Elokuu 2006

Havainto

07.08.2006 19:56

Dr16-kirjan kirjoittaja Petri P. Pentikäinen järjestää retken Vartiukseen ja Kontiomäelle katsomaan miten Dr16-veturit vielä vähän aikaa vetävät raskaita malmijunia. Helsingin suunnasta matka tehdään Itä-Suomen yöjunalla joka on pian menneisyyttä. Lisätiedot: http://jlf.fi/f19/1178-iso-vaalee-retki-kainuuseen-pe-25-8-2006-a/

Lähettäjä: Kimmo Kotimäki

Kommentit

07.08.2006 20:28 Nalle Fyrqvist AARGH...! En ehdi/pääse lempidieselveturini tapahtumaan, koska asun Porvoossa ja opiskelen silloin. Tyypillistä,etten ehdi/pääse kotimaan junatapahtumiin! :-(
10.08.2006 14:51 M_Leppänen Enpä pääse minäkään!Olis lauantaina niin saattaisin päästäkin.
12.08.2006 01:03 nawulf Mitäs ihmettä? Mihin Dr16:ttoista ollaan hylkäämässä? Ja voi nakki, en pääse minäkään tuonne, ihan sydäntä riipii.
12.08.2006 18:00 Ari P Ei kai niitä hylkäämässä olla, mutta malmijunat siirtyvät joulukuun alussa sähkövedolle.
12.08.2006 23:09 pjh Ari: Joulukuun? Onko tämä tieto? Kuvittelin, että rahtikin siirtyisi uuteen aikaan vasta tammikuun alussa.
13.08.2006 03:56 nawulf Ari: koitan vain kuvitella kauhean lauman Susia tai Marsuja vetämässä 5,4 miljoonaa kiloa rautaa perässään - ei oikein tunnu realistiselta. Vai riittääkö niissä vääntö?
13.08.2006 09:47 Ari P Pertti: Ainakin aiemmin on ollut sellaista informaatiota, että sähköistys Iisalmi-Oulu ja Kontiomäki-Vartius otettaisiin käyttöön 1.12.2006. Aikataulut toki muuttuvat vasta 7.1.2007. Vastaavasti tapahtui myös Oulu-Rovaniemi -sähköistyksen käyttöönotto. Rovaniemen sähköistys otettiin käyttöön 1.12.2004 ja samana päivänä ainakin henkilöjunat siirtyivät sähkövedolle ja aikataulut muuttuivat 9.1.2005.
13.08.2006 09:58 Ari P Nadja: Tuosta vetotehon riittämättömyydestä sähköllä on ollut juttua aiemminkin ja se varmaankin pitää paikkansa. Jos vetureita laitetaan riittävästi, niin sähköradan syöttötehon yläraja tulee kuulemma vastaan, ainakin jos kaksi junaa kohtaa samalla syöttöjaksolla. Ehkä junia pilkotaan useammaksi junaksi? Joku ratkaisuhan siihen pitää joka tapauksessa olla. Hölmöähän olisi rakentaa sähköistys, jota ei sitten käytettäisi.
13.08.2006 21:52 nawulf Ari: Entäs Raahen pään sähköistys? Kovasti siellä alettiin lumien sulamisen aikoihin puuhailla jotain pitkin rataa, lieneekö sitten kyseessä tämä sähköistysasia. Tosiasiahan on, että Rautaruukin perukoille ei pääse vielä kuin dieselillä, ja sinne olisi hankala alkaa rakentaa johtoja. Harmi, malmijuna oli todella majesteettinen näky. Sähköjunat sitten ilmeisesti tuovat malmia sen verran kuin jaksavat ja Ruukin omat dieselit tönivät vaunuja sinne, missä niitä tarvitaan.