Lokakuu 2006

Havainto

04.10.2006 16:56

R ei välttämättä saakaan kilpailijoita kotimaan rahtiliikenteeseen vielä ensi vuoden alusta. Virolaisen Spacecom-yhtiön aie aloittaa rahtikuljetukset Suomen rautateillä uhkaa tyssätä tai vähintään viivästyä lupahakemuksen puutteisiin.

Rautatieviraston ylijohtajan Kari Alppivuoren mukaan yhtiöltä on pariin otteeseen pyydetty hakemuksen liitteeksi lisätietoja, joita ei kuitenkaan ole saatu. Viimeinen määräaika niiden toimittamiselle umpeutui jo kesäkuussa, eikä yhtiöstä sen jälkeen ole otettu Rautatievirastoon yhteyttä.


Spacecom eli SRW Rail on hakenut toimilupaa kuljettaakseen venäläisen Severstal-yhtiön rahtia eli lähinnä rautamalmipellettejä Kostamuksesta Kokkolan satamaan.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=200616885&rss=4

Lähettäjä: Juha Paulavuo

Kommentit

04.10.2006 16:58 Teemu Lokka heh, suomen sisänen rahtiliikenne avautuu niin firma haluis kuskata venäjältä tulevaa tavaraa. käsittääkseni vejänkuljetuksiin vr:llä on monopoli viel monta vuotta ...
04.10.2006 18:15 jpl Itseasiassa tilanne on duopoli ;) Tarkoitan siis, että rajan yli saa ajaa vain RZD:n tai VR:n veturilla.
04.10.2006 18:17 jpl Esim. näin se homma pelaisi: Yhtiö S ajaa Kostamukselta Kivijärvelle, josta VR tai RZD siirtää malmijunan vetureineen Kivijärveltä Vartiukseen ja Yhtiö S jatkaa sitten matkaa Kokkolaan omilla koneillaan.
04.10.2006 19:04 VR-76 Ei ehkä taida VR tai RZD antaa veturiaan kilpailijoilleen...
04.10.2006 20:41 Che Ei mikään este: Heitetään vaunut rajan yli.
04.10.2006 21:43 Ari P Heh. Ja kun vaunuletka ei heittäessä jollakin kerralla menekään kokonaan rajan yli, niin siihenhän se sitten jää. Silloinhan yhtiö S ei uskaltaisi letkaan koskea, ettei rikkoisi lakia. :)
04.10.2006 21:55 Teemu Lokka oliskos ollu et hesarista luin et VR:llä on joku diili et sillä on yksin oikeus kuskata se lasti vartiuksesta kokkolaan. jonka takia noita malmi kuljetuksia ainoastaan hoitaa vr...
04.10.2006 22:48 Dakkus Juu, on vielä joulukuun viimeiseen asti. Mutta sitten avautuu rataverkko tavaraliikenteen osalta, eli tuollaisia rajoitteita ei enää ole.
04.10.2006 23:01 Arto Jos VR:llä on joku diili malminkuljettamisesta niin ei siihen mikään rautatieliikenteen kilpailun vapauttaminen vaikuta!
05.10.2006 10:18 Move off Ajatus oman tavaran kuljettamisesta omilla junilla (Spacecom on Severstalin tytäryhtiö) on muuten kaikin puolin järkevä, mutta esteenä on Suomen ja Venäjän välinen rautatierajasopimus, joka takaa VR:lle yksinoikeuden idän liikenteen harjoittamiseen. Tämä olisi Spacecomissa pitänyt ottaa huomioon jo ennen lupahakemuksia, mutta ehkä he vain yrittivät kepillä jäätä.
06.10.2006 18:36 thartone VR-monopoli tuhoaa syövän tavoin suomen rautatieliikenteen, missä vr lopettaa liikennöimisen, laitetaan perästä kiskot rullalle ja näin estetään ketään pääsemästä operoimaan edes kiskolle jossa ei liikennettä. Pääradat pysyy vr:n "hallussa" perusteena että muut operaattorit kuorii kerman päältä. Monopoli on monopoli ja se aiheuttaa yhteiskunnallisia tappioita. Paras ratkaisu on sallia välittömästi kilpailu sekä tavara että henkilöliikenteessa. Vr:ltä puuttuu kyky aistia alueellisia tarpeita ja mahdollisuuksia juuri niinkuin kansantalouden perusteissa opetetaan monopolista.
06.10.2006 19:51 Arto Valtion liikelaitos on jo ajatuksenekin sairas, mutta valtio voi olla palveluntuottajana ihan hyvä mikäli ei näitä liiketaloudellisia vaatimuksia olisi! Epäilen kyllä suuresti ettei yksityiset operaattorit ole VR:ää kiinnostuneempia ajamaan kohtuullista voittoa tuottamattomia linjoja, vaan niillä on vähintään yhtä kovat tuottavuus vaatimukset, ellei jopa kovemmat. Jonkun rahathan ovat toimintaan sidottu ja sijoittajat eivät tunnetusti ole lainkaan kiinnostuneita pääseekö joku mummu ja pappa takahikiältä sujuvasti kunnallisten palveluiden luokse, vaan ainoastaan sijoittamalleen pääomalle saatavasta mahdollisimman suuresta tuotosta!
09.10.2006 01:06 Dakkus Arto: Kysymys tässä kuuluukin, että onko VR:llä jokin erityinen sopimus, vai tarkoitetaanko tuolla vain sitä, että tällä hetkellä RZhD ei saa liikennöidä Suomen rataverkolla muuta kuin sen minkä raja-alueen järjestelytyöt vaativat. Nythän nimitäin VR:llä on yksinoikeus tavaran kuskaamiseen Vartiuksesta Kokkolaan aivan samoin kuin sillä on yksinoikeus ihmisten kuskaamiseen Helsingistä Rovaniemelle raiteita pitkin. Se yksinoikeus voi ihan hