Huhtikuu 2006

Havainto

27.04.2006 09:40

Talgo ulos tarjouskilpailusta

Junavaunuvalmistaja Talgo on saanut huonoja uutisia pääkaupunkiseudun lähiliikennejunien tarjouskilpailusta.

Kainuun Sanomien mukaan pääkaupunkiseudun lähiliikennettä hoitava yritys on päättänyt jatkaa neuvotteluja vain ranskalais-saksalaisen Alstomin sekä sveitsiläisen Stadlerin kanssa.

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen ollaan tilaamassa 32 junaa.

Talgon toimitusjohtaja Markku Blomberg on pettynyt, ettei lähiliikennejunien tarjouksesta edes neuvotella kotimaisen valmistajan kanssa.

Yle/Kainuun Radio

Lähettäjä: Ilari Eskelinen

Kommentit

27.04.2006 09:45 Jorge Olisiko Talgon kaksikerrosjuna liian iso pääkaupunkiseudun tarpeisiin?
27.04.2006 09:55 Lari Nylund Ikävä uutinen, mutta toisaalta olen pidempään ihmetellyt Talgon tyyliä arvostella asiakkaansa asioita julkisuudessa. Kun lähes kuukausittain arvostelee julkisesti, niin ehkä tässä nyt on sitten käynyt erään yhtyeen laulujen sanojen mukaisesti - \"sitä saa, mitä tilaa\"...
27.04.2006 10:06 Lari Nylund Katso myös http://www.saunalahti.fi/rautatie/fiind.html , jossa tämäkin uutinen on luettavissa. Kannattaa tosiaan muistaa, että tämän tilauksen tekijänä on Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy - ei VR Osakeyhtiö.
27.04.2006 10:16 Jorge Onhan Talgolla vieressä suuri markkina-alue Venäjä. Sieltä varmasti aukeaa kauppoja. Ihmettelen, kun Talgo ei sinne ole kauppoja saanut. Varmasti markkinointi tekee töitä kauppojen saamiseksi myös Suomen rajojen ulkopuolelle.
27.04.2006 10:48 jpl Talgo ainakin kieltäytyi tekemästä mitään viimeksi, kun venäjällä haluttiin ostaa kaksikerrosvaunuja...
27.04.2006 11:09 JE Tässähän on sellainen paradoksi, että toisaalta Suomeen tahdotaan ulkomaisia investoijia, toisaalta taas nämä ulkomaiset investoijat eivät aina oikein osaa toimia perifeerisillä markkinoillamme. Minusta tuntuu, että Talgo ei ole Otanmäen tehtaalle tai Oulun suunnittelukonttorille liioin paras mahdollinen omistaja.
27.04.2006 11:35 herby Mainittakoon, että Talgo luopui Oulun suunnittelutoiminnosta jo viime vuonna, tarkemmin sanoen 16.4.2005; tällöin toiminto ulkoistettiin ja muodostettiin Citec- ryhmään kuuluva Citec Engineering Vehicles Oy- tytäryhtiö. Tarkoitus on nimenomaan laajentaa suunnitteluosaamisen markkinointimahdollisuuksia - myös kilpailevia kiskokalustonvalmistajia unohtamatta.
27.04.2006 11:39 JE Enpä ollut kuullutkaan. Toivottavasti tämä avaa Oulun väelle uusia menestymisen mahdollisuuksia.
27.04.2006 11:44 Jorge Joo. Omasta ulkopuolisesta näkökulmasta ja julkisesti saatavilla olevan tiedon perusteella se Talgon markkinointiorganisaatio on enemmän tai vähemmän toimimaton. Talgolla on ainakin joku toimisto edelleen Oulussa. Suunnittelutoiminta on kuitenkin myyty Citec-ryhmälle.
27.04.2006 13:25 MIT Tarjoksia näkemättä voisi kuvitella, että Talgo22 ei ehkä kuitenkaan vastaa YTV-liikenteen tarpeita, jossa pysähkkivälit ja keskimatkat ovat lyhyitä. Se olisi voinut olla vaihtoehto jo hankitulle Sm4-sarjalle, joka niin ikään soveltuu paremmin nopeaan taajamien väliseen liikenteeseen. YTV-liikenne vaatisi ennemminkin nimenomaan kaupunkiliikenteen soveltuvaa, nopeasti kiihtyvää, runsasovista \"metromaista\" kalustoa. Sääli silti Talgoa.
27.04.2006 17:00 MTV Suomalaiset yritykset tai pikemminkin suomalainen ay-liike on toimillaan hinnoitellut työn Suomessa niin kallikksi, ettei sitä kannata kenenkään ostaa. Eikä yritystoiminta ole mitään pelstusarmeijahommaa, oli kyseessä sitten VR tai mikä tahansa muu liikelaitos. Halvin tai edullisin tarjousa voittaa ja that\'s it. Kylmä totuus, joka on jokaisen omia tuotteitaan kaupittelevan hyväksyttävä. Saattaahan tässä nimenomaisessa jutussa olla tietysti kyse muustakin kuin kaupallisista asioista, mutta kimminkin.
27.04.2006 17:13 JE Itse väittäisin suurimpana ongelmana olevan skaalaetujen puutteen. Talgo on joutunut puslaamaan pienten sarjojen kanssa, eikä pysty mitenkään sellaisilla olemaan kilpailukykyinen pienen valikoimansa kanssa. Kun markkinoita ei oikein ulkomailtakaan ole löytynyt, on tavallaan ajauduttu noidankehään. Teollisuustyö Suomessa on kiistatta kallista, mutta kannattaa sittenkin jos volyymit ovat riittävät.
27.04.2006 17:17 Jorge Emo-Talgon olemassaolo ei taida juuri Suomen Talgoa siis auttaa.
27.04.2006 18:16 jussi13 Hesarin juttu aiheesta http://tinyurl.com/nfng5
27.04.2006 20:24 Pasi Kokkonen Ostakaa vaan Alstomilta lisää ongelmia. Näköjään samat virheet pitää aina tehdä uudestaan.
27.04.2006 20:35 JE En usko, että Alstom on alan toimijana heikoimmasta päästä. Nimenomaan saksalainen puoli (eli entinen Linke-Hofmann-Busch) on tunnettu hyvästä valmiudestaan tuottaa tavaraa poikkeuksellisiinkin olosuhteisiin. Eli parhaassa tapauksessa selviäisivät jopa talvesta.
27.04.2006 22:45 pjh Suomalainen työ ei Pohjois- ja Keski-Euroopan mittakaavassa ole mitenkään kallista. Ay-liikkeen syyttely on nykyisin muotia, vaikka valtaosa syyttelijöistä saa kiittää nykyisestä elintasostaan paljolti juuri ay-liikettä. Kaksikerrosjuniahan ei ole edelleenkään suljettu pois vaihtoehdoista, joten kaksikerroksisuus ei ole Talgon sivuuttamisen syy.
28.04.2006 09:41 herby Eipä siinä työn hinnasta ole kyse, eivätkä tarjoushinnatkaan eroa välttämättä suuresti toisistaan; tuotekehitys on tosiasiassa Suomessa selvästi halvempaa kuin saksaa puhuvissa maissa. Lähinnä kyse on kai siitä, että sekä Stadler Bussnang että LHB Salzgitter voivat esittää hyviä ja toimivia referenssejä halutun kaltaisista junista. Stadlerin FLIRT-perhettä käyttää moni operaattori, ja erityisesti Tukholman X60 on hyvä meriitti LHB:lle. Talgolta valitettavasti puuttuu tämäntasoinen käytännön näyttö. Myyntityö käy paljon sujuvammin, kun asiakkaan voi pyytää tarjotulla junalla pikku ajelulle...
28.04.2006 10:40 Jorge Kyllä Talgolla yritystä on ollut. Koejunakin rakennettiin. Olisiko kannattanut panostaa koejunaan vähän enemmän, kuin pelkän rungon verran. Edes osaan junasta sisustusta jne.
28.04.2006 11:54 Bo Jansson Työn hinnalla ei ole merkitystä erikoisosaamista vaativissa töissä. Esimerkkinä risteilyalukset. Suomalainen telakkatyöntekijä on monin verroin kalliimpi kuin Korealainen tms. Nippeliteollisuudessa emme välttämättä pärjää.
28.04.2006 18:42 Janne Ridanpää Eiväthän nämä Talgon yritykset ujuttautua markkinoille ole olleet kuin kuolinkamppailun pidentämistä. Homma ei vaan yksinkertaisesti tunnu toimivan.
01.05.2006 07:44 jussi13 Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiö hakee osakkailtaan takauksia yhteensä 500 miljoonan euron rahoitusjärjestelyihin. Lainojen tai muiden rahoitusjärjestelyiden takaajiksi ovat tulossa yhtiön osakkaat. http://tinyurl.com/zb4lk (Hesari)
02.05.2006 18:29 JA Sääli, että Talgo joutui kilpailusta ulos. Tämän myötä entistä irvokkaamaksi joutuu itsensä pääministerin pakottama VR:n päätös 20 Talgolla rakennettavan IC-vaunun vuokraamisesta. VR:llä ei ilmeisesti olisi näille vaunuille juurikaan tarvetta, koska perusteluina ko. hankinnalle käytettiin Talgon pelastamista siihen asti kun pk-seudun liikenteeseen tarkoitettujen uusien kaupunkijunien valmistus alkaa...