Lokakuu 2006

Havainto

15.10.2006 20:47

Illan Pendolino-havaintoja:
- S 8:n ensimmäinen runko 7x11 saapui Helsinkiin klo 17:11, n. 20 min myöhässä
- S 8:n jälkimmäinen runko 7x06 saapui Helsinkiin klo 17:20 ja kääntyi S 141:ksi, joka pääsi lähtemään 20 min myöhässä klo 17:29
- S 52 saapui aikataulussaan klo 17:26 rungoilla 7x15+7x13
- S 76:n ensimmäinen runko 7x03 saapui aikataulun mukaisesti klo 17:46
- S 76:n toinen runko 7x14 saapui Helsinkiin klo 17:54
- S 76:n erillisajosta johtuen 7x14 lähti S 59:ssä klo 18:37
- S 59:n jälkimmäinen runko eli 7x03 lähti klo 18:41
- S 79 lähti aikataulun mukaisesti, runkona 7x11

Lopputulos illan havainnoista: viidestä Pendolino-junasta kaksi kulki Helsingissä niinkuin on suunniteltu.

Lähettäjä: Simo Toikkanen

Kommentit

15.10.2006 20:53 calm Vielä matkanvarrella olevista S 56 nilkuttelee kuulemma kallistuksetta.
15.10.2006 21:18 Esa Leskinen Näitä juttuja lukiessa tuntuu käsittämättömältä, että täällä Hämeenlinnassa jaksettiin kansanedustajatasoa myöten mesota koko kevät pendolinopysähdysten loppumisesta. Tällaisten superjunien perään ei kyllä kannata itkeä!
15.10.2006 21:20 Oskari Väisänen Ehdit Simo ensin. :P Olin tänään Kouvolassa Kouvolassa kuvaamassa ja seuraamassa junaliikennettä. Laitan tähän hieman omia havaintojani Kouvolasta (suluissa aikataulunmukainen lähtö/saapumisaika): H 726 Kv-Kts lähti 15:57 (15:35), S8 (vaunut 1-6) lähti 15:50 (15:25), S8 (vaunut 7-12) saapui 15:53 (15:18) lähti 15:57 (15:25, 707 lähti 15:57 (15:48), S76 (vaunut 1-6) saapui 16:20 (16:15) lähti 16:26 (16:25), S76(vaunut 7-12) saapui 16:24 (16:15) lähti 16:34 (16:25), S7 kokonaisuudessaan saapui Kouvolaan muutamia minuutteja etuajassa ja S7 runko 7x17 (Jns) lähti 16:44 (16:39), S75 7x08 (Kuo) lähti 16:46 (16:44), P706 saapui 17:17 (17:10), H727 saapui 17:27 (17:12), IC2 114 lähti 17:31 (17:20), IC9 (Jns) 17:46 (17:43), IC77 (Ilm) 18:01 (17:48). Lisäksi IC2 107 lähti Lahdesta 13:14 (13:08), koska odotti Riihimäeltä tulevia matkustajia. H313 saapui Lahteen 13:10 (12:55).
15.10.2006 21:22 Oskari Väisänen Pieni korjaus: ...saapui 15:53 (15:18) lähti 15:57 (15:25) P707 lähti...
15.10.2006 21:23 Oskari Väisänen Ja vielä: Pyydän anteeksi tiedonannon epäselvyyttä. :)
15.10.2006 22:45 Teemu Sirkiä Pieni toive: Jos jaksaisitte laittaa näitä havaintojanne tänne http://julia.dy.fi , niin niitä olisi ehkä helpompi lukea ja hakea myöhemmin.
15.10.2006 23:35 Pauli Kyllönen S53:ssa tänään ainaki 2-pendo Oulun vuorossa ollu ja huomenna varmaankin S52:ssa takaisin.
16.10.2006 00:15 Lari Nylund S56 "nilkutti" kyllä ilman kallistusta, mutta Helsinkiin saavuimme aikataulun mukaisesti. Seinäjoelta lähdettiin 4 minuuttia myöhässä muun liikenteen vuoksi. Tampereelle saavuttiin etuajassa pari minuuttia ja jatkettiin aikataulun mukaan.
16.10.2006 00:55 Jape Ruotsalainen Tänään Aamulehden pilakuvassa kivimiehet odottavat nysseä. Taustalla hyytynyt pendolino. :) Itseä alkoi lauantaina naurattaa nämä hajoamiset, kun IC2:ssa tuli kuulutus, että kärrymyyntiä ei ole mahdollista järjestää teknisen vian vuoksi. Kärry päivysti jossain tietyssä paikassa junaa. Kovasti muitakin matkustajia nauratti, että lopulta hyytyvät jo myyntikärrytkin. :D
16.10.2006 07:48 Aki Grönblom Joo, mulle kävi sama viime viikolla "kärrymyyntikin jäi linjalle" ;)
16.10.2006 08:10 Sauli No joo... ehkä kannattas malttaa tehdä tällanen havaintotutkimus pitemmältä ajanjaksolta kuin yhden illan viidestä lähdöstä.
16.10.2006 08:51 Jouni Kärryjen luokkakorjaukset on taidettu jättää jo tekemättä, eikös kärrymyynti lopu ylipäätään lähiaikoina?
16.10.2006 09:40 Hannu Siitari Viime perjantaiaamuna (13.10.2006) pendolinojen talli taisi olla tyhjillään, koska aamujuna Helsingistä Joensuuhun (klo 7.12) ajettiin IC-rungolla, Kouvolan aseman monitorien mukaan numerolla IC7000. Veturina SR1, tulo Kouvolaan 14 minuuttia myöhässä.
16.10.2006 10:46 Lari Nylund Hannun veikkaus meni osittain pieleen, talli oli nimittäin täynnä. Loppuviikosta tosiaan useita vuoroja liikennöitiin korvaavalla kalustolla. Toivottavasti suunta olisi taas kohti parempaa. Valitettavan paljon on ollut ongelmia viime viikkoina, vaikka omalle kohdalle sattuneet junat ovatkin kulkeneet varsin täsmällisesti aikataulussa, pl. S91 reilu viikko sitten.
16.10.2006 11:30 Simo Toikkanen Hyvä huomio tuo Julia, en muistanut sen olemassaoloa lainkaan. Nyt on nuo eilisiltaiset Pendo-havaintoni laitettu sinne.
16.10.2006 12:27 rautatie Viime viikon loppupuolella runkoja oli 13. Normaalikiertoihin tarvittaisiin 15 runkoa. VR:llä on valmiit kierrot olemassa tilanteisiin, joissa runkoja on vähemmän kuin 15. Pendoja ajetaan IC-kalustolla ja IC:tä sinisillä vaunuilla.
16.10.2006 15:33 Kimmo Säteri Edellisiin havaintoihin liittyen: eilen Helsingistä lähteneessä IC9:ssä keulilla Susi. Ei kai Susia pitäisi kulkea oikoradalla - ainakaan normaalisti?
16.10.2006 15:40 Jouni Eihän siinä ole yhtään mitään erikoista. Joensuuhun ajetaan Sr1:llä kuten ennenkin.
16.10.2006 15:41 Jouni Imatran IC2-parissa on Sr2, mutta Joensuun junissa en ole itse ainakaan vielä nähnyt Sr2-vetureita.
16.10.2006 15:59 Oskari Väisänen Juu, kyllä Joensuun IC-junissa on ihan normaalista Sr1.
16.10.2006 17:27 tomi_ Sudet laukkaavat idän Intercityjen edessä aivan kuten ennenkin. Ei taida oikoradan hyöty aivan maksimoitua tällä kalustolla? :) Muuttuneeko käytäntö edes sitten joskus vuonna 2010, kun Lahti-Luumäki -tasonnosto on valmis?
16.10.2006 18:36 Lauri Marjamäki Toisaalta, eivätpä ne idän intercityt muuttuisi kuin ehkä 10-15 minuuttia nopeammiksi jos niitä vetäisi sr2. Ei semmoisesta muutoksesta ainakaan 99% matkustajista olisi mitään hyötyä.
16.10.2006 18:42 Timo Salminen Vielä pendolinoista. Olin tuossa viime keskiviikkoaamuna 11.10. lähdössä Ri:ltä käymään Hgissä. Istuin R-junassa klo 8.50 (9656), kello oli jo yli lähtöajan ja vielä seistiin. Sitten konduktööri kuulutti jokseenkin näin: "Lähetään hetken päästä jatkamaan. Meillä ilmeisesti tulee pendolino tästä ohi, ja pendolinothan on aina aikataulussa. Me tässä nyt vaan odotellaan, että se sujahtaa ohi ja lähetään sitte perään." (Kirjoitettu muistiin muutamaa minuuttia myöhemmin.) Pendolino tuli ja meni kohta, lähdimme 8.55 ja olimme Hgissä lähes aikataulussa.
16.10.2006 20:25 Hyvis Samaa mieltä tuon kommentin "15.10.06 22:45 " kanssa. Varsinkin tänne etusivulle voisi laittaa erikoiemmat maininnat, vaikka onnettomuudet ja erikoisvuorot. Kun tuo etusivu täyttyy muutenkin niin nopeasti, ettei meinaa perässä pysyä.
16.10.2006 22:56 jpl Viime lauantaina ajettiin ainakin S126, S133 ja S144 IC-kalustolla. Ja tiedoksi vielä kaikille, että pendolinoa korvaavan junan numero on muotoa 70xxx jossa xxx on alkuperäisen pendovuoron numero. Esim. S 1 -> 70001, S 144 -> 70144 jne.
17.10.2006 08:39 Jarkko Korhonen Olen tehnyt havainnon, että rantarata pysynyt jokseenkin aikataulussa mutta tosiaan Pendoja on mennyt harvemmin kuin normaalisti. Tämä näin mutuheittona vailla junien aikojen ja tyyppien kirjailua. Ainakin yksi IC2 oli tosin Pendoksikin muuttunut.
17.10.2006 09:55 Jouni Mahdollisesti 145, joka kulkee perjantaisin Pendolinona 157 suunnitellusti?
17.10.2006 13:18 sampo Vuonna 2010 Joensuuhun menevät IC-junat vedetään uusilla sähkövetureilla (Sr7000), joiden hankinnasta ei ole kerrottu kenelekään. Tämän jälkeen Imatra Helsinki väli taittuu puolessa tunnissa, Riihimäen kautta ja vielä sinisillä vaunuilla, joissa on mukava istua ja tupakkaa saa polttaa missä haluaa... tämä on salaista tietoa...
17.10.2006 17:58 Oskari Väisänen Sampo: Kumpa näin olisikin. :) Ei sen matkanopeuden niin päätähuimaava tarvitse olla, mutta siniset vaunut voisivat olla liikenteessä. Tuosta tupakanpolttoasiasta en ole kylläkään samaa mieltä. Mielummin savuttomia junia tai tupakkakopit erikseen.
17.10.2006 22:23 Arttu Kosonen Olisin sellaisen kannalla, että jos tuohon etusivulle laittaisi vaikka jonkun linkin Juliaan? Se on todella hyvä systeemi, mutta aika lailla varjoon jäänyt (itsekin vasta tajusin sen olemassaolon). Juuri kaikenlaiset myöhästymiset, kokoonpanomuutokset ym. yleisemmät poikkeukset voisi laittaa sinne. Miten olisi?