Marraskuu 2006

Havainto

06.11.2006 11:22

Tänään TV 2:ssa:

FST: Spotlight: VR raiteiltaan
TV2 klo 19.05

Måndag 6.11.06 kl. 19.05 i FST5 och TV2
Onsdag 8.11.06 kl. 21.20 i FST5

Urspårat VR
Järnvägsmonopol satsar på gummihjul

Det statsägda järnvägsmonopolet har hittills fått bestämma vilka transporter man vill sköta och vilka inte. VR har struntat i miljöhänsyn och säkerhet och gått in för att sköta allt mer transporter på gummihjul medan jänrvägsspåren lämnats att rosta. Men hur går det då konkurrensen kommer in?
Redaktör Henrietta Clayhills.

VR raiteiltaan
Raidemonopoli satsaa kumipyöriin

VR :llä on tähän asti ollut valta valita missä junat kulkevat. Valtiomonopoli onkin jättänyt ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmat sikseen ja siirtänyt yhä enemmän liikennettä kumipyörille. Mutta miten käy VR:ltä kilpaileminen?
Toimittaja Henrietta Clayhills.

Lähettäjä: Jarkko Voutilainen

Kommentit

06.11.2006 11:33 Sakari Kestinen Mikko Laaksosta haastatellaan ohjelmassa.
06.11.2006 11:53 Jouni Aika kovaa puhetta väittää, että ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat on jätetty sikseen. :-O
06.11.2006 12:59 Sakari Kestinen Tuolla tarkoitetaan rekka- ja bussiliikennettä paikoissa, jossa se olisi hyvinkin mahdollista raideliikenteenä.
06.11.2006 13:00 Sakari Kestinen Eli Pohjolan Liikennettä / Transpointia. VR-Junaliikenne on sinänsä turvallisuus ja ympäristönäkökulmat huomioon ottavaa.
06.11.2006 15:35 Simo Virtanen Mainittujen lisäksi VR-konserniin kuuluvia kuljetusliikkeitä ovat Combitrans ja Transuotila. Transpointin nettisivujen mukaan sillä on päivittäin käytössään 5 junayhteyttä ja 12 junanvaunua.
06.11.2006 15:38 Simo Virtanen Menee pikkasen offtopic, mutta Transpointin sivuja lukiessa törmäsin hämmästyttävään tietoon. Vr-konsernissa on vielä nykyisinkin 12.800 työntekijää!
06.11.2006 17:49 Century Transpoint pitäisi yksityistää, sillä kumipyöräliikenne ei kaipaa tariffeja polkevaa valtion liikelaitosta. Saadut rahat raideliikenteen kehittämiseen. Otin tämän yksityistämisasian puheeksi jo edellisten eduskuntavaalien alla muutamien ehdokkaitten kanssa, mutta jotain kiellettyä hedelmää olin asian tiimoilta aistivinani...
06.11.2006 17:59 MarkoA Vuonna 1960 Valtionrautateillä oli henkilökuntaa yhteensä n. 34200 ja vielä vuonna 1985 n. 25500. Luvut ovat peräisin VR:n historiikeistä.
06.11.2006 21:32 pjh Transpoin tuskin on valtion liikelaitos. Toiseksi kumipyöräliikennekin kaipaa yhteiskunnan kunnollista kontrollia mm. hinnoittelussa, jotta voidaan ottaa huomioon todelliset kustannukset ja todelliset hyödyt eikä vain ne, jotka yrityksen omistajat laskevat paksumpia osinkoja hamutessaan. Jopa Suomen kokoisessa pienessä maassa kuljetukset ovat liian tärkeä asia annettavaksi voittoja tavoittelevien yritysten hoidettavaksi.
07.11.2006 08:56 Jarkko Korhonen Ohjelma tarjosi hyviä, vaikkakin monelta osin teoreettisia näkökulmia.
07.11.2006 12:04 Siltalan pehtoori Tänään (7.11.-06) YLE:n teksti-tv:n sivut 125-129 on täynnä näkemyksiä junaliikenteen ongelmista. En tiedä, kauanko YLE pitää kyseisiä sivuja näkyvillä, mutta kannattaa tsekata.
07.11.2006 16:45 Sakari Kestinen Eli http://www.yle.fi/tekstitv/html/P125_01.html ja siitä eteenpäin telkkarittomille.
07.11.2006 16:46 Sakari Kestinen Ja ohjelma on katsottavissa täältä: http://svenska.yle.fi/spotlight/
07.11.2006 17:02 Che rtsp://194.252.88.2:554/aktualiteter/spotlight/spotlight_2006_11_06.rm?cloakport="80,554,7070" Real Alternative tarvitsi tuon linkin toimiakseen. Kiitoksia linkeistä.
08.11.2006 10:05 Century pjh kirjoitti: "Jopa Suomen kokoisessa pienessä maassa kuljetukset ovat liian tärkeä asia annettavaksi voittoja tavoittelevien yritysten hoidettavaksi". Onkohan pjh:lla skp:n jäsenkirja...? Yritysten tarkoitus on tuottaa voittoa ja kovasti kilpailulla kuljetusalalla voittoa ja optioita ei monikaan tuota. En näe syytä miksi ex Ovelta ovelle nyk. Transpoint ei voisi olla yksityisessä omistuksessa ja VR keskittyisi ydinliiketoimintaansa eli kuljetuksiin rautapyörillä.
08.11.2006 15:17 pjh Ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa. Olen viimeiset 50 vuotta yrittänyt ajatella ihan itse. Suosittelen sitä myös Kimmolle ja muille suuri-ja-mahtava-peloisille. Eppu Normaalin hengessä...
