Marraskuu 2006

Havainto

07.11.2006 23:27

Aikatauluista havaittuja kummallisuuksia voisi koota tähän ketjuun.

Oma ykkössuosikkini sijoittuu länsi-Savoon, aamunkoiton hetkille, Pieksämäen yhdistetylle juna- ja bussiasemalle.

Erikoiselta tuntuu Oulua kohti lähtevän P 701:n lähtöajankohta, kello 8.08. Vain 12 minuuttia myöhemmin Pieksämäelle saapuisi (ma-pe) pikavuorobussi Helsingistä, joka kulkee mm. lentoaseman, Lahden ja Heinolan kautta.

Muutaman minuutin vuoksi siis katkeaa usean kaupunkiseudun tavoittava juna-bussi -yhteys, joka edes vähän voisi korvata Kainuun yöjunien loppumista.

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

08.11.2006 00:05 jtt Onhan näitä suunnittelun "kukkasia" ollut kautta aikain. Mm 1970-luvulla Ri-Hl juna 443 lähtö Ri:ltä klo 6;48, taisipa tulla pikajuna idästä päin klo 6;50 viereiselle raiteelle. Hl:ssa "kääntö-aikaa" 30 min, eikä tuohon aikaan muuta liikennettä. Silloin tällöin oli teknisiä ongelmia Ri:llä, juna jäi lähdössä myöhään pari/kolme minuuttia, mutta Ryttylässä jo aikataulussa, silti kulj. kyseltiin toisinaan varsin ankaristikkin syytä moisiin ongelmiin. (joskus juna pysähtyi myös ennnen Hl:aa, ja junasta poistui luvattomasti läheisen tuotanto-laitoksen työntekijöitä). Mutta Hämeenlinnassa oltiin aina aikataulun mukaisesti ja asemaravintolassa nautittiin rauhassa makoisat aamu-kahvit.
08.11.2006 09:59 Lari Nylund Suomen joukkoliikennejärjestelmässä on sellainen epäkohta, että kukin suunnittelee omat aikataulunsa ja toisen huomioonotto vaikuttaisi moneen eri asiaan. VR ja Matkahuolto ovat kuitenkin asialla yhteisen hyvän nimissä eli eivät ne kilpaile toisiaan vastaan, vaan houkuttelevat henkilöautoilijoita kyyteihinsä. Henkilökohtaisesti epäilen, että tuohon Helsingistä kello 03:00 lähtevään linja-autovuoroon ei paljoa matkustajia nouse (puhdas mutu). Muutama viikko sitten kirjoitettiin Kainuun lehdissä juttuja yöjunan "korvaavan" pikavuoron matkustajamääristä. Tilaa olisi sielläkin lisämatkustajille. Lähdöt ma-su Helsingistä 00:50, perillä Kajaanissa 10:15. Kajaanista ma-su 20:10, perillä Helsingissä 05:30. Lisätietoja http://www.matkahuolto.fi/index.html .
08.11.2006 10:07 Juhana K Tuota P701:n aikataulua on varmaankin mahdollista muuttaa tammikuussa, kun veturinvaihdot Kuopiossa ja Rovaniemellä jäävät pois ja matkanopeuskin kasvaa Kainuun osuudella.
08.11.2006 10:10 Juhana K Siis toki piti sanoa, että veturinvaihto Oulussa jää pois. Rovaniemelläkin tietysti täytyy veturi ajaa ympäri paluujunaa varten :)
08.11.2006 11:05 Jarkko Korhonen En yhtään ihmettele että yöjunaa "korvaavassa" (sitaateille todellakin tarvetta) bussissa on tilaa lisämatkustajille. 9,5h bussin penkillä noin epäinhimilliseen aikaan olisi tappava kokemus. Tuolla UJA:n myötä teurastetulla yöjunalla Kouvola-Oulu-välillä tuli CEmtissä yövyttyä kerran jos toisenkin, en vaihtais bussiin, en sitten ikinä!
08.11.2006 11:39 Siltalan pehtoori Syöttöjunassa Kajaani-Oulu ja Oulu-Kajaani pitäisi olla makuuvaunu, joka Oulussa liitettäisiin Rovaniemi-Helsinki yöjunaan. Sitten sitä saattaisi kuvitella kiertävänsä Oulun kautta. 7.1.2007 Kajaanista alkava pendolinoliikenne aiheuttaa yötöitä Kajaanissa, minkä seurauksena tulee kustannuksia. VR lisää myös päivittäisiä päiväjunavuoroja, joihin pitäisi löytää matkustajia, jotta entisten yöjunien "kannattamattomuus" ei siirtyisi vain päiväjuniin. Olikohan elokuisen Kainuun sanomissa esitetyn suunnitelman mukaan tarkoitus, että Kajaanin ja Helsingin välillä liikennöisi peräti 6 päiväjunavuoroa ja lisäksi syöttöjuna Ouluun? Viestintä- ja liikenneministeriöhän on käsittääkseni luvannut tukea kannattamatonta IC-päiväjunaliikennettä ainakin parikymmentä vuotta eteenpäin. Jos verrataan entistä yöjunaa ja sen vaihtamista 6 päiväjunavuoroon, niin jotenkin epäilyttää, että tuleeko yöjunien lakkauttamisesta todella säästöä? En tiedä.
08.11.2006 14:02 Jouni Matkustajien vähäinen määrä ei välttämättä tarkoita sitä, että bussivuoro olisi kannattamaton. Esimerkiksi Karjalan radan yöjunia korvaavat bussivuorot elävät käsittääkseni täysin rahdista. Eli ruuma on täynnä, vaikka matkustamo olisikin hyvin hiljainen. Tuosta Kainuun yöbussista saattaa muodostua samanlainen tärkeä pikatavarayhteys.
08.11.2006 16:36 KooPee Niin, rautateillähän on karsittu rahti pois, posti pois, nyt sitten matkustajat pois ja sitten vuorot pois. Olisiko aika muuttaa suuntaa?
08.11.2006 16:40 jpl Turussa on vastaavia rikkinäisiä vaihtoyhteyksiä "VR:n junasta VR:n junaan". Esimerkki 1) P802 saapuu Tampereelta klo 8:01 ja IC² 128 Helsingin suuntaan lähtee klo 8:00. Esim. 2) Juna Helsingin suunnasta saapuu klo 21:00 ja P833 lähtee klo 20:46 Tampereen suuntaan (aiemmin klo 20:58).
08.11.2006 18:49 Jape Ruotsalainen Kimmolta mainio kommentti.
08.11.2006 19:46 Ari P Puuttuvien vaihtoyhteyksien sarjaan voinee lukea seuraavan: Ensimmäinen juna etelän suunnasta Kuopioon on P 701 ja saapuu sinne klo 9.16. Ongelma tuossa on kuitenkin, että millään junalla ei ehdi Kouvolaan ennen junan lähtöä sieltä klo 6.12, ei Helsingin, ei Lappeenrannan eikä Kotkan suunnasta. Lisäksi ainakaan Helsingin suunnasta Kouvolaan ei ehdi myöskään bussilla. On tosin mahdollista, ettei vaihtajiakaan noin aikaiseen junaan olisi paljon, vaikka yhteydet olisivatkin. P 701:een ei ole vaihtoyhteyttä junasta myöskään Pieksämäellä, ei Jyväskylän eikä Joensuun suunnasta. Ma-pe P 701:een on kuitenkin vaihtoyhteys Hankasalmelta lähtevällä bussilla sekä la Jyväskylästä lähtevällä bussilla. Joensuusta voisi olla mahdollista vaihtoyhteys P 701:een, jos H 780 ajettaisiin kahdella moottorivaunuyksiköllä (ehkä ajetaan jo nytkin?), joista toinen irrotettaisiin Viinijärvellä jatkamaan suoraan Juankosken kautta Kuopioon. Vaihto tapahtuisi Siilinjärvellä. Sillä tavalla myös Joensuusta Kuopioon (siis taas nämä aiemminkin mainitsemani kaksi yliopistokaupunkia) ehtisi 9:ksi, kun nyt aikaisin tuloaika Kuopioon Pieksämäen kautta kiertäen on klo 11.01.
09.11.2006 06:10 BT Joskus tuli matkustettua tuolla Savonlinjan liikennöimällä 0300 Helsinki-Pieksämäki pikavuorolla epäsäännöllisen säännöllisesti joka muistaakseni loppupäässä muuttui vakiovuoroksi ja täyttyi koululaisista. Usein autona oli vielä jokin rahtiperä ja mitä katselin, sitä rahtia riitti siinä vuorossa.
09.11.2006 12:28 Dakkus Kai tähän voisi metrostakin hieman valittaa.. Metro Vuosaaren tai Mellunmäen haaralta saapuu risteysasema Itäkeskukseen aina välittömästi sen jälkeen kun metro toiselle haaralle on lähtenyt. Näin Mellunmäki-Vuosaari -matkan metronvaihto on pisin mahdollinen. Toki 9 minuuttia ei ole paljon, mutta on se ikävää nähdä vaihtoyhteytensä lähtevän laiturista samaan aikaan kun itse saapuu viereiselle raiteelle. Lisäksi vartin matkalla yhdeksän minuutin pidennys /on/ aika merkittävä, pidentää matka-aikaa yli 60%. Ruuhka-aikojen ulkopuolella asian korjaaminen vaatisi kääntöaikojen rukkaamista turhan pitkiksi, mutta ruuhka-aikaan olisi jopa mahdollista säästää kokonainen runko ja saada samalla haaralta toiselle vaihto toimimaan. Ihmetyttää, miksei näin toimita.
09.11.2006 12:29 Dakkus Vastaava on A-junalla Leppävaarassa, jossa vaihtoyhteys suunnasta riippumatta lähtee aina nenän edestä, niin että junan ikkunasta näkee vaihtoyhteytensä karkaavan lällättäen. Ja sitten odotetaan.
09.11.2006 12:30 Dakkus Toinen vanhemmistani muuten ajaa radanvartta työmatkansa autolla, koska Valimoon mentäessä matka venyy kohtuuttomasti kun pitää odotella seuraavaa A-junaa edellisen lähtiessä juuri ja juuri liian aikaisin.
09.11.2006 23:22 Jape Ruotsalainen Tämän mukaan VR ja Matkahuolto voisivat vaikka ollakin toisiaan vastaan: http://www.youtube.com/watch?v=qll5Xr57nEQ&mode=related&search= :D
10.11.2006 11:10 Lari Nylund Dakkus: Tuo A-junan ja Espoo/Kirkkonummen-junien vaihtoyhteyden surkeus johtuu erilaisista vuoroväleistä, jotka taas ovat liikenteen tilaajan (YTV) haluamat. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Pahoittelen, jos olen väärässä. 15 min ja 20 min vuoroväleillä tulee vain jossain kohdassa tuo ongelma eteen.
10.11.2006 18:58 Ari P Se onkin mielenkiintoinen asia, miksi YTV on halunnut Leppävaaran kaupunkiradalle arkisin päivällä harvemmat vuorovälit (3 junaa tunnissa) kuin Leppävaaran ja Espoon välisillä asemilla (4 junaa tunnissa) on. Nykyinen tilanne kyllä luonnollisesti korjautuu, kun kaupunkirata Espoon keskukseen otetaan käyttöön (2020-luvulla?).
10.11.2006 19:41 JVP Kesällä kun M-junilla oli arkisin 15 minuutin vuoroväli (eli sama kuin ESU-junilla), Vantaankoskelta tuleva ja Espooseen/Kirkkonummelle menevä juna olivat täsmälleen samaan aikaan Huopalahdessa ainakin aamuruuhkan aikaan. Eli ei se vuorovälikään kaikkea selitä.
11.11.2006 11:24 Lari Nylund Aikataulusuunnittelijoiden kanssa on tullut useamman kerran keskusteltua näistä vaihtoyhteyksistä. Tällaisilla liikennemäärillä, mitä lähiliikenteessäkin nykyään menee, on täysi mahdottomuus saada vaihtoyhteys toimivaksi jokaiseen junaan.
13.11.2006 15:14 pjh Ari: johtuisiko Espoo vs. Leppävaara -ero siitä, että Leppävaarassa on myös vilkasta bussiliikennettä, Espoon keskuksesta Helsingin suuntaan hyvin vähän.
13.11.2006 19:34 Ari P Pertti: Tuo voisi kyllä olla hyvä syy. Leppävaaran ja Espoon välilläkin on monta asemaa (esim. Koivuhovi), joiden vaikutusalueelta on heikonlaiset bussiyhteydet Helsingin suuntaan. Harmi, että Espoon kaupunkirataa saadaan odotella vielä varmaankin 15 vuotta. Mutta totuus on tietysti se, ettei kaikkea voida rakentaa yhtä aikaa. Vuonna 2008 (ehkä) tulee Kehärata rakenteille, ja sen valmistuttua 2011 tai jo osittain Kehäradan kanssa samanaikaisesti alkaa länsimetron rakentaminen. Järvenpään suunnastakin on kuultu toivomuksia, että Kytömaa-Purola -osuus rakennettaisiin neliraiteiseksi.
13.11.2006 23:10 Jouni No onhan Espoon keskuksesta linjat 154 ja 156 Kamppiin ruuhkassa yhteensä 10 minuutin välein ja keskellä päivää 15 minuutin välein. Lisäksi linja 270 Elielinaukiolle puolen tunnin välein. Ja lähteehän Espoon keskuksesta vaikka kuinka paljon muitakin bussilinjoja moneen eri suuntaan. Espoon kaupunkiradan rakentamista alkaa kohta estää sekin, että ei ole suunnittelijoita eikä rakentajia, kun samaan aikaan pyörii monta muutakin suurta hanketta.
14.11.2006 22:06 pjh Mahtaako joku kulkea Espoon keskuksen ja Helsingin väliä 15[4|6]:lla? Toki jos on menossa Ruoholahteen. Melkoinen kiertoajelu kuitenkin on luvassa. 270 menee suoraan, tosi on. Ja harvoin. Leppävaarasta Helsinkiin vastaavasti 106 (kiertoajelu), 110 (kiertoajelu), 205, 231, 248 ja se 270. Eihän tässä väitettykään, että Espoon keskuksesta ei olisi _lainkaan_ bussitarjontaa.