.2006 23:47 pjh Kenen päätös lopulta oli, että Z-junien vuorotiheys on vain kaksi tuntia? Alun perin puhuttiin (ja mäntsäläläiset kokivat myös luvatun), että vuoroväli olisi tunti, ruuhka-aikoina puoli. Jos Hki-Ke-väliin ei enempää liikennettä mahdu, niin mitä jos lisättäisiin Ke-Ri- ja Ke-Lh -junat, joille olisi vaihtoyhteys K-junista?
22.08.2006 23:54 joht. Nyman pjh: Ei kannata, ei. Ainut mikä kannattaa, on 18 taajamajunaparin ajattaminen välillä Ri-Lh, mutta 11 paria päivässä Ke-Lh-väliä pitkin on ihan sillä rajalla, että kannattaako vai ei. Tottapuhuen, kyllähän tässä(kin uudistuksessa) nyt mentiin taas todella pahasti metsään esim. mäntsäläläisten kannalta: Mommilasta on paremmat yhteydet kumpaan tahansa suuntaan kuin Mäntsälästä. Anteeksi jos kritisoin, mutta olenko väärässä?
23.08.2006 00:08 pjh VR *tarvitsee* nuo Ri-Lh-taajamajunat vaihtoyhteyksien toimivuuden takia. Todennäköistä on, että melko nopeassa tahdissa kaikki välipysähdykset katoavat, kokemuksestahan tiedämme, että junan ei kannata pysähtyä asemalla, josta nousee vain keskimäärin 20 matkustajaa. Luulenpa, että oikoradallakin VR pitää Haarajokea ja Mäntsälää lähinnä riippakivinä, joihin oli pakko suostua, että rata ylipäätään saatiin. Eiköhän Haarajoen matkustajamäärä saada nopeasti todettua ihan liian pieneksi.
23.08.2006 07:55 Jarkko Korhonen Surullisinta asiassa on se, että liput ovat niin kalliita -> kenenkään kynnelle kykenevän (=auton omistajan) ei yksinkertaisesti kannata ajaa junalla. Jos vielä tavallista junista kiinnostumatonta kansalaista miettii, niin junaliikenne tai julkinen liikenne yleensä aikatauluineen on pääkaupunkiliseudun naapurikuntiin ja lähikaupunkeihin ulottuvaa säteittäisliikennettä lukuunottamatta harvaa ja soveltuu ehkäpä satunnaisiin lomamatkoihin mutta ei päivittäiseen käyttöön. Ymmärrän, että VR:n pitäisi tuottaa vähintään nollatulos, mieluummin voittoa, liikelaitos kun on ja valtio ei voi tukea junaliikennettä kilpailuedun järjestämisen vuoksi. Konkreettinen ja johonkin jotain vaikuttava tuki olisi siinä, että junalippujen hinnat putoaisivat noin puoleen nykyisestä. Siinä vaiheessa saattaisi olla kysyntää hieman enemmän ja silloin vuorovälien lisäämisessä ja ylipäänsä koko rataverkon ylläpidon mielekkyydessä, monien liikennepaikkojen palauttamisessa käyttöön, kalustohankinnoissa jne voisi olla ihan toinen meininki. Mutta kun se on utopiaa. Tulosta pitää tehdä ja tukea ei saa. Ei nuo matkustajamäärät tule ikinä muuttumaan ainakaan paremmiksi näillä hinnoilla. Tuo tuo 50% ale on hyvä alku ainakin oikoradalle.
23.08.2006 09:05 Esa Leskinen Mielenkiintoista on, että Helsinki-Hämeenlinna -välillä 30 päivän lippu pikajunassa maksaa 263 euroa (etäisyys aikataulun mukaan 107 km) kun taas vastaava lippu Helsinki-Lahti -välillä Z-lähijunassa maksaa 260 euroa (104 km). Vielä kummallisempaa on se, että Z-juna kulkee matkan kaksi minuuttia nopeammin kuin IC-juna, vaikka sillä on pysähdyksiä tuplasti enemmän.
23.08.2006 10:37 Move off Hetkinen, siis mäntsäläläisille tarjotaan lippua, jota ei voi sieltä ostaa...? Eikö sinne tule mitään lipunmyyntipistettä? Ei ihme, että Mäntsälän liikenne on jo alun perin arvioitu kannattamattomaksi...
23.08.2006 10:44 Hannu Siitari Minusta alennusmyynnit ovat ihan normaaleja markkinointitoimenpiteitä. Satuin käymään Tanskassa sinä vuonna, kun Ison Beltin silta-penger-tunneli avattiin. Silloin sai salmen ylittävillä yksittäisilläkin junamatkoilla meno-paluun menomatkan hinnalla. Rautateillä oli sekin kilpailuetu, että maantieliikenteelle siltaratkaisu valmistui vasta pari vuotta myöhemmin.
23.08.2006 10:58 Hannu Siitari Mielestäni Z-liikenteen varovainen aloitus on pikemminkin viisautta. Hyvin harva uusi tuote lyö itsensä läpi yhdessä yössä. Kun Martinlaakson rata avattiin vuonna 1975, vain muutamana aamu- ja iltapäivän tunteina vuoroväli oli 15 minuuttia, muulloin puoli tuntia, sunnuntaiaamuisin muistaakseni tunti. Nykyisin vuorotiheys on aivan toinen, pienen harvennuksen jälkeenkin.
23.08.2006 10:58 pjh Esa: Z:n ja IC:n matka-aikaero tulee sn:sta. Z:lla 160 km/h ja IC:lla (Sr1-vetoisella) 140 km/h. Myös työmatkajuna H235 ajaa Hki-Lh-välin 56 minuutissa, puoli tuntia aikaisemmin lähtevä IC käyttää matkaan tasan tunnin.
23.08.2006 11:49 Esa Leskinen Niinpä niin! \"Intercity - älykäs tapa liikkua nopeasti\", \"2 fast 4 you\", jne. Ei liene kohtuutonta odottaa, että kalliimman lipun vastineeksi saisi myös nopeampaa kyytiä.
23.08.2006 12:30 Sakari Kestinen Jarkko, VR oli liikelaitos viimeksi vuonna 1994. Osakeyhtiömuodossa 1995 alkaen.
23.08.2006 12:35 Sakari Kestinen Ja sitä paitsi VR saa kyllä tukea, ja paljon. Jos liikenne olisi kilpailutettua, VR:n vaatiman tuen määrä todennäköisesti putoaisi (ja organisaatio tehostuisi) roimasti. Jos VR jatkaisi nykyistä tukivaatimustasoa kilpailutilanteessa, voittaisi Connex tai jokin muu iso joukkoliikenteen tuotantofirma suuren osan liikenteestä.
23.08.2006 14:39 tasajuh Tämä 50 %:n tarjouksesta ei ole hyötyä niille, jotka jatkavat työmatkaansa Z-junan jälkeen. Esim. Myyrmäkeen matkaava joutuu ostamaan seutulipun, joten tällä tarjouksella tulee Mäntsälä - Myyrmäki -väliä matkaavalle edullisemmaksi ostaa normaali 5 vyöhykkeen lippu alusta alkaen.