Joulukuu 2006

Havainto

07.12.2006 14:05

Nyt kaikki kynnelle kykenevät junia tarjoamaan:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:249724-2006:TEXT:FI:HTML

Lähettäjä: Tapani Kunnas

Kommentit

07.12.2006 13:50 Lari Nylund 4 junayksikköä, joissa kussakin matkustajapaikkoja noin 300. Pendolinoissa on jo törmätty kapasiteettiongelmaan ruuhkaisilla vuoroilla. Sibeliuksessa parhaimpina matkustaa 500 matkustajaa. Miksi ei siis samantien varauduta tulevaan ja tilata 500 matkustajan yksiköitä tai mahdollisuutta lisätä junayksikköön tarvittaessa helposti välivaunuja? Helsingin ja Pietarin välillä uskoisin, että 500 matkustajaa saadaan helposti kyytiin, jos ja kun matka-aika alkaa olla tavoiteltua 3 tuntia.
07.12.2006 14:11 Tapani Kunnas Jospa varsinaisissa tarjouspyyntöasiakirjoissa olisi tämä huomioitu. Tosin epäilyttää että ei ole, kun hankintailmoitustekstissä kuitenkin pitäisi olla näinkin merkittävä asia mainittuna. Ehkä siinä on ajateltu, että kytketään noita yksiöitä yhteen yhtä sujuvasti kuin Pendolinoja...
07.12.2006 14:19 Move off Luulisi tosiaan kiinteärunkoisen Sm3:n jo opettaneen, kuinka tärkeää on kyetä muuttamaan junan kapasiteettia kysyntää vastaavasti. Jos junaksi valitaan ICE- tai X2000-tyyppinen ratkaisu, niin sitten se onnistuu.
07.12.2006 14:34 Timo Kantola Neljästä yksiköstä voidaan tehdä kaksi junaa, jotka ajavat esim. neljän tunnin vuorovälillä (3 tuntia ajoa ja tunnin kääntö)Hesan ja Pietarin väliä. Jos oletetaan, että yllä pidetään tauko, niin jokainen runkopari ehtii ajamaan kaksi kertaa tuon reitin edestakaisin päivässä. Jos päivän kaikki junat ajetaan kahden junayksikön junilla, mahtuu kyytiin 2400 matkustajaa päivässä suuntaansa. Se olisi jo merkittävä kapasiteetin lisäys nykyiseen. Tarjouspyyntö sisältää myös 1-2 yksikön option. Jos kahden yksikön optio käytetään, voisi päivässä kuljettaa 3600 suuntaansa. Rungot voi huoltaa sitten yöllä ja sellaisina päivinä, kun matkustajamäärät eivät ole niin suuret. Matkustajamäärää voisi toki säädellä myös hinnalla. Pitäisin mahdollisena sitä, että Hki-Pietari -liikenteessä käytettäisiin ns. lentomatkahinnoittelua, missä matkan hinta riippuu kysynnästä. Suuren kysynnän lähdöillä matkan hinta voisi olla melko korkeakin ja vastaavasti hiljaisina aikoina lipun hinta voisi olla jopa nykyistä Sibelius/Repin -hintaa alempi, jotta juna saadaan myytyä täyteen. Tällä tavalla hinnoittelemalla lentoyhtiöt optimoivat tulonsa ja kalusto on tehokkaassa käytössä.
07.12.2006 15:16 Eero Heinonen Jonkunlainen varayksikkökin lienee paikallaan, vai aiotaankohan varalla pitää nykyistä Sibbe-runkoa tms. vaunustoa?
08.12.2006 13:16 jpl Kyllähän nykyisiäkin pendoja korvaillaan vaunu- (ja Sm1/2/4-)kalustolla, niin miksei sibbe voisi korvailla idän pendoja. ;)
08.12.2006 18:55 Tapani Kunnas Minkähän takia muuten pitää olla junayksikkö, eikä veturi + irtovaunut + ohjausvaunu? Onko palapelit vanhanaikaisia vai onko tässä jokin oikeakin syy? Vaunujen välisen liitoksen tiiveys ei tietenkään (luullakseni siis) palapelissä ole samaa luokkaa kuin kokonaisina valmistetuissa junissa, mutta onko sillä oikeasti merkitystä.