Lokakuu 2006

Havainto

18.10.2006 08:14

Veturi rekan perävaunun päälle kolarissa Loviisassa.

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-10-18,104:2:412779,1:0:0:0:0:0:

Lähettäjä: Eija Mari

Kommentit

18.10.2006 10:41 Move off Ratkaisusuositukset tällaisen onnettomuuden estämiseksi jatkossa: 1) Kuorma-auton kuljettaja keskittyy ajamiseen, ja 2) kivihiilen kuljetus Loviisan ja Lahden välillä siirretään takaisin rautatielle.
18.10.2006 10:45 Jukka P. T. Ruuskanen Kellään tietoa Deeverin numerosta?
18.10.2006 11:00 Jarkko Korhonen Move: samaa mieltä siitä, että varsinkin erilaista "bulkkikamaa", kuten kivihiiltä, paperia jne. tehtaiden/satamien/tms. laitosten välillä pitäisi yksinomaan kuljettaa rautateitse. Harmittaa myös tuo rekka-autoralli Turun ja Hangon satamista venäjälle. Miksi pirussa Venäjälle autoja kuskaava laiva ei mene suoraan sinne? *Ei voi ymmärtää*
18.10.2006 11:02 Jarkko Korhonen Ja kun nuo laivat nyt suomeen kumminkin tulee niin rautatie pitäisi olla ykkösvaihtoehtona kuljettaa ajokit Venäjälle jo pelkästään ympäristö- ja turvallisuussyistä.
18.10.2006 11:45 Teppo Niemi Bulkkikaman rautatierahti maksaa enemmän kuin maantierahti. Näin on tapahtunut juuri esim. Loviisan (Valko) ja Lahden välillä, jossa hiili aikaisemmin kuljetettiin rautateitse juuri tähän kuljetukseen suunnitelluilla Fau- vaunuilla. Eihän VR oy:n kannata kuljettaa esim. veturin telejäjunalla, vaan sekin tehdään maanteitse. Eli Juha, eurot konsultoivat jälleen kuljetustavan valinnassa.
18.10.2006 11:54 Jussi Kortman Deeverin numero on 2749.Monesti sitä hiilirallia Loviisan satamassa seuranneena,ihmettelen ettei aikaisemmin ole rysähtänyt,on se hiilirekkojen kaahailu sen näköistä ollut.
18.10.2006 12:17 Jarkko Korhonen No se turvallisuus ja ekologisuus edes sitten. Ainakin jos on tarpeeksi pitkä juna niin luulisi ainakin näin mistään kaupallisesta mitään ymmärtävän maallikon mielestä että tulisi jos ei finanssipoliittisesti kannattavaksi niin ainakin järkeväksi. Perkeleen raha, enpä sitä paremmin osaa sanoa.
18.10.2006 13:41 tane No siinähän on ketterälle yrittäjälle hyvä mahdollisuus, ei niin mahdottomia investointejakaan vaadi. Tavaraliikenteen kilpailun alkamiseen on enää 75 yötä! :)
18.10.2006 14:35 Move off Oleellinen kysymys onkin se, miksi raskaan bulkkitavaran rautatierahti voi olla maantierahtia kalliimpaa. Onko VR Cargon kustannustaso liian korkea? Vastausta voi hakea esimerkiksi tästä artikkelista, jossa kerrotaan kivihiilen kuljettamisesta Ruotsissa Västeråsin ja Uppsalan välillä: http://www.modellrallaren.com/fullskala/bolag/inlandsgods/koltoget.shtml Kuljetuksia hoitaa Inlandsgods-yhtiö SJ:n entisellä T43-veturilla ja tsekkiläisillä hiilivaunuilla. Veturin kuljettaja hoitaa tarvittavat vaihtotyöt radio-ohjauksella, kääntää vaihteet, irrottaa ja kiinnittää vaunut, tarkastaa jarrut ja junan matkakuntoisuuden. Sama Suomessa vaatii moninkertaisesti henkilökuntaa, joten ei ihme, että kuljetuksia karkaa maanteille.
18.10.2006 15:04 Move off Rautatierahtariksi ryhtyminen on helpommin sanottu kuin tehty. Jos joku haluaisi esimerkiksi ryhtyä kuljettamaan kivihiiltä Loviisan satamasta Lahteen, tulisi ensin hankkia kalusto, rekrytoida henkilökunta ja huolehtia heidän koulutuksesta VR-koulutuskeskuksessa, sopia kaluston säilytyksestä ja huollosta. Tämän jälkeen täytyisi hankkia toimilupa ja turvallisuustodistus sekä tyyppihyväksyntä kalustolle. Tarvittavat luvat täytyy anoa jo keväällä, jotta ehtii anoa ratakapasiteettia joulukuussa alkavalle aikataulukaudelle. Kun ensimmäinen juna on valmiina lähtöön, on aikaa kulunut jo vuoden päivät eikä liikennetuloa ole tullut vielä senttiäkään, mutta kulut ovat juosseet koko ajan. Ja kaiken lisäksi olisi vielä pitänyt voittaa tarjouskilpailu, jotta olisi jotain kuljetettavaa. Jos VR estäisi kaluston huollon Lahden varikolla, pitäisi saada juuri purettu raideyhteys Loviisan talliin takaisin. Ongelmia saattaisi myös tulla JKV-laitteiden hankinnasta - niitä kun ei ainakaan tällä hetkellä saa mistään. Ja entä sitten jos juna jää linjalle ja se pitää hinata tai kalustoa joudutaan nostamaan takaisin kiskoille. Onnistuuko ja mitä maksaa? Ei aivan yksinkertaisia kysymyksiä...
18.10.2006 15:38 tane Verkkoselostuksen luvusta 5 löytyy vastauksia ainakin joihinkin kysymyksiin. Selvää tietysti on, ettei rautatieyrittäjäksi ihan ilman eväitä ja tyhjin taskuin kannata lähteä. En kyllä tajua, miksi kukaan edes ajattelisi huollattaa kalustoaan kilpailijalla...
18.10.2006 16:06 Move off Tarkoitin, että jos yrittäjä ei voisi vuokrata huoltotiloja Lahden varikolta, pitäisi tilat järjestää jostain muualta. Pitäisin kyllä mielekkäänä, että VR:n konepajat ja kunnossapito ennen pitkää yhtiöitetään ja erotetaan VR-yhtymästä tarjoamaan huoltopalvelua kaikille operaattoreille. Sama koskee myös VR-koulutuskeskusta. Jos uusi operaattori hankkii vetokalustoa, jota Suomessa ei vielä ole, miten VRKK pystyy antamaan kuljettajaoppilaalle tarvittavaa tyyppikoulutusta, kun kouluttajatkaan eivät tunne kyseistä kalustoa? Halvimmin ja nopeimmin operaattoriksi pääsisi tällä hetkellä VR:n palveluksessa oleva kuljettaja, joka liikennöisi jo käytössä olevalla kalustolla. Ruotsissa uudet operaattorit aloittivat SJ:n ja DSB:n vanhoilla dieselvetureilla, mutta Suomessa VR:n annetaan rauhassa romuttaa kaiken itselleen tarpeettoman kaluston kilpailijoiden pelossa. Loviisan esimerkissä hiilikuljetukset eivät kuitenkaan olisi VR:ltä pois, vaan rautatierahdin kokonaisosuus lisääntyisi, mikä on kilpailun vapauttamisen tarkoituskin.