Kesäkuu 2006

Havainto

07.06.2006 05:30

Espoon raideliikenteen päätösprosessi nytkähti liikkeelle

Ratkaisun paikka lähenee Etelä-Espoon raideliikenteestä, kun kaupunginhallitus päätti tiistaina pyytää lautakunnilta lausunnot liikennejärjestelystä. Tavoitteena on, että päätös liikennejärjestelmästä tehdään kaupunginvaltuuston ylimääräisessä kokouksessa syyskuun 25. päivänä.

Raideyhteyttä on suunniteltu ensi vaiheessa Ruoholahdesta Matinkylään ja jatkossa mahdollisesti Matinkylästä Kivenlahteen.

"Selvityksiä ja tavaraa on tarpeeksi kasassa, joten pitäisi voida päättää jo. Nyt pitäisi edetä, eikä enää jahkailla tämän asian kanssa", Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko perustelee.

Hänen mukaansa lautakunnat pääsevät lausumaan oman mielipiteensä joukkoliikennejärjestelmästä, mutta lausuntoja rajataan tietyin ehdoin, "ettei taas lähdetä keksimään pyörää uudelleen".

Ennen lopullista esitystä kuunnellaan kuitenkin, mitä kullakin lautakunnalla on sanottavaa. Lausunnot pyydetään kaupunkisuunnittelu-, kiinteistö-, ympäristö-, tekniseltä lautakunnalta sekä kaupunginhallituksen elinkeino- ja työllisyysjaostolta.

Vielä ei teknisen toimen johtaja ehdota metroa eikä muutakaan. "Kaikki selvittelytyö viittaa siihen, että se [metro] saattaisi olla järkevin ratkaisu", Louko kuitenkin toteaa.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA) todetaan, että metro tarjoaa pitkällä aikavälillä monipuolisimmat vaihtoehdot kaupunkirakenteen kehittämiselle, ja se on arvioitu myös hyöty?kustannussuhteeltaan vaihtoehdoista parhaaksi.

Metron kustannuksiksi Louko arvioi 500 miljoonaa euroa, josta Espoon ja Helsingin osuudeksi jää 350 miljoonaa, jos valtio maksaa 30 prosenttia rakentamiskustannuksista.

Jos metro päätetään rakentaa, se voisi olla käytössä vuonna 2015.

Lähettäjä: Jesper Räisänen

Kommentit