Marraskuu 2006

Havainto

04.11.2006 14:50

http://www.youtube.com/watch?v=HE01WSkaoLU
Sunnuntain ratoksi jazzia ja junia!

Lähettäjä: Pentti Yli-Karjanmaa

Kommentit

04.11.2006 15:12 Oskari Väisänen Vai lauantain? :P
04.11.2006 15:13 Pentti Yli-Karjanmaa Hyvä on: arkipyhän ratoksi ;-)
04.11.2006 15:36 Otto Siren Pyhäpäivän :)
04.11.2006 18:32 Pentti Yli-Karjanmaa http://www.youtube.com/watch?v=lYbQbR_ERes&mode=related&search= Tätä ei vielä ole meillä keksitty, onneksi :-0
04.11.2006 18:40 Pentti Yli-Karjanmaa Voiko pitkää junaa olla oikeesti!? http://www.youtube.com/watch?v=kkOlo5mV_5A&mode=related&search=
04.11.2006 19:43 tks Jazzia ja junia = täydellinen yhdistelmä! :)
04.11.2006 20:08 Tapani Kunnas Mahtuisiko suomalaisille rautateille tuollaisia kaksi-konttia-päällekkäin -vaunuja vai tulisiko ajolangat samantien alas?
04.11.2006 20:16 Che Sähköistämättömille, tunnelittomille, ylikuluttomille rataosille mahtuisi... niiden määrä vähenee kokoajan...
04.11.2006 20:26 Che Ylikuluilla tarkoitan radan yli kulkevia siltoja tietenkin.
05.11.2006 11:20 okeskira Tuttuja maisemia Hudson-joen laaksosta ja mukavaa aamujazzia. Oikein miellyttävä yhdistelmä :)
05.11.2006 13:04 Juhana K Ei kyllä aivan tuollaista tuplapinoa Suomen radoille hevin sovi. Onhan täällä toki hivenen matalampia yhdistelmiä käytössä. http://vaunut.org/kuvasivu/1911
05.11.2006 13:07 Sakari Kestinen Mahtuisikohan, jos käytettäisiin syväkuormausvaunuja?
05.11.2006 13:26 Ville Vehmaa Muistaakseni Suomessa aukean tilan ulottuma on suurinpiirtein yhtä korkea kuin Yhdysvalloissa. Korkeussuunnassa yhdysvaltaisilla vaunuilla voitaisiin Suomessakkin kuljettaa kahta konttia päällekäin (double stack). Valitettavasti Suomessa ATUa on rajoitettu yläkulmista. Kontin leveys muistaakseni on noin 2,4 metriä, joten konttien kulmat tarttuisivat kai siltoihin kiinni.
05.11.2006 13:28 Ville Vehmaa Ei tuo Yhdysvalloissakaan helppoa ole; vielä nykyisinkin joudutaan joitakin tunneleita madaltamaan, jotta voitaisiin avata uusia double stack -reittejä (samalla radalla voidaan sitten ajaa uusilla ja korkeilla vaunuilla). Korkeussuunnassa on pakko saada tilaa, koska junia ei voi pidentää mm. kohtauspaikkojen vuoksi. Lisäksi taaran prosentuaalinen osuus täyden junan massasta pienenee, joten periaatteessa polttoaineenkulutuskin pienenee.
05.11.2006 13:31 Ville Vehmaa Ajatelkaa, jos Suomessakin ATUa suurennettaisiin niin paljon, että nuo double stackit mahtuisivat radoille. Samalla mahdollistettaisiin matkustajavaunut, joissa olisi kulku junan läpi molemmissa kerroksissa! Makuuvaunuissa voisi olla alakerrassa kolme vuodetta päällekäin ja yläkerrassa kaksi.
05.11.2006 14:24 Che Kaksoisläpikulkuhan on jo mahdollinen vaikka keskieurooppalaisessakin ulottumassa. Yksi ongelma tuossa päällekkäisten konttien kuljettamiessa voi olla myös olla akselipaino. Joko samaan vaunuun tulevien konttien painoja pitää rajoittaa, tai sitten rakentaa radat uusiksi, suomessa raskaimmat radat on tehty akselipainolle 25t, jenkeissä käytetään yli 30 tonnia...
05.11.2006 14:41 Ville Vehmaa Mikäli käytetään standardeja 40 jalan kontteja, ei neliakselisilla vaunuilla akselipainorajoitus tule vastaan. Yhdysvalloissa alimmaisena on aina 40-jalkainen kontti, mutta sen päälle voidaan laittaa joku heidän oman standardin mukainen kontti (53-jalkaa?). Suomessa varmaan tärkeämpää olisi mahdollistaa Stora Enson käyttämien StoraBoxien (SECU) kuljettaminen rautateillä. Tämän 3,6 metriä leveän ja 3,6 metriä korkean kontin massa on korkeintaan 93 t.
05.11.2006 14:43 Ville Vehmaa Kaksoisläpikulku varmaan on mahdollista nykyisinkin, mutta tällöin yläkerran matkustamo on turhan kapea. Toinen vaihtoehto on, että kerrokset ovat matalia. :)
05.11.2006 17:17 Juhana K Mallia kaksoisläpikulkuun suomalais-espanjalaisittain: http://vaunut.org/kuvasivu/14548