Joulukuu 2006

Havainto

20.12.2006 11:20

Hankasalmella viime torstaina sattunut junaturma johtui ilmeisesti pois päältä kytketyistä varoitinlaitteista. Onnettomuutta tutkivan Jyväskylän poliisin mukaan tasoristeyksen valot ja puomit poistettiin käytöstä aiemmin päivällä rata-alueen kunnossapitotöiden yhteydessä. Töiden jälkeen laitteet ilmeisesti unohdettiin kytkeä takaisin päälle.

Poliisi ei vielä maanantaina tiennyt, ketkä huoltotöitä ovat suorittaneet. Toistaiseksi ketään ei epäillä rikoksesta.

Yksin matkustanut 51-vuotias mies loukkaantui torstaina ajettuaan junan alle Osuuskuntatien tasoristeyksessä Niemisjärvellä. Hän pääsi poistumaan romuttuneesta autosta omin voimin. Turman vuoksi junaliikenne oli radalla poikki seuraavaan aamuun saakka.

Lähde: Keskisuomalainen

Lähettäjä: Pertti Heikkinen

Kommentit

20.12.2006 11:44 Kuulintu kuten jo jossain aikaisemminkin totesin: "Varoituslaitteet ovat tarkoitettu ihmisten huomion paremmaksi kiinnittämiseksi radan ylittämisessä, eikä suinkaan sokean luottamisen lähteeksi. Rataa ylittäessä vastuu on AINA auton kuljettajalla ja rataa ylittäessä tulee AINA noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä tasoristeys on risteys, jossa junalla on etuajo-oikeus. AINA."
20.12.2006 12:21 IC72 Veikkaampa että mikäli puomilaitos on jätetty kytkemättä päälle vastuu ei tule onneksi jäämään kuskin harteille.
20.12.2006 12:52 korkki Joo, pitäähän autoilijan katsoa tuleeko junaa, mutta kannattaa kaikkien muistaa että turvalaitteiden ohittajan pitää myös kytkeä se takaisin päälle. Ihan lainsäädännön mukaan tuokin. Eli nuo huoltotöiden tekijätkin ovat syyllisiä.
20.12.2006 14:19 tomi_ Vastuu junaan törmäämisestä kuuluu kyllä mielestäni aina autoilijalle, eikä se riipu siitä toimiko varoituslaitos vai ei. Tästä tosin saatiin toisenlainenkin tulkinta Hyvinkään taannoisen onnettomuuden jälkeen (tosin siellä alle joutui jalankulkija). Vastuu varoituslaitoksen toiminnasta taas kuuluu varoituslaitoksen kunnossapitäjille, eivätkä tasoristeyksessä sattuvat onnettomuudet voi sitä vastuun määrä muuttaa. Uskallatteko itse ylittää radan pelkästään varoituslaitokseen luottaen katsomatta tuleeko junaa? Minä en.
20.12.2006 17:07 Raval Mielestäni tästä päästään helposti siihen loogiseen ratkaisuun, että poistetaan kaikista tasoristeyksistä varoituslaitokset, niin vastuu siirtyy yksiselitteisesti sinne missä se tälläkin hetkellä on.
20.12.2006 22:17 pjh Tuittilan kommentti kaikessa karuudessaan osuu asian ytimeen. Ne, jotka ehkä huolimattomuuttaan ovat jättäneet vääntämättä varoituslaitteen päälle ovat toki syyllisiä huolimattomuuteen. Mutta EIVÄT siihen, että joku ajaa autonsa junan eteen, siitä vastuussa on AINA auton kuljettaja. Kari Raution kommentti on erinomainen näyttö siitä, millaisella asenteella junien alle ajetaan: vastuu on jonkun muun, ei minun. Tasoristeysturmissa syyllinen eli auton kuljettaja (tai perikunta) pitäisi velvottaa korvaamaan kalustolle aiheutunut vahinko. Miksi näin ei tehdä? Huomatkaa vielä lopuksi uutiseen sisältynyt poliisin kommentti: "Toistaiseksi ketään ei epäillä rikoksesta".
21.12.2006 19:48 Niemi Iiro Jos varoituslaitos on kytketty pois päältä, on se pimeä ja varustettu lisäkilvellä "puomit eivät ole käytössä". Eipä tunnu autoilijoita tuo hetkauttavan, läpi vaan surutta. Jos liikennevalot ovat pimeänä, niin kuitenkin jostain syystä tiedetään yleensä ketä pitää väistää ja ajetaan sen mukaan. Itse en kyllä ylitä rataa katsomatta onko junia tulossa, vaikka varoituslaite olisikin toiminnassa.