Joulukuu 2006

Havainto

12.12.2006 17:29

» RATABILEET TÄNÄÄN 12.12
RATABILEET ti 12.12.2006 klo 18 VAASAN RADAN SÄHKÖISTÄMISEN PUOLESTA

Montako kertaa olet istunut Vaasa-Seinäjoki-junassa joka "yllättäen" on reippaasti myöhässä? Entä montako kertaa tuo juna on pysähtynyt keskelle metsää seisoen siellä minuuttitolkulla? Tai ärsyttääkö sinua yksinkertaisesti se, että suora junayhteys ilman vaihtoa Seinäjoella on harvinaista herkkua?

Tule tiistaina 12.12. klo 18.00 Vaasan rautatieasemalle näyttämään, että me opiskelijat pidämme radan sähköistämistä ERITTÄIN tärkeänä. Asemalla tarjoillaan jouluista riisipuuroa ja mehua. Jokaisen opiskelijan ääntä tarvitaan tässä asiassa, joten tule reippaasti paikalle näyttämään medialle, että asialla todellakin on väliä!
Vähän kyllä tulee kiire, mutta ei se mitään.
Lähde: http://vamok.fi/toiminta/tapahtumakalenteri.php?language=fi
Vamok, Vaasan Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta

Lähettäjä: Jokke Harju

Kommentit

12.12.2006 20:22 Raval Mutta mitä sähköistys auttaa myöhästymisiin? Terveisin: Turun junamatkailijat
12.12.2006 20:56 Joukahainen Eikai deeveri niin epävarma ole, että on jäänyt monta kertaa keskelle metsää? Eipä se niin pitkä väli olisi sähköistää tuo Seinäjoki-Vaasa
12.12.2006 21:06 Mikko Herpman Ihan ok sinänsä että kehitetään rautateita mutta Vaasa- Seinäjoki välillä on niin vähän liikennettä, ettei sähköistäminen ole millään muotoa kannattavaa. Yksi painava peruste tähän on, että samoista rahoista "kiistelevät" vähäliikenteiset radat olemassaolostaan.
12.12.2006 21:56 Jokke Harju Ajoin autolla ohi, eipä siellä ollu ku muutama ihminen..
12.12.2006 21:58 Jokke Harju Metsään pysähtyminen muuten taitaa meinata yleensä vastaantulevan junan odottamista.
12.12.2006 22:50 Jouni Miten sähköistys vaikuttaisi suorien junayhteyksien määrään? Yksi iltapendolino ajaisi Vaasaan? :) Jos siinä radalla sähköt olisi, niin neljää sinistä vaunua vedettäisiin Dv12:n sijaan Sr1:llä, siinä kaikki muutokset.
12.12.2006 23:44 Arto Sähkö nyt vaan on niin moternia.. Voivoi ku tänne koti asemalle kulkisi edes jotain matkustajajunia!
13.12.2006 00:21 Teemu Lokka heh, VR alkaisi ajamaan sameilla tampere-vaasa väliä :D :D
13.12.2006 08:32 Teppo Niemi Poriinkin on sähköt: Ja montako suoraa junavuoroa on ollut Helsingin ja Porin välillä sähköistyksen aikana? Uuuden juna ajan alkaessa katosi viimeinenkin. Ja onko VR oy luvannut juridisesti sitovalla asiakirjalla ajamaan lisää suoria junia Vaasaan, jos rata sähköistetään. Ja riittääkö Vaasan edes yhtä Sr1 veturia? Vai toivooko vaasalaiset opiskelijat, että ratoja puretaan kiihtyvällä vauhdilla, jotta Vaasan rata saadaan sähköistettyä yhden sähkövetoisen junaparin takia?
13.12.2006 15:04 Sakari Kestinen Vaasan radan sähköistys saattaisi muuttaa koko Sk-Vs-liikenteen Sm-kalustolla ajettavaksi... ;) Kannatetaan, jos junat ajettaisiin samantein Vaasan satamaan asti.
13.12.2006 15:54 Epa Onko sellainen mahdollista, että kaukoliikenteeseen laitettavia Sm4 -junia sisutettaisiin IC2 -junien penkeillä? Tällöin yhdistyisivät hyvät matka-ajan työskentely- ja opiskelumahdollisuudet sekä matalalattiajunan edut.
