Lokakuu 2006

Havainto

13.10.2006 14:06

Kemijärven rautatieliikenteestä osaratkaisu
13.10.2006

Lapin liitto ja liikenneministeriö ovat päässeet osaratkaisuun Kemijärven junaliikenteestä. Suunnitelman mukaan Kemijärven matkustajaliikenne muuttuisi ostoliikenteeksi, jonka hinta ensi vuonna on 360 000 euroa. Kemijärven kaupunki sitoutuu maksamaan mahdollisia tappioita 36 000 euroa.

Liikenne jatkuisi nykyisillä liikennejärjestelyillä eli päiväjunalla ensi vuoden loppuun. Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen nimeää ensi viikolla työryhmän selvittämään laajemmin pohjoisen liikenneratkaisuja.

Lähde: YLE-Lapin Radio http://lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/uutiset?opendocument&pageid=ContentFEE0F

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

13.10.2006 14:25 Epa Miksiköhän Rovaniemi-Kemijärvi -välillä ei käytetä mainioita tsekkiläisiä kiskobusseja, kuten esim. rataosuuksilla Joensuu-Nurmes ja Iisalmi-Ylivieska? Rovaniemelläkin on radan varrella merkittäviä matkailukohteita ja asuinalueita, joilla kiskobussi voisi näppärästi pysähdellä vaikka vain tarvittaessa. Tälläisiä hyviä rataseisakkeen paikkoja olisivat Rovaniemen kirkko, Ounaskoski camping, Ounasvaaran hiihtostadion, Saarenkylä ja Napapiirin Saarentuvat.
13.10.2006 14:50 Simo Toikkanen Yksi syy Dm12-vaunujen käyttämättömyyteen on se, että niitä hankittiin alun perin aivan liian vähän. Mielenkiintoista muuten, että aikaisemmin itsensä täysin kannattava yöjuna muutetaan näin kannattamattomaksi päiväjunaksi, jonka kustannukset peritään kunnilta...
13.10.2006 15:11 Tapani Kunnas Toivottavasti ministeri osaa nimetä sellaisen työryhmän, joka oikeasti selvittää asioita, eikä käy kuten esim. terveydenhuollossa tuntuu olevan tapana, että rahat poltetaan lukemattomiin selvityksiin, joista ei lopulta ota se kuuluisa Erkkikään selvää, eikä itse asiaa saada lopulta ollenkaan hoidettua.
13.10.2006 15:11 Sakari Kestinen Ja Kemijärven asemaltakin voisi jatkaa vielä ainakin Kemijärven keskustaan, Pajulaan, ehkä jopa Sallaan asti :)
13.10.2006 15:33 Move off Roi-Kjä -moottorivaunut kuuluvat siihen 16:n Dm12-vaunun lisäoptioon, joka jäänee käyttämättä. Muita vuoden 1994 paikallisliikenneselvityksessä mainittuja rataosia, joilla uusilla vaunuilla (jotka alunperin piti olla Dm11-sarjaa) kaavailtiin liikennöitävän ovat Kokemäki - Rauma, Jyväskylä - Saarijärvi, Pieksämäki - Savonlinna, Nurmes - Kontiomäki ja Kontiomäki - Ämmänsaari.
13.10.2006 19:33 Nalle Fyrqvist Move on: Kun sanoit, että Dm12:sta on 16 vaunun lisäoptio, niin onko sinulla tai kenelläkään muulla tietoa mihin väleihin ne 15 muuta vaunua sijoitettaisiin,jos liäoptio käytettäisiin, tulisiko mahdollisesti Porvoo-Kerava välille yksi Dm12?
13.10.2006 20:11 pjh Porvoon henkilöliikenne tuskin palaa kymmeniin vuosiin. Kemijärven liikenne sitoisi kaksi vankaa - ja sitten olisikin varmaan järkevää ajaa useampi vuoro päivässä. Enemmän kuin Porvoon lättiä toivoisin liikenteen henkiinherättämistä paitsi jo mainiltulle Kemijärvi-Salla välille, myös Kontiomäki-Nurmes ja Haapajärvi-Jykylä -väleille. Ja toki myös Uuteenkaupunkiin.
