Toukokuu 2006

Havainto

20.05.2006 16:05

Kemijärven kaupungin johtaja Timo Korva arvelee liikenteen jatkuvan Kemijärvelle vuodenvaihteen jälkeenkin.Liikenne on ollut kannattavaa tähänkin asti.Kemijärven radan sähköistäminen toteutetaan joko valtion ensivuoden budjettihankkeena tai ensi vuonna alkavista EU:n uusista rakennerahasto-ohjelmista.Tämä tuli lopulta valtuuston kannaksi,sillä aloite hyväksyttiin yksimielisesti.Valtuustossa pohdittiin myös sitä,kumpi on tärkeämpi Kemijärven vai Kolarin radan sähköistäminen.Kemijärven rataosan sähköistäminen on kiireellisempi,koska Rovaniemelle asti on jo vedetty sähöt.

Lähettäjä: Miikka Leppänen

Kommentit

20.05.2006 17:59 Eero Heinonen Anteeksi nyt vaan kemijärveläiset, mutta kyllä tuo sähköistys on mielestäni hieman outo ajatus. Jos pitäisi tuolla periaatteella sähköistää ratoja, olisi tässä maassa kaikki radat (paitsi ehkä Parkano-Niinisalo) sähköistetty. Kuulostaa verovarojen hukkaan laitolta sähköistää rata, jossa kulkisi 2-3 junaparia päivässä. Misi-Kemijärvi pitäisi lisäksi peruskorjata sitä varten. Kyllä sen henkilöliikenteen voisi hoitaa aivan hyvin ilman sähköistystä. Asia on tietty eri, jos rataa jatkettaisiin Venäjälle tai liikennemäärät muuten räjähtävät. Kuinkakohan monella kielellä nyt pitää vakuuttaa, että kannatan ehdottomasti yöjunaliikenteen jatkamista ko. rataosuudella? Kai tästäkin nyt jonkun hirttotuomion tällä sivustolla saa..:)
20.05.2006 18:07 Arto Jotenkin sain käsityksen että Kemijärven valtuusto olis nyt tekemäs valtion budjettia! Mitähän mä ymmärsin väärin? Takuu varmasti jotain!
20.05.2006 18:14 Pauli Kyllönen Eero: Sähköistys on näemmä ainut asia VR:lle että se suostuu ajamaan koko junan Kemijärvelle kun on niitä uusia makuuvaunuja junassa. VR:n mielestä sitä junaa ei voida ajaa agrekaattivaunulla taikka Dr16 veturein, jotta sähkönsyöttö uusiin makuuvaunuihin olisi taattu.
20.05.2006 18:15 Otto Tuomainen Roi-Kjä sähköistys kyllä kuulostaa aika järjettömältä ajatukselta...
20.05.2006 18:20 Eero Heinonen Tiedän kyllä tuon, Pauli, mutta mielestäni siinä suhteessa on kyseessä asennevamma. Näin yksinkertaisesti ajatellen juolahti mieleen, että tulisi muuten valtiolle halvemmaksi osallistua uuden alligaattorin hankintaan, kuin sähköistää koko hiivatin rata. Miksei sellaisesta ole keskusteltu laajemmin? Toisaalta siinä tulee varmaankin vastaan se, että VR on osakeyhtiö jne. Mutta jos valtio ostaa VR:ltä junaliikenteen, niin miksei 1500 V:n palvelua siihen hintaan, että VR saisi katettua ne \"hirmuiset\" vaunun hankintakulut...
20.05.2006 18:20 Pauli Kyllönen Kyllä se vähän minunki korvaan järjettömältä kuulostaa mut ei tässä asiassa näytä muu passaavan VR:lle. Sekin oli virhe VR:ltä laittaa ne uudet makuuvaunut P61/68 junaan kun ne olisi ihan hyvin vaikka voineet pistää P60/P69 pariin kun se ei kulje Rovaniemeä kauemmas. Kaiketi se piti kuitenki saada tappaa se Kemijärven ainut junayhteys tällä tavoin.
20.05.2006 18:22 Eero Heinonen Kerrankin tiedän jotain hlöliikennepolitiikasta, eli 61/68:ssa kulkee VR:n mukaan enemmän matkustajia --> suurempi hyöty. Todennäköisesti matkustajamäärät voivat ollakin niin, koska 60/69 saattaa kulkea vähän hölmöihin aikoihin suuriin väkimassoihin nähden.
20.05.2006 22:24 Ari P Jos jostain syystä kuitenkin päädytään sähköistämiseen, pitäisi mielestäni siitä myös saada mahdollisimman suuri hyöty, ts. kaikki Rovaniemelle päättyvät matkustajajunat tulisi sitten jatkaa Kemijärvelle. Tietysti siinä tulisi varmaan junakohtainen kannattavuus vastaan eikä se siis onnistuisi.
21.05.2006 13:17 Janne Ridanpää Kemijärven liikentelle käy huonosti juuri sen takia, että puolustavat tahot keskittyvät hamuamaan kuuta taivaalta. Sähköistyksessä ei ole mitään järkeä, ellei kaupunki itse halua sitä maksaa.
21.05.2006 16:50 Jukka P. T. Ruuskanen Entäpä jos Kemijärven kaupunki sekä muut ympäröivät tahot ostaisivat / maksaisivat uuden agregaattivaunun hankkimisen? Tosin vaunuja pitäisi mahdollisesti sitten hankkia kaksi jotta toisen vikaantuessa (ja sen ollessa korjauksessa) saadaan korvaava vaunu tilalle.
21.05.2006 19:51 Jarkko Voutilainen Asiaa on käsitelty laajemmin http://www.rataverkko.fi/ Ei kai hyvänen aika sentään VR halua aggrekaattivaunua käyttää, koska se joutuisi hankkimaan oman ilmoituksensa mukaan uuden vaunun (ja maksamaan sen ylläpito- sekä käyttökustannukset!). Jos rata sähköistetään, se menisi valtion pussista.
21.05.2006 20:13 Eero Heinonen Jos vaikka nämä kaupungit hankkisivat sen uuden aggrekaatin, niin kyllä silloin pitäisi riittää se ja neljä Eifetiä. Ei siis kalustokierrollisista syistä välttämättä tarvitsisi kahta vaunua hankkia.