Marraskuu 2006

Havainto

20.11.2006 19:32

VR Matkahaku sisältää nyt myös kevään 2007 aikataulut, joten Kainuun 7.1.2006 uudistuviin aikatauluihin Pendolinoineen ja InterCityineen voi tutustua siellä.

Lähettäjä: Ari Meriläinen

Kommentit

20.11.2006 19:35 AM Korjaan oman painovirheeni: 7.1.2006 pitää tietysti olla 7.1.2007.
20.11.2006 21:45 Juhana K P701 Kv-Roi matka-aika nopeutuu veturinvaihdoista luovuttaessa välillä Kv-Ol 32 minuuttia. Oulussa ilmeisesti vaihtoyhteyksien odotus syö aikaa niin, että Rovaniemelle saavutaan 20 minuuttia nopeammin. Löysin myös kauan kaivatun uuden yhteyden: IC827 Turku satama 17:36 - Kuopio 23:25.
20.11.2006 23:17 pjh Kajaanista tulee siis kaksi vaihdotonta yhteyttä Helsinkiin (IC74 ja IC78). En laske aamupendoa vaihdottomaksi yhteydeksi, koska Helsinkiin tulijoiden kannattaa vaihtaa Kuopiossa ja säästää 39 minuuttia matka-aikaa "suoran" Hämeen kiertoajelun sijasta. Päinvastaiseen suuntaan vaihdottomia yhteyksiä on kolme ja kajaanilaiset epäilemättä pitävät S79:sta, joka lähtee Helsingistä vasta seitsemän jälkeen illalla. Muille kainuulaisille tuosta tuskin on iloa.
21.11.2006 16:23 Jani Koponen Miksi vr:n matkahaun mukaan intercity2 113 helsinki-imatra olisi muuttunut intercity-junaksi vaikka junalla on lyhyempi matka-aika kuin intercity-junilla?
21.11.2006 16:50 Siltalan pehtoori Pendolinon tarkoitus oli olla osa korvausta menetetystä yöjunayhteydestä. Varsinaisella Kajaanin pendolla siis tehdään Hämeen kiertoajeluja. Tuntuu loogisemmalta, että Kajaanin pendo olisi ollut fiksumpi ajaa oikoradan kautta Hesaan ja sitten Kuopiosta lähtevä pendo voisi kiertää Hämeen kautta. Näin ei tarvitse turhaan hypellä junasta toiseen.
21.11.2006 17:26 Oskari Väisänen Tuo IC 104/113-tapaus on kyllä mielenkiintoinen, sillä junaan on merkitty ravintolavaunu ja silti juna ajaa välin yhtä nopeasti kuin IC2-junat.
21.11.2006 17:52 JE Millä tavalla ravintolavaunulla ja junan nopeudella on tekemistä keskenään? Junat 104 ja 113 ajetaan Sr2-vedolla varmasti myös IC-juniksi muuttumisen jälkeen.
21.11.2006 18:12 Lari Nylund Tosiaan InterCity2 113/104 junapari muuttuu 7.1.2007 InterCityksi. Vastaavasti InterCity 151/122 rantaradalla muuttuu InterCity2-junaksi. Näin siis Helsinki-Turku väli menettää Rx-ravintolavaununsa, joka ei ole havaintojeni mukaan ollut kovin suosittu.
21.11.2006 18:40 Jani Koponen mikäköhän on syy intercity2 103 helsinki-kouvola lopettamiseen?
21.11.2006 18:46 Jouni Hmm... haeskelin Kainuun uusia aikatauluja ja pisti silmään, että P 707 seisoisi ennakkoaikataulujen mukaan Kajaanissa klo 20.36-21.41 eli yli tunnin. Onkohan tuossa vihre?
21.11.2006 18:53 Jouni H 711 Kajaanista Ouluun aikaistuu tunnilla, lähtö 6.22 ja tulo Ouluun 8.41, kun nyt ajat ovat 7.20-9.49. Syntyykö tuosta jotain uusia työmatkayhteyksiä, vai mikä idea tuossa on? Uusia yhteyksiä Oulusta eteenpäin ei muodostu.
21.11.2006 18:58 Jouni Veikkaan IC2 103:n lopetuksen syyksi vähäistä käyttöä ja sitä, että 103 on nykyisin pariton junavuoro, runko tulee takaisin IC 74:ssä.
21.11.2006 20:17 Oskari Väisänen Joo, minulla kävi ajatusvirhe, mutte eikös IC2-junien nopeuden pitänyt nousta 200km/h, juuri 7.1.07 alkaen, vai milloin se tapahtuu?
21.11.2006 20:30 Oskari Väisänen mutte=mutta
