Lokakuu 2006

Havainto

30.10.2006 09:54

Rantarada lähijunissa oli jotain häikkää. Espoon suuntaan junat olivat hiukan myöhässä, mutta Helsingin suuntaan paljon. Eniten oli U-juna Leppävaaraa Helsinkiin klo 8:41 joka oli 32 min myöhässä. Myös seuraava U klo 9:06 Leppävaarasta oli 16 min myöhässä. E-juna 8:56 oli 10 min myöhässä. Onko kellään tietoa ongelman luonteesta?

Lähettäjä: Kimmo Kotimäki

Kommentit

30.10.2006 10:01 jpl S123 oli Salossa puoli tuntia myöhässä.
30.10.2006 10:10 emppu Kirkkonummella 9:30 Helsinkiin lähtevä juna tuli vasta kun 128 oli jo asemalla (normaalisti kyseinen sami odottelee 128:a lähtökuopissa). Lähijuna lähti poikkeuksellisesti laiturilta 1. 128 pysähtyi Kilossa (pääsi juuri ja juuri erotinjakson yli) ja mateli Leppävaaraan asti. Radalla oli jokin työryhmä, jota varoiteltiin äänimerkillä.
30.10.2006 10:13 Teppo Niemi E 8304 oli aamulla Keran kohdalla 4 min myöhässä, Leppävaarassa 5 ja Pasilassa 6 min myöhässä. Kiskoilla tuntui olevan tyypillinen syksyisen liukas lehtikeli. Anakin kun kuunteli ratamoottorien ääniä, niin ympärilyöntitaipumusta tuntui olevan liikaa. Samoin asemille tulo oli varovaista.
30.10.2006 10:21 rautatie Noi lähiksien numerot ei sano kellekään mitään kun ne on lähinnä vain VR:n omissa salaisissa aikatauluissa. Mihin aikaan tämmöinen 8304 menee?
30.10.2006 11:41 Teppo Niemi http://www.rhk.fi/@Bin/46646/Lehti_3MP_Hki-Sti_Hpl-Vks.pdf osoitteesta löytyy aikataulut. Aikataulun mukainen lähtöaika Espoosta on 6.57.
30.10.2006 11:43 Anttila Rantarata on syksyllä erittäin liukas joten ei ole mitenkään tavatonta, että junat kulkevat siellä myöhässä. Liukkautta voi verrata siihen, että lähtee kesärenkailla ajelemaan jäälle, pitoa ei yksinkertaisesti ole ja Sm1/2 kalustossa kun ei ole hiekoitustakaan. Ympärilyöntitilanteissa automatiikka pudottaa tehot nolliin, joten vaikeaa se ajaminen toisinaan on. Syytä taas rantaradan liukkauteen on pähkäilty jo pitkään ja erilaisia versioita siitäkin olen kuullut.
30.10.2006 12:05 jpl IC² 125 oli Salossa kymmenen minuuttia myöhässä.
30.10.2006 13:49 rautatie Tokihan ne graffat löytyy RHK:n sivuilta, mutta sieltä kellonajan haku junanumeron perusteella (tai mikä tahansa) vie suhteettoman paljon aikaa verrattuna VR:n aikatauluhaun käyttöön, luokkaa x 15.
30.10.2006 15:39 JT A-junatkin käyttävät tänään Leppävaarassa raidetta 3! Ainakin yhden aikaan iltapäivällä - enpä ole aikaisemmin nähnyt käytettävän tuota raidetta.
30.10.2006 16:09 jtp Leppävaaran raidetta 3 käyttää ainakin säännöllisesti hiljaiseen aikaan liikkuvat L-junat.
30.10.2006 17:24 PSi Aamulla n. 7.40 hajosi Helsinkiin päin menevä paikallis/taajama/lähi/-mikälie-juna Koivuhovin asemalle. Matkustajat ohjattiin ulos odottamaan 1-raiteen kautta tulevaa junaa mutta sitten otetiin komento takaisin ja matkustajat palasivat hajonneeseen junaan joka lähtikin liikkeelle...
30.10.2006 17:58 Lari Nylund Maanantain dominopeli pelattiin tosiaan rantaradalla, jossa kahden lähijunan kanssa oli teknisiä ongelmia. Tämä heijasteli koko aamupäivän liikenteeseen rantaradalla, myös kaukojuniin. Lisäksi kello 9 aikaan alkanut vesisade pakkasen kylmettämille asemalaitureille sai aikaan monta todella liukasta asemalaituria. Myös kiskot olivat todella liukkaassa kunnossa ja vaikuttivat omalta osaltaan liikenteen myöhästelyyn. Mitenkäs se Karvinen taas sanoikaan - "I hate Monday".
30.10.2006 23:17 Ari P Huomenna tiistaina on iltapäivästä alkaen Helsingin seudulle luvassa lumi- tai räntäpyryä navakalla tuulella höystettynä, mutta se kolmas elementti eli yli 5 asteen pakkanen puuttuu, joten ilmeisesti ei jouduta kuitenkaan toteamaan: "I hate Tuesday".
31.10.2006 19:41 Ari P Viitaten yllä olevaan kommenttiini: Nyt jäi Linnunlaulusta näköjään puuttumaan myös toinen elementti eli lumi. Linnunlaulun vaihteiden tukkeutumiseen tarvitaan tunnetusti kolme elementtiä eli lumi, pakkanen ja tuuli. Nyt niistä toteutui vain tuuli.