Marraskuu 2006

Havainto

08.11.2006 15:13

Mihin menet VR?

http://tinyurl.com/y6xuet

(Hämeenlinnan Yrittäjäuutiset 4/2006)

Lähettäjä: Pertti Heikkinen

Kommentit

08.11.2006 17:10 JA Minusta tuo artikkeli osuu naulan kantaan aivan täydellisesti. Voiton maksimointiinsa tähtäävä monopoli, jolla ei ole yhteiskunnallista palveluvelvoitetta eikä kunnon omistajaohjausta, ei voi pidemmän päälle olla yhteiskunnalle hyödyllinen. Artikkelissa mainittuja näkemyksiähän on mm. Raideryhmä tuonut esille ponnekkaasti. On ihmeellistä, että esimerkiksi Lahden oikoradan liikenteestä vaadittiin tukea ennen kuin liikennettä oli aloitettukaan! Eikö ensin pitäisi aloittaa liikenne ja vaatia tukea vasta sitten JOS liikenne osoittautuu kannattamattomaksi ja sitä halutaan esim. aluepoliittisista syistä jatkaa??
08.11.2006 17:10 jpl Ja parillakin junalla pääsee kahdeksaksi Helsinkiin...
09.11.2006 00:10 Lari Nylund "Pendolino ei ole itse tarkoitus, mutta sen poistaminen hämeenlinnalaisilta tuntuu, etenkin pohjoiseen mentäessä." InterCity lähtee Hämeenlinnasta Tampereelle, jossa on 5-10 minuutin vaihtoajalla mahdollisuus nousta tuohon Pendolinoon. Mikä siinä on niin vaikeaa? Hämeenlinnassa pohjoisesta tulleista asiakkaista mutu-pohjalla 90% oli myyntijärjestelmän erikoisuuden vuoksi vaihtavia matkustajia InterCity2-junaan, jolla he matkustivat Riihimäelle. Myyntijärjestelmä myi liput junanvaihdolla Hämeenlinnassa, koska siellä oli pidempi vaihtoaika kuin Tampereella. Tosin Hl:ssa vaihto tapahtui taivasalla, kun taas Tpe:lla vaihdettiin suoraan odottavaan IC2-junaan sisälle. Hämeenlinnan poistaminen pysähtymispaikkana Pendolinolta on mielestäni ollut ehdoton parannus. Näin on saatu lisäpaikkoja pidempää matkaa tekeville asiakkaille, jotka ennen saattoivat jäädä kokonaan ilman paikkaa, kun 107 kilometrin matkan tehneet Hämeenlinnaan/-sta matkustaneet varasivat paikan tuolle pikapyrähdykselle - jonka pystyy tekemään vähintään kerran tunnissa InterCitylläkin.
09.11.2006 11:52 CoCoNut Huono, huono artikkeli, joka sivuaa hieman kaikkea mihinkään kunnolla syventymättä. Mitä esim. tällä tarkoitetaan: "Yöllä junat kulkevat ohi tänne pysähtymättä" Yöjunatko? Eivätkös esim. M265 ja M273 kelpaa? Vai pitäisikö päästä kello 04:00 hyppäämään johonkin tavarajunaan vaikka klo 5:34 lähtee ensimmäinen juna kohti Hesaa?
09.11.2006 19:40 JA Artikkelin ongelmana toki on se, ettei siinä paneuduta kunnolla yksityiskohtiin. Osuvuudella tarkoitinkin sitä, että pyritään herättämään asioista keskustelua. Keskustelun edetessä faktatkin tarkentuvat...