13.12.2006 17:42 jpl Kaikkea saa, kun teettää vaan. Eri asia sitten, kuka maksaa ja miksi maksaisi.
13.12.2006 23:41 Jokke Harju Täällä väitetään, että joku yritys oli valmis maksamaan Vaasan radan sähköistyksen, mutta VR ei olisi suostunut? En hirveesti usko väitteeseen, vaikka siitä puhutaan yleisesti. Noh. itse kuljen Kaustiselle omalla autolla, koska hankalaa kulkee junalla Seinäjoelle, siitä Kokkolaan ja bussilla kotiin.. Tulee siksakkia kartalle.
14.12.2006 00:31 pjh Rantarataahan itäsuuntaan ei voinut ottaa ohjelmaan siksi, että päätöksentekoaikoihin väännettiin kättä moottoritiestä Vaalimaalle. Helsinki-Porvoo-Kotkahan olisi ilman muuta ollut järkevämpi rata kuin nykyinen torso oikorata.
14.12.2006 13:11 Move off Jokke viitannee asiaan, josta aivan hiljattain esitettiin TV-väittely Vaasan asemalla. Väittelyssä esitettiin, että yksityiset tahot Vaasan seudulla olisivat valmiita lainaamaan RHK:lle Vaasa-Seinäjoki -rataosan sähköistykseeen tarvittavat rahat, jotta työ saataisiin normaalia budjettirahoitusta nopeammin käyntiin. RHK:n ja LVM:n edustajat kuitenkin tyrmäsivät esityksen vetoamalla sähköistyksen kannattamattomuuteen nykyisillä liikennemäärillä. Tepon vertaus Porin rataan on aivan aiheellinen. Kokemäen ja Porin välillä on tavaraliikennettä melko vähän ja siitäkin suurin osa Harjavallan ja Mäntyluodon välistä dieselvetoista pendeliliikennettä. Vaasan radalla olisi tilanne samanlainen. Tavarajunissa tarvittaisiin kuitenkin dieselvetureita, koska satamaan ja teollisuusraiteille ei sähköä tulisi. Nopeita junia ei tullut Poriin, eikä tule Vaasaankaan, koska tasoristeysten poistoon ei riitä rahaa. Järkevämpää olisikin yrittää sopia VR:n kanssa kaluston kehittämisestä. Junien nopeuksia voisi nostaa jo pelkästään vaihtamalla veturiksi Dr16:n. Vielä parempi olisi, jos hankittaisiin uutta nopeaa moottorijunakalustoa, kuten esimerkiksi Norjassa muutama vuosi sitten (BM93 http://www.jernbane.net/norge/bm/bm93/index.asp ). Jos junanvaihto Seinäjoella tuottaa ongelmia, voisi senkin hoitaa ohjausvaunulla varustetulla vaunustolla, joka liitetään Helsinkiin menevän junan perään ja vastaavasti irroitetaan paluusuunnassa. Ohjausvaunujahan tarvittaisiin jo muutenkin nopeuttamaan junien kääntöjä mm. Helsingissä, Tampereella ja Kouvolassa.
16.12.2006 12:53 Ari P Pertti: Oikorata Kerava-Lahti valittiin aikoinaan luultavasti siksi, että silloin pidettiin jokseenkin todennäköisenä, että rataa tultaisiin jatkamaan jonnekin Otavan paikkeille.
17.12.2006 18:39 Yppis Dr16:n käyttö ei auta nopeuden nostossa, koska Sk-Vs välillä sn on 120km/h. Junien kääntöaika Hki:ssä on nyt jo lyhyimmillään 14 min. Jos se lyhennettäisiin esim. viiteen minuttiin niin tulojunan myöhästyminen aiheuttaisi hyvin herkästi lisämyöhästymisen. Ohjausvaunun käyttö hankaloittaisi myös mahdollisia vaihtotöitä.
18.12.2006 11:09 Teppo Niemi Eipä välttämättä. Ohjausvaunujen käyttö sallii veturin/veturien sijoituksen DB:n malliin vaikkapa keskelle junaa. Olen itse seurannut Hampurin asemalla RE-junan sapumista Lyypekin suunnasta. Juna koostui kilvistä päätellen Bad Kleinenistä, Travemyndestä ja Puttgardenista tulleista vaunuista. Junaan oli tuhlattu kolme ohjausvaunua!.