Lokakuu 2006

Havainto

27.10.2006 20:34

Pendoliino 53 lähti n.10 myöhässä Hesata, pysähtyi ylimääräisesti Riihimäellä väärään junaa nosseiden matkustajien vuoksi. Juna tupaten täynnä. Seinäjoella kuulutettiin -Junan ensimmäinen runko jatkaa Oluun- . Aiheutti jälkimmäisessä rungossa melkoistä hämmenystä. -Häh...mullahan on lippu Ouluun...!-.
Kunnes konnarilta tuli korjaava kuulutus. -Koko juna jatkaakin poikkeuksellisesti Ouluun-.

Lähettäjä: Pentti Yli-Karjanmaa

Kommentit

27.10.2006 20:48 Jorge Oliko siis myyty Seinäjoen pohjoispuolelle meneville lippuja väärään runkoon?
27.10.2006 20:54 Pentti Yli-Karjanmaa En tiedä syytä, oliko matkustajia vain niin paljon?
27.10.2006 21:55 Arto Mites onko toinen yksikkö jäänyt yleensä yöpymään Seinäjoelle? Omalla kohdallani on aina toisen yksikön matkanpäänä ollut Seinäjoki toisen jatkaessa edelleen Ouluun. Onkohan sen vaunun numeron ja lipussa olevan numeron ymmärtäminen jotenkin vaikeata, kun tuntuu väärään runkoon eksyminen olla kohtalaisen yleistä?
27.10.2006 22:05 Mika Björkqvist Kuinkas pendojen ja IC-junien ovet toimii kun etelässä sataa vettä ja pohjoiseen mentäessä pakastaa ja on lumimyräkkä. Jäätyvätkö ovet kiinni ? Tosin tämä ei kuulu tämän otsikon alle.
27.10.2006 22:31 Pentti Yli-Karjanmaa Seinäjoella, jossa jäin pois, satoi vielä vettä. Ei tietoa ongelmasta. Juna, oli jokatapauksesa niin täynnä että, jouduin ostamaan 1-luokan lipun. Puheenaihe osastolla oli talven tuleva kurimus. Kuulemma, VR:n ja junan valmistajan äijiä oli rampannut pitkin syksyä päivittelemässä Pendon murheita. Evätkä olleet osanneet luvata mitään ratkaisevaa parannusta tilanteeseen. Aika näyttää!
27.10.2006 22:56 jpl Ei kai ne ovet varmaankaan kiinni jäädy, kuten pikajunavaunujen ovet.
27.10.2006 23:08 Jorge Oulussa ainakin tällä hetkellä +0,5 astetta C.
28.10.2006 00:37 joht. Nyman Mellunkylä, Helsinki, +3,3 C (28.10.2006 klo 00.36). Ihme homma kyllä nuo Pendot - ovat kuitenkin liikkuneet rataverkollamme toistakymmentä vuotta, ja silti eivät härvelit pelaa.
28.10.2006 01:56 Arto Paljon tekniikkaa tarkoittaa usein paljon ongelmia, mutta tekniikka kehittyy ja mukana on mentävä vaikkei aina huvittais. Onkohan muu kalusto niin luotettavaa, että pendo jää pahnan pohjimmaiseksi luotettavuusvertailussa, sillä jokuhan on aina huonoin vai? En kyllä ala kiistämään ettei pendoilla olisi ollut paljon ongelmia, mutta näitä ongelmia on nostettu turhan paljon esille verrattuna niiden esiintymistiheyteen. Ketä muita kun kyseisen junan matkustajia kiinnostaa jonkun sm1/2 yksikön hyytyminen matkan varrelle? Isovaikee nippu katkesi tavarajunan edessä suistaen junan kiskoilta aiheuttaen samalla ympäristövaaran, ketään ei kiinnosta, mutta pendo pariskunnan erkaantuminen vähemmän dramaattisin seurauksin pääsee helposti otsikoihin...
28.10.2006 08:38 Esa Leskinen Mitäs tykkäisit Arto, jos sinulla olisi laite, joka kymmenenkään vuoden jälkeen ei toimi kunnolla ja jonka käytöstä joutuisit silti jatkuvasti maksamaan täyden hinnan?
28.10.2006 09:06 Lari Nylund Pendolino S53 kulkee täysin suunnitellusti kahdella yksiköllä perjantaisin Helsingistä Ouluun. Poikkeavaa tilanteessa on ollut vain todennäköisesti automaattikuulutuksen virheellisesti tekemä sunnuntaista torstaihin käytettävä kuulutus, jolloin takimmainen yksikkö jää Seinäjoelle - jonka konduktööri tämän tiedon mukaan oli korjannut.
28.10.2006 09:12 Lari Nylund Lisätään vielä kommentti lippujen varaamisesta. Paikkatiedot pystyy varaamaan jo 8 viikkoa ennen lähtöpäivää, joten ajoissa tiedot hankkimalla varmasti pääsee edullisempaan matkustusluokkaan. Jos jättää esimerkiksi Helsingistä kello 15-18 välillä perjantaisin lähtevään junaan lipun hankkimisen viime tippaa, niin 2.luokka saattaa hyvinkin olla täynnä. Tällaisista tilanteista on Pendolinoissa saatu runsaasti kokemusta sunnuntaisin, jolloin Pendolino Business-luokka on ollut tyhjä ja muu juna loppuunmyyty. Niinpä 22. lokakuuta alkaen Business-luokasta on vapautettu myyntiin 27 päikkaa 2. luokan hinnoilla ja ainoastaan Business Plus-puoli on myynnissä Business-hinnoilla. Tämä pienenä vinkkinä harrastajille, jotka haluavat kokeilla Business-luokan puolta 2.luokan hinnalla.
28.10.2006 10:39 Pentti Yli-Karjanmaa Ahaa.. lippuautomaatti käski mennä lippuluukulle, sanoi vain kiintiön olevan täynnä tjms.. En viitsinyt mennä norkoilemaan pitkiin jonoihin asemalla klo:12 aikohin. Mutta nyt selvisi. Ihmettelinkin, bisnesosaston suosiota, kun sekin oli aivan täynnä.
28.10.2006 10:46 Pentti Yli-Karjanmaa Muuten Lari, mitenkäs tuo Business Plus oikein tarkoittaa. Tarkoittaako + merkki välipalakorttia jolla saa murkinaa ravintolavaunusta?
28.10.2006 12:14 Simo Virtanen Koko Business-konsepti herättää ihmetystä. Näin varsinkin IC-junien Business-luokkana käytettävä yläkerta. Penkit niitä samoja epämukavia, ei "ylimääräisiä" sähköpistokkeita, ei tarjoilua. Muutama lehti on tarjolla, jolleivat muut matkustajat ole niitä jo "lainanneet". Ikkunoissa on tietty komeat tarrat, mutta siihen se sitten jääkin. Ravintolavaunu ei tietty suoraan liity Business-luokkaan, mutta liikemiehille suunnattuna junana Pendolinossa voisi odottaa hyvää tasoa. Mutta kun ei, niin. Joku aika sitten seurasin S133:ssa oikeaa liikemiesporukkaa, joka tuli syömään jossakin Espoon paikkeilla. Eikä mitä, heille myytiin ei oota! Aivan käsittämätöntä, että noin alkumatkasta ei ole tarjolla kaikkea menussa ilmoitettua. Itse lähdin pari viikkoa sitten Joensuusta etelään S8:lla ja heti lähdön jälkeen ei ollut ravintolassa yhtään tuoretta lehteä myytävänä!
28.10.2006 13:54 Lari Nylund Business-palvelut Pendolino-junissa: itsepalveluna tarjoilupiste, josta saa kahvia tai teetä ja pikkupurtavaa. Aamu- ja iltapäivälehdet, kännykkävahvistin, sähköpistokkeet, radion kuuntelumahdollisuus kuulokkeista, lipun hintaan sisältyvä aamu- tai välipala (vain Business Plus-luokka), neuvotteluosasto 7 hengelle. Business-palvelut InterCity2-junissa: osa paikoista varattavissa niin, että viereinen paikka jää vapaaksi. Itsepalveluna tarjoilupiste, josta saa kahvia tai teetä ja pikkupurtavaa päivän lehdet, tehostettu matkapuhelinkuuluvuus matkustusosastossa ja kännykkäkopissa, kärrymyynnissä täydet oikeudet, Plus-luokassa aamu- tai välipala ravintolavaunusta. InterCityssä ja Pendolinossa (sunnuntaisin) Business-luokan hintaa kuuluvan kahvin/teen saa ravintolavaunusta lippua esittämällä.
28.10.2006 14:00 Pentti Yli-Karjanmaa Kiitos, asia selevä!
28.10.2006 14:05 Sakari Kestinen Tuotekehittelyä kaipaa tuo Business-konsepti vielä molemmisa junatyypeissä: ensinnäkin leveämmät penkit mielellään nahka- tai plyysipäällysteellä (jälempi mukavempi kesällä). Jäähdytysilmastointi on ehdottomasti oltava, ellei ole jo. Jokaisella paikalla on oltava sähköpistoke, ja mielellään mahdollisuus 3G-yhteyteen myös "tien päällä". Vaunun on oltava riittävän lähellä ravintolavaunua, tosin IC2-junassa ei tällä hetkellä kapakkaa edes ole.
28.10.2006 23:56 jpl Jäähdytysilmastointi löytyy jo pendosta ja IC2-vaunuista.
30.10.2006 10:25 Antero Airola Simo kirjoittaa täyttä asiaa. Ainakaan Intercity junissa "Business luokasta" ei kannata maksaa lisähintaa. Ainoa ero 2 luokkaan on muutama sanomalehti. (Ja lisäksi lipulla saa kuulemme ilmaisen kahvikupillisen ravintolavaunussa). Ja tästä "lisäpalvelusta" pitäisi maksaa 50% lisähintaa. Pendolinossa on sentään leveämmät istuimet, mutta lisämaksu sikamaisen korkea. Penkkien etäisyys toisistaan, joka on käytännössä tärkeämpi kuin istuimen leveys, on sama kuin 2 luokassa. VR on viime vuosikymmeninä unohtanutt 1 luokan kehittämisen tyystin. Aikanaan ensimmäisissä Cht-vaunuissa oli tilaa nykyistä enemmän joka suuntaan. Sen jälkeen on menty vain alaspäin. Tarkoitan siis, että 1. ja 2. luokan ero on jatkuvasti kaventunut. Nykyisin pika- ja IC-junissa parhaat löytyvät lemmikkivaunuista (2. luokkaa).
30.10.2006 19:46 Pentti Yli-Karjanmaa Kieltämättä hinnanerolle on vaikea keksiä katetta. Minä raukka kun vielä ostin vahingossa junamaatista bisnes + piletin. Sillä sai exraa: sämpylän, kaffeen, mehun, suklaapatukan ja banaanin. Varmaan kalleimat mitä koskaan olen mussuttanut. En edes uskalla katsoa mitä lippu maksoi! Varmaan ei kukaan niitä omalla rahalla ostaakaan. Maksamismotivaatiota varmaan jyrsii ruuhkajunissa harrastettava politiikka. 2-luokan lipulla voipi matkustaa ekassa luokassa. Tunnet itsesi idiootiksi maksamalla vähintään tuplahinnan vieressä istuvaan verrattuna :-0