Elokuu 2006

Havainto

21.08.2006 10:38

Ouluradiossa oli tänään (21.8) 09.35-09.50 juttua Dr16 vetureista. Toimittaja haastatteli oulunvarikolla jotain kunnossapito ouolen henkilöä. Sattuiko joku muukin kuulemaan jutun radiosta?

Lähettäjä: Toni Aitta

Kommentit

21.08.2006 14:23 MarkoA Juttu löytyy jo verkosta, YLE Suomi -> Oulu Radio -> Kansan mielipide, myös 8 min äänitiedosto on. Suora osoite http://194.252.88.3/rsweboul.nsf/sivut/kansanmielipide?opendocument&pageid=Content95C65
21.08.2006 17:11 tikkanen On se tosiaan kumma, kun viedään veturit pois, ettei niitä vaan kukaan käyttäisi pohjoisessa! Kemijärven liikenteessä ei ole kysymys nyt kalustosta, rahasta eikä kannattavuudesta, vaan halusta ja tahdosta.
21.08.2006 21:55 Lari Nylund Se, mitä en ole vielä kuullut kenenkään sanovan ääneen on, että Kemijärven yöjunaliikenteen hoitaminen vaikuttaa ikävällä tavalla veturitilanteeseen. Liikenne sitoo yhden Dv12-veturin lähes koko vuorokaudeksi pääasiassa seisomaan Kemijärven asemalla. Syksyn ja uuden juna-ajan alkaessa Suomessa on jokaiselle veturille ihan oikeita työtehtäviä tarjolla, joten toimeton veturi jossain Lapin ratapihalla ei valitettavasti ole kovin hyvä juttu. Tämä on tosin sitten vain minun henkilökohtainen näkemys.
21.08.2006 22:05 Eero Heinonen Ainakaan nykyisillä tehdas- ja terminaalipalveluajoilla asialla ei ole niin kauhean väliä, kun kerran konetta siellä jokatapauksessa tarvittaisiin. Ei ainakaan heti tule toista tapaa mieleen, jolla tämän yhden DeeVeen kiertoa tehostettaisiin niin paljon, että siitä olisi käytännön etua. Tietysti jos tämä matkustajapalvelu lakkaa, niin työt tehdään rahdin koneilla, jolloin säästetään käytännössä yhden DeeVeen verran. Se ei kuitenkaan tulevaa, lähinnä Sr-puoleen painottuvaa veturipulaa helpota. Oma näkemykseni ja päätelmäni. :) Ja jatketaan nyt vielä, että jos matkustajapalvelu lakkaa, mutta liikenne Kelloselkään jatkuu, niin parina päivänä viikossa liikennöinti sitoo käytännöllisen DeeVee pariskunnan tai jopa kolmikon huomattavasti pitemmäksi aikaa, kuin nykyisin.
21.08.2006 22:23 Che Harmi kun taitaa olla huonosti koodattu äänitiedosto, ei aukene :(
21.08.2006 22:42 Jarkko Korhonen Mitäs hylkäävät niin paljon kalustoa kun käyttöäkin olis. Olisivat pitäneet vemppukannan Turussa niin olis riittäny reeveri jököttämään Lapin ratapihalla. Ja tää on mun henkilökohtainen näkemys kun tykkään katella vanhempaa kalustoa ja tykkään kierrätyksestä.
21.08.2006 23:41 Teemu Lokka formaatti vaatinee real playerin aukeakseen... siis tuon äänitteen avaamiseen ;)
22.08.2006 08:15 Toni Aitta Joo. Sen .ram muotoinen, ja vaatii real:n. Löytyy www.real.com
22.08.2006 10:33 Jape Ruotsalainen Jos ei halua mainostulvaa, kannattaa ladata alternative-versio. :) http://fileforum.betanews.com/detail/1054136293/1
22.08.2006 10:41 Che Taitaa olla liian tuoreella koodekkiversiolla pakattu, kun ei aukea Alternativella. Jos jollain vaikka työn puolesta sattuu RealOne koneellaan olemaan, niin olisi hienoa jos näitä tiedostoja muutettaisiin johonkin avoimeen tiedostomuotoon...
22.08.2006 10:44 Jape Ruotsalainen Kyllä minulla ainakin toimi tuolla em. alternative Realilla. Tarkista Miika myös palomuurin asetukset.