13.10.2006 22:12 Move off Lisävaunut olisi 12 vuotta sitten julkaistun selvityksen mukaan tarkoitus asettaa mainitsemilleni rataosille, pl. Pm-Sl ja Nrm-Kon-Kaj, joilla piti alunperin liikennöidä jo ensimmäisen tilaussarjan vaunuilla. Muutama muukin rataosa suunnitelmaan sisältyi, mutta Porvoon rata ei ollut niiden joukossa. Tarkemmat tiedot ensimmäisen vaiheen liikennöintisuunnitelmista on Resiinassa 1/95. Jos Dm11-vaunut olisivat kelvanneet VR:lle, ne olisivat nyt olleet jo 10 vuotta liikenteessä.
14.10.2006 00:09 Epa Lahti-Heinola -radalla pendelöivä Dm12 olisi myös upea liikennepoliittinen veto. Yhdessä Kerava-Lahti -oikoradan vaikutuksen myötä, taittuisi junamatka Helsingistä Heinolaan melkein tunnissa. Itä-Hämeen joukkoliikenteellisen profiilinnoston yksi hyötyjä ja primus motorkin voisi olla Vierumäen urheiluopiston vetovoimalle rakentuva matkailuelinkeino. Ymmärtääkseni Päijät-Hämeen maakuntakaavaan on tehty alustava aluevaraus Lahden ja Mikkelin väliselle oikoradalle, joka kulkisi Heinolan kautta. Taitavasti hoidettu taajamajunayhteys Lahti-Heinola -välillä loisi ehkä poliittisesti suotuisampaa ilmapiiriä kaavaillulle Lahti-Mikkeli -oikoradalle. Veikkaan, että lähivuosina on päättäjiemme edessä valinta kahden kauaskantoisen liikenneinvestoinnin: Lusi-Mikkeli -moottoritien ja Lahti-Mikkeli -oikoradan välillä.
14.10.2006 12:07 Aki Grönblom Tämän päivän (14.10) hesarin mukaan maan hallitus oli suostuvainen jatkamaan makuuvaunuliikennettä vanhoilla sinisillä vaunuilla, mutta lapin liitto ei tähän suostunut, vaan halusi aikataulusyistä että liikenne järjestetään taajamajunilla. Liikenten jatkamista vaadittiin ja perusteltiin lappalaisten toimesta kerta toisensa jälkeen matkailijaliikenteellä, mutta tämän päätöksen valossa taas nähädään, että ihan alueen asukkaat siellä omaa etuaan ajoivat. Matkailijat joutuvat nyt vaihtamaan Rovaniemellä junaa, jotta muutama hassu Kemijärveläinen saa matkustaa haluamaansa aikaan. Että semmoinen junakapina tällä kertaa, lopputulos oli tulkintani mukaan se, että lapin liitto itse aiheutti makuuvaunyhteyden loppumisen itsepäisyydellään. T: nimim. "kuntaremontti vauhtiin"
15.10.2006 00:46 Epa Mikäli Rovaniemen ja Kemijärven välisten päiväjunien lukumäärää lisättäisiin nykyisestä, syntyisi huomattava ongelma kilpailuasetelmassa bussiliikenteen kanssa. Kyseisen välin bussivuorojen merkittävä funktio on tarjota vaivaton maakuljetus Rovaniemen lentoasemaa käyttäville matkustajille. Rovaniemi ja Kemijärvi -rata kulkee lähimmillään usean kilometrin päässä lentokentästä. Nykyisellään, kun rataseisaketta ei ole esim. Nivavaarassa tai Saarenkylässä, aiheuttaa junan käyttäminen lentomatkustajalle n 20 km ylimääräisen lenkin Rovaniemen keskikaupungin kautta. Jos bussiliikenne jää tappiolle kilpailussa junaliikenteen kanssa niin, että bussivuoroja joudutaan karsimaan, ovat siis häviäjiä myös lentomatkustajat.
15.10.2006 11:48 pjh No jopas heitti Eero kummallisen kommentin! Ehkäpä VR:n tulisi pääkaupunkiseudullakin luopua matkustajien kuljettamisesta, nämä kun joutuvat nyt vaihtamaan Tikkurilassa junasta bussiin? Kyllä Pohjois-Suomessakin on käyttöä sekä rautatie- että bussiliikenteelle.
15.10.2006 18:32 Epa Kaikin mokomin kannatan, että Kemijärven ja Rovaniemen välillä kulkisi useita päivittäisiä junavuoroja. Halusin ottaa esille asiaan liittyvän lentoliikenteen näkökulman, koska en ole huomannut sitä muualla mainitun. Lentolippujen hintakilpailun myötä Rovaniemen lentokentän käyttäjiksi näyttäisi vakiintuneen kokonaan uudentyyppinen, kasvava asiakasryhmä, joka vaatii myös maakuljetuksilta edullisuutta ja sujuvuutta.