Lokakuu 2006

Havainto

28.10.2006 16:46

Ja sitten päivän ikävät uutiset: Kauklahden Bensulsintien vartiomaton ja siksi varsin asjallinen tasoristeys on poistettu käytöstä.

Lähettäjä: Valtteri Keski-Säntti

Kommentit

28.10.2006 16:51 Lari Nylund Varsin asjallinenhan tuo tasoristeys oli. Niin monta kertaa on minullakin hypännyt sydän kurkkuun ollessani ohjaamossa ja vastaantulevan junan takaa on ollut auto pyrkimässä radalle, että ikävä ei tule. Onneksi ei kertaakaan osunut kohdalle. Kuvamateriaalia tasoristeyksen nykytilasta http://sm3.1g.fi/kuvat/elosyysloka/pelto/IMG_7660-01.jpg .
28.10.2006 19:14 akik vartioimaton tasoristeys noin vilkkaalla rataosalla on kaikkea muuta kuin asiallinen.
28.10.2006 21:27 Janne Vieri Asiallinen on toki eri asia kuin asjallinen, ja se on eri asia kuin käytännöllinen, järkevä ja turvallinen. Varmasti on täysin kannatettava ja hyvä asia poistaa moiset risteykset - olen päässyt kerran näkemään tasoristeyksiä veturinkuljettajain näkövinkkelistä eräällä kiskobussimatkalla, ja se on todella pelottavaa, kuinka sillä yhdelläkin matkalla sattui vaaratilanteita tasoristeyksissä, jotka kamera kädessä kulkevan harrastajan mielestä menevät jalkaan kuin miljoona volttia kaikessa asjallisessa asjallisuudessaan. Sydän itkee verta tasoristeysten kadotessa, vaikka ratkaisu onkin järkevä.
28.10.2006 21:58 Jouni En kyllä ammatillisesti enkä harrastusmielessä osaa tuohon muuta sanoa kuin että viimeinkin! Paras tasoristeys on poistunut tasoristeys.
28.10.2006 22:06 Che Parempi olis jos ihmiset vaan opettelisivat käyttämään niitä tasoristeyksiä :( Olis halvempaa ja tietystikin myös tyylekkäämpää. Vaarallisessa paikassa sijaitsevat tasoristeykset on toki eri juttu. Niiden tilalle suosittelisin tyylekkäitä puusiltoja tai kauniita kiviholvisia alikulkuja...
28.10.2006 22:51 Ari P Onkohan Kauklahden aseman itäpäässä olevan vilkkaan tasoristeyksen korvaamisesta alikululla mitään suunnitelmia?
28.10.2006 23:10 Sejase Sama asia kuin Savon radalla Tokerossa kymmenen kilsaa ennen Mikkeliä. Sieltäkin poistetaan se tasoristeys jossa se yks mies jäi junan alle alle autoineen. Paikalle ei kuitenkaan rakenneta alikulkua, vaan tie tylysti pistetään katki. Liikenne pistetään kulkemaan parisataa metriä länteen. Metsän keskelle rakennetaan sellainen alle kolme metriä korkea alikulku, jotta saadaan raskas liikenne karsittua pois Vanhalle Mikkelintielle. Asiasta toiseen, löytyisikö täältä kuvia Otavan sahalle vievästä radasta? Joka tapauksessa otan siitä kuvia kun seuraavan kerran käyn siellä sukuloimassa.
29.10.2006 09:09 Esa Leskinen RHK:n kotisivujen mukaan radoilla, joilla ajetaan yli 140 km/h, ei tasoristeyksiä sallita lainkaan. Tietääkö joku onko kyseessä kansainvälinen käytäntö vai suomalainen erikoisuus? Ainakin Tukholman ja Göteborgin välillä tuntuu tasoristeyksiä olevan vilisemällä, vaikka rataosalla ajetaan säännöllisesti 200 km/h.
29.10.2006 09:22 Jonne Taitaa olla Suomakainen erikoisuus, sama ku se että vaunun Sn ei voi olla yli 160km/h jos se ei ole painetiivis ja siinä ei ole kiskojarrua, Euraapassa näkee paljon vaunuja, jota vedetään 200km/h ikkunat auki.
29.10.2006 19:56 JA Ruotsissa tosiaan on runsaasti tasoristeyksiä, joiden yli ajetaan reippaasti lujempaa kuin 140 km/h. Suomalaisten tr: ien erikoisuuksia ovat puolipuomit verrattuna Ruotsin ja Keski-Euroopan kokopuomiin sekä suomalaisautoilijoiden piittaamaton asenne. Kokopuomia voisi kyllä hyvin kokeilla täälläkin, parantaisi selkeästi turvallisuutta ja tulee varmasti halvemmaksi kuin ali/ylikulkujen rakentelu.
29.10.2006 21:38 pjh Kokopuomeja on kyllä Suomessa käytetty - ja turvallisuussyistä vaihdettu ne puolipuomeiksi.
29.10.2006 22:01 tane Tässäpä http://vaunut.org/kuvasivu/26495 ratkaisu, jossa koko- ja puolipuomin hyvät puolet on onnistuneesti yhdistetty! ;)
29.10.2006 23:40 Jouni Ruotsissa tasoristeyksissä, joiden yli ajetaan esim. 200 km/h, on läsnäolovalvonta eli kulkutietä ei voi muodostaa tasoristeyksen yli, jos tunnistimet havaitsevat tasoristeyksessä olevan vielä ajoneuvoja. Hintahan tässäkin on esteenä. Englannissa taasen on videovalvottuja tasoristeyksiä, joiden vapaanaolon kauko-ohjaaja varmistaa ennen kulkutien turvaamista.
29.10.2006 23:43 Jouni Ja tuo venäläinen teräslevyrakenne toimii hyvin, jos työvoima on halpaa. Tasoristeyksessä on oltava jatkuva miehitys ja voitte varmaan kuvitella, mitä se täällä maksaisi.
30.10.2006 08:41 Esa Leskinen Noista Ruotsin ja Britannian systeemeistä taitaa olla aika vähän hyötyä, jos auto ajaa viime hetkellä kiskoille.
30.10.2006 09:28 Che No mikä tahansa systeemi on turha jos sinne raiteilla tosissaan joku haluaa. Mutta harvempi sinne haluaa, kun näkee ettei sieltä pääse enää pois. Ja voidaanhan raiteen ja puomin väliin vielä jättää turva-alue loukkuun jääneen suojaksi.
30.10.2006 09:55 Jouni No Ruotsin ja Britannian tapauksessa täytyy kuitenkin ajaa koko/nelipuomien läpi radalle, muuten se ei onnistu. Sitä vartenhan ne läsnäoloilmaisimet ja videovalvonnat ovat, että nähdään, jos joku ajaa puomien sulkeutuessa viime hetkellä radalle. Suomen ainoa paripuomilaitos on Mellilässä Turku-Toijala-radalla. Siellä on siis omat puomit myös poistumissuuntaan. Puomeja on myös vedetty taaksepäin kuten Miika ehdotti.
30.10.2006 09:57 Jouni Mellilän tasoristeyksestä ei olekaan kukaan vielä tänne kuvia laittanut. Enpä ole itsekään sitä nähnyt kuin liikkuvasta junasta.
30.10.2006 10:17 Esa Leskinen Herää kysymys, miksi Suomessa ei ole Jounin kuvaamia järjestelmiä. Luulisi, että niiden vaatima tekniikka olisi kohtuullisin kustannuksin toteutettavissa. Ei tunneleiden/siltojen rakentaminenkaan ilmaista ole. Vai onko kyse vain siitä, että suomalaiset autoilijat ajaisivat niistä kuitenkin läpi?
30.10.2006 10:45 tane Ei ihan valjennut minulle, miksi tuo venäläinen systeemi vaatisi jatkuvan miehityksen! Enemmän kunnossapitoa se toki vaatii, varsinkin talvella.
30.10.2006 10:57 Jouni No Venäjällä siinä on tietenkin miehitys, kun työvoima on halvempaa kuin tekninen valvonta. Kunnossapidolla olisi ratkaiseva merkitys, läppä ei nyt vaan saa olla juuttuneena ylös esimerkiksi ambulanssin tai paloauton lähestyessä tasoristeystä.