22.08.2006 10:50 Che Toivottavasti viikonloppuna on aikaa twiikkailla tuota realia. Vaikka minun puolestani parempi ratkaisu olisi kyllä räjäyttää koko formaatti taivaan tuuliin ja käyttää .oggia tms... Vikailmoitus oli \"cannot render\", mikä ei kuulosta verkko-ongelmalta laisinkaan.
22.08.2006 11:27 tomi_ Täällä radiojuttu soi ongelmitta mplayerillä, alla Linux. Kannattaa ehkä antaa muillekkin soittimille suoraan sen streamin osoite (joka löytyy ram-tiedoston sisältä): rtsp://ra.yle.fi/ouluradio/realaudio/audio_out/rs7460200608210001151.ra Uutinen itsessään on vähintäänkin mielenkiintoinen, erityisesti osuus jossa haastateltu henkilö kertoo Jyväskylän seudulla (muistinko oikein?) Dr16:lla tehdyistä IC-koeajoista. Liekö moisista täällä kuvaa laisinkaan?
22.08.2006 11:28 Teemu Lokka real audio 10 on codecci..
22.08.2006 15:19 Jarkko Voutilainen Kannattaa lukea ja katsoa Dr16 -kirjasta, jonka kotisivut löytyvät osoitteesta http://www.isovaalee.info
22.08.2006 15:46 petaso Miksikäs muuten se iso tilaus peruutettiin näistä vetureista?
22.08.2006 16:29 Che Kiitos Tomi, URLia käyttämällä toimi. Harmi kun ei mistään tahdo tulla selkeää perusteltua vastausta että toimiiko se Dr16:n sähkönsyttö vai ei :D petaso: Pohjois-Suomen sähköistysstrategian takia.
22.08.2006 16:33 tikkanen Lari on nyt harhapoluilla. Jos on ihmisiä tai tavaraa kuljetettavana, niin silloin veturit otetaan mistä vain, ei siinä kierroilla saa eikä voi olla merkitystä.
22.08.2006 21:37 Ville Saarelainen Tossa radiojutussa hehkutettiin, kuinka kolme Valakkoa voidaan kytkeä yhteen ja ajaa niitä kaikkia yhdestä ohjaamosta käsin. Ihan kuin moniajo ei olisi mahdollista muissa vetureissa...
22.08.2006 22:50 pjh Lari sanoo, että Kemijärven yöjunaliikenteen hoitaminen sitoisi yhden deeverin pohjoiseen. Onko nyt sitten niin, että junaparin H401/H412 hoitaminen ei sido sitä deeveriä? Entä miksi sitä yöjunaa ei voitaisi hoitaa Valkolla, niitähän vapautuua \"pilvin pimein\" Kainuusta kun siellä sähköistys valmistuu? Pitääkö paikkansa, että 265/274-parissa on _vain_ punavalkoisia vaunuja? Ellei pidä, niin mikä kumma estää vetämästä siinä paria CEmtiä Rovaniemelle ja edelleen 401:n mukana Kemijärvelle? Aivan: ei mikään muu kuin se, että joku VR:lla on saanut päähänsä, että VR ei halua ajaa Kemijärvelle. Tasan mikään muu ei. Kemijärven yöjunasta on tullut arvovaltakysymys, siinä on vain yksi voittaja ja kymmeniätuhansia häviäjiä.
23.08.2006 00:20 rautatie Lari: Kyllä se Kemijärven deeveri tekee päivällä vaihtotöitä Isokylän sellutehtaalla: http://vaunut.org/kuvasivu/28091 Mutta matkustajapalvelua voitaisiin toki hoitaa myös niin, että deeveri ajaisi 2 junaparia, eli pari aamuin illoin, eikä seisoisi Kemijärvellä.
23.08.2006 14:44 Jarkko Voutilainen Tätä em. vaihtoehtoa VR tarjosi ministeriölle ostoliikenteenä ihan ensin ( jostain syystä VR:n uutissivulla aiheesta kertonut uutinen marraskuulta -05 on päivitetty/poistettu... ). Ministeriö ei ostanut. Ei myöskään pidä unohtaa Kelloselän suunnan liikennettä, sillä rataa ei ole vielä suljettu (raakapuu)liikenteeltä.