Elokuu 2006

Havainto

04.08.2006 23:02

En tiedä onko sallittua julkaista sähköpostinvaihtoa julkisista asioista, mutte teen sem silti. Käykääpäs katsomassa tämä: www.kolumbus.fi/mikko.nyman/Jaatinen3.pdf

Lähettäjä: Mikko Nyman

Kommentit

05.08.2006 00:31 Sakari Kestinen Mielenkiintoinen keskustelu, joka kirvoitti meikäläisen lähettämään hra Jaatiselle myös sähköpostia, tosin eri aiheesta.
05.08.2006 11:59 Ville Saarelainen Älkää sitten menkö lähettelemään mitä tahansa diibadaabaa tyyliin \"VR on perseestä kun kaikki lakkautetaan\" tms. Sellainen ei ainakaan nostaisi harrastajakunnan osakkeita VR:n silmissä.
05.08.2006 12:11 joht. Nyman Villen kanssa samaa mieltä, eli ottakaa huomioon minkä tason herrasta on kyse, älkääkä todellakaan tehkö mitään harkitsematonta. Mikäli tästä syntyy hässäkkää, pyydän Jannea poistamaan kommentin samantien. Homman idis on nimenomaan se, että harrastajat (ja miksei muutkin) voivat lukea kunnon perusteluita Kemijärven liikenteestä VR:n näkökulmasta. Kyseessä ei ole provo, pään aukominen tai mikään mukaan negatiivinen asia, vaan puhtaasti se, että asiasta keskustellaan rehellisesti.
05.08.2006 21:44 Yppis Tämä keskustelu on siinä mielessä hyvä ,että lopettanee eräiden harrrastajian käsityksen siitä että Dr16 voisi todellakin lämmittää vaunuja.
06.08.2006 05:12 jpl Miksei voisi? Ainakin Dr16:lla lämmitetään vaunuja Kolarin junissa.
06.08.2006 11:58 Markku Rantanen Kolarin junissa taitavat vaunut lämmetä öljypolttimella (vesikierto). Lämmityksen toimintaan sekä valaistukseen saatava virta tuotetaan Dr16:sta.
06.08.2006 14:05 Lari Nylund Tosiaan Kolarin junissa sähkölämmitys vaihdetaan öljylle ennen Ouluun saapumista konduktöörien toimesta. Dr16 tehot eivät riitä 1500V syöttämiseen koko junalle ja aikataulunmukaiseen liikkumiseen. Näin on toimittu jo pitkään ja toimitaan taas ensi syksynäkin. Kolarin junissa mm. Hccmqqr-autonkuljetusvaunujen akkujen lataaminen vaatii 1500V - näin on kerrottu. Ilman virtaa vaunun luistonestojärjestelmä hyytyisi jossain vaiheessa ja se tietäisi tiukoista jarrutuksista pyöräsorville töitä.
06.08.2006 14:34 Teemu Lokka Hmm... pitäiskös Dr16 sarjaa modernisoida ja asentaa tehokkaammat koneet ja apukoneet ;)
06.08.2006 16:22 jpl Ohjekirjan mukaan Dr16 antaa 1500V syötön kautta 266A virtaa (vastaa 400kW tehoa) vielä ilman, että se suuresti vaikuttaa ajamiseen.
06.08.2006 16:24 jpl Sitä suurempaa tehoa tarvittaessa joutuu kuljettaja katkomaan syöttöä liikkeelle lähtiessä.
06.08.2006 17:43 jpl Tietenkin todellisuudessa Dr16:n sähkönsyötön toimivuus on sitten mitä onkin. Paperilla muuten ihan hyvä idea, mutta ehkä siinäkin osassa sitä \"veturia\" on vikaa.
06.08.2006 20:20 joht. Nyman Toi oli kyllä mullekin yllättävä tieto, että Dr16:n 1500V syötössä on noin suuria ongelmia. Jos tarkkoja ollaan, olen kuullut kaikista muista valkojen ongelmista, mutta tämä tuli uutena.
07.08.2006 09:28 Eero Heinonen Asiallisestihan se Jaatinen on vastaillut, kuten asiaan tietysti kuuluukin. Tosiaan 1500V:n syöttö kyllä myös minun kuulemani mukaan toimii ihan kiitettävästi parille Hcc:lle, mutta se mitä se on muutamalle Edamille, ja millä luotettavuusprosentilla, on välillä hieman arpapeliä.
07.08.2006 10:18 joht. Nyman Voishan VR tehdä kuten nappikuulokkeiden suhteen Ed-vaunuissa - pipoja olisi vuokrattavana muutaman euron kappalehintaan. Femmalla saisi sitten myös hanskat ja villasukat, mikäli 1500V syystä tai toisesta ei skulaa ja vaunussa on pakkasta.
07.08.2006 18:00 doubledecker Hccmqqr-vaunujen akustot latautuvat myös 400V:n liitännällä. Tämä vain tiedoksi. Systeemi on sellainen että mikäli molemmat kaapelit (400V ja 1500V) kytketään niin lataus tapahtuu ensin kytketystä kaapelista.
09.08.2006 00:22 jtt Saksassa talvisin käytetään kahta veturia sähkönsaannin turvaamiseksi tai sitten joissakin vetureissa on 500hv:n apumoottori junanlämmitystä varten (diesel-veturit, 160-luokka).
10.08.2006 11:02 Jarkko Voutilainen VR Oy: Yöjuna Kemijärvelle ei kulje edes rahalla kertoo verkkosivusto http://www.rataverkko.fi/ päivitettyine laskelmineen.
12.08.2006 22:01 Kimmo Säteri jtt: Saksassa on käytetty matkustajajunissa kahta 218 -sarjan (nk. \"160 -luokan\") dieselveturia säännöllisesti myös kesällä. Ainakin München-Zürich -EC-junaa vedettiin/vedetään tuplavedolla, jottaSBB/CFF/FFS:n ilmastoituihin matkustajavaunuihin riittäisi virtaa. Sen sijaan apumoottorillisia 217 -sarjan dieselvetureita ei ole enää moneen vuoteen käytetty matkustajajunissa.