22.11.2006 11:59 tomi_ Tämä Imatran InterCity2 -> InterCity -muutos onkin mielenkiintoinen juttu. Tuon entisen 104/113 -junaparin aikataulu kuitenkin säilyy nopeampana, ja antaa samalla viitteen siitä millainen nopeusvaikutus Sr2:lla voisi olla kaikkiin idän InterCityihin. Sunnuntaisin kulkenut InterCity2 106 näyttää poistuvan kokonaan. Palaakohan lauantaina Imatralle ajettu Sr2 jollain "hitaammalla" IC-vuorolla takaisin Kouvolan suuntaan?
22.11.2006 12:40 Torbjörn Sandell Tomi: Ilmeisesti IC 4 alkaa kulkea (IC2 106:n tilalla) sunnuntaisin Imt-Hki.
22.11.2006 16:10 Lari Nylund Jani: Uskoisin, että IC2-103 on ollut varsin hiljainen yhteys. Tämä on puhtaasti oma aavistus, joka ei perustu kokemukseen ko. junasta. Jouni: P707 seisoo tosiaan mainitsemasi ajan Kajaanissa. Junahan on syöttöjuna yöjunalle Oulusta Helsinkiin. Ihmettelen kuitenkin, että miksei seisonta-aikaa käytettäisi Kuopiossa odottamalla S75 saapumista. No, toisaalta nyt pääsee Helsingistä 14:12 IC2-109 Kouvolassa vaihtaen Kajaaniin Urheiluruutua katsomaan. Tuskin kovin moni jatkaa Kajaanista Oulun suuntaan tuolla yhteydellä. Tuo H711 aikaistuminen liittyy varmasti työmatkaliikenteen luomiseen. Tomi: Tosiaan tuo sunnuntain IC4 Imatralta Helsinkiin korvaa samalla Kouvola-Helsinki välillä nykyisen IC2 106. Tuosta IC122 ravintolavaunun käytöstä havainto tältä aamulta. Junan saapuessa Karjaalle vaunussa oli 3 asiakasta ja matkan jatkuessa asiakkaita oli 10. Varsin vähäistä siis, joten kärrymyynti on varmasti parempi valinta ko. junaan. Toivottavasti Imatran suunnalla on enemmän käyttäjiä.
22.11.2006 16:19 Lari Nylund Uutta on myös Helsinki-Jyväskylä Pendolino-yhteyden muuttuminen vaihdolliseksi Tampereella (S45, S85): 09:33 Helsinki-10:56 Tampere Pendolino 45, 11:05 Tampere-12:26 Jyväskylä Pendolino 85. Vaihtoja 1.
22.11.2006 16:23 Lari Nylund JT määrää nopean liikenteen suurimman sallitun nopeuden (yli sn160) ehdoksi sen, että radalla on liikennöinyt alle 4 tuntia sitten joku juna. Tästäköhän johtuen S1 kulkee numerolla S15 lauantaisin ja sunnuntaisin, jolloin oikoradalla ei ole ollut aiempia kulkijoita. Aikataulu on tosin sama kuin S1.
22.11.2006 16:56 jpl IC122 kulkee sen verran aikaisin, ettei matkustajiakaan siihen aikaan vielä ole niin paljon, kuin esimerkiksi tuntia myöhemmin.
22.11.2006 16:57 jpl Ja vastaavasti IC151 kulkee käytännössä yhtä tyhjänä illalla takaisin... ko. junan ajaisi vaikka kahdella IC²-vaunulla.
22.11.2006 18:19 tomi_ Mahtaako kenelläkään olla tietoa tuosta Oskarin mainitsemasta huhutusta IC²-junien nopeuden nostosta ensi vuoden alussa? Toteutuu vai ei toteudu? Sitä vartenhan marsuihin on rakenneltu niitä EP-jarrupistokkeita, eikös? Ainakaan oikoradan aikatauluista ei voi nopeuden nousua havaita...
22.11.2006 19:26 AM H 303 alkaa näköjään kulkea viikonloppuisinkin, jolloin Riihimäeltä on jälleen joka päivä (mahdollisimman suora) yhteys Joensuuhun aamujunalla. Illan viimeinen IC2 115 Kouvolaan siirtyy tuntia myöhemmäksi ja on perillä 23.40 (vrt. edesmennyt P 81 klo 23.48).
28.11.2006 13:22 Lari Nylund Pikajunan 270 aikataulun aikaistuminen on positiivinen asia asiakkaille, jotka tosin joutuvatkin vaihtamaan kahdesti entisen kerran sijaan junaa Riihimäessä ja Lahdessa. Ennen Riihimäelle oli (P68/IC1) vaihtoaikaa vain 6 minuuttia ja monesti IC1 jäi myöhään, kun viimeisiä vaihtajia odotettiin P68:sta. Nyt vaihtoaikaa on 9 minuuttia (P270/H303).