09.11.2006 07:39 Century Minä en ole "yrittänyt" ajatella itse vaan olen ajatellut. Pelkän ajattelun yrittämisen jätän suosiolla niille jotka pelkäävät suurta ja mahtavaa Eppu Normaalin hengessä... Toivottavasti myös se yritys jossa pjh käy työssä ja "yrittää" ajatella, tuottaa voittoa, ettei tarvitse lähteä kilometritehtaalle...
09.11.2006 09:32 pjh Aika ala-arvoinen kommentti ihmiseltä, joka väittää ajattelevansa. Ehkä onkin niin, että usko omaan ajattelukykyyn ei korreloi luetunymmärtämisen kanssa. Tuottakoot toki yritykset tarpeellisen määrän voittoa pitääkseen työntekijät makkarassa ja omistajat tyytyväisinä, ei siinä mitään. Jospa koettaisit, Kimmo, uudestaan kommenttini (6.11. 21.32) viimeisen virkkeen ymmärtämistä. Siihen asti kuulemiin.
09.11.2006 12:03 Ville Vehmaa Yhdysvalloissa kuljetukset eivät ilmeisesti ole tärkeitä ollenkaan, sillä kaiken kuljettamisen hoitavat yksityiset yhtiöt.
09.11.2006 13:36 jpl Mistähän täällä nyt puhutaan?
09.11.2006 16:47 pjh Naulan kantaan, Ville: siellähän esimerkiksi ihmiset kuljetetaan pääosin henkilöautoilla.
09.11.2006 21:04 Ville Vehmaa Mutta tavaraliikenteestä rautateiden osuus on huomattavan korkea.
09.11.2006 23:51 pjh Onko? Löytyykö linkkiä tilastoon? Suomessa rautateiden osuus tavaraliikenteestä on liian pieni. Samoin vesiliikenteen. Yksinkertaisemmin sanottuna: Suomessa kumipyörien osuus tavaraliikenteestä on liian suuri.
10.11.2006 01:01 Ville Vehmaa Tämän linkin mukaan Yhdysvalloissa rautatieliikenteen osuus tavarankuljetuksesta on 38 prosenttia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_the_United_States Tieliikenteen osuus on alhainen, sillä Yhdysvalloissa myös laaja putkisto kuljettaa osansa nesteistä. Kyllä ne yksityiset yhtiöt välillä onnistuvat!
10.11.2006 11:23 Move off Tuo on jo vanhentunutta tietoa. Yhdysvaltojen tieverkon ruuhkautuminen ja osin huono kunto yhdistettynä polttoaineiden hinnan nousuun ja kuorma-autojen painorajoituksiin on viime vuosina nostanut rautatierahdin osuuden jo n. 50 prosenttiin, ellei ylikin. - Suomen kokoisessa pienessä maassa huomattava osa kuljetusliikkeistä on pieniä perheyrityksiä, jotka työllistävät yrittäjän lisäksi korkeintaan muutaman työntekijän. Siinä toiminnassa on toimeentulon saavuttaminen ensisijainen tavoite. Pertin kammoksumiin "ylisuuriin" voittoihin tähtäävät vain VR-yhtymän kaltaiset suuryritykset.
10.11.2006 14:17 pjh Eipä panna sanoja suuhuni. En ole sanallakaan maininnut mitään ylisuurista voitoista, vaan siitä periaatteesta, että yksityinen firma kuljettaa vain sen, mistä yksityinen firma saa tuottoa ja kokonaisuuden kannalta tarpeellinen jää hoitamatta tai sen hoitaminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
10.11.2006 15:26 Move off Ok, sain vain sellaisen käsityksen ensimmäisestä kommentistasi: "...jotta voidaan ottaa huomioon todelliset kustannukset ja todelliset hyödyt eikä vain ne, jotka yrityksen omistajat laskevat paksumpia osinkoja hamutessaan."
10.11.2006 17:33 jpl Julkisuuteen aina välillä tihkuneiden tietojen mukaan VR:llä on myös kannattamatonta tavaraliikennettä, eli ajavat jotain liikennettä myös tappiolla.
12.11.2006 00:21 Sakari Kestinen Miltäs kuulostaisi sellainen vaihtoehto, että Pohjolan liikenne Oy, Transpoint Oy, Combitrans OY ja Transuotila Oy erotettaisiin VR-Yhtymästä, mutta pidettäisiin valtion omistuksessa? Eli kumipyöräyritykset kilpailisivat rautateillä toimivan VR:n kanssa. Ja henkilöliikenteessä kaupungit ja kaupunkiseudut pääsisivät ajamaan omia juniaan - tämänhetkisistä laitoksista siis käytännössä TKL (Tampereen pikaraitiotiet) ja YTV-Junaliikenne (metro ja kaupunkiratojen lähijunat). Tarvittaessa yhteiskunnan omistamat liikennöitsijät voisivat liikelaitosperiaatteen sijasta toimia myös osakeyhtiöinä, jonka osakekanta olisi kuitenkin 100% yhteiskunnan omistuksessa.
13.11.2006 15:12 pjh Nykyisessä tilanteessa Sakarin visio kuulostaisi vallan hyvältä. Jollain tapaa pitäisi isommilla paikkakunnilla (Pks, Tampere ja Turku käytännössä) saada joukkoliikenne toimimaan kokonaisuutena eli sillä pitäisi olla liikennöitsijöiden yläpuolella oleva koordinointielin. Ja semmoista kun tuskin voi osakeyhtiöidä, homma pitäisi olla yhteiskunnan hallussa YTV:n tapaan, mutta vahvemmalla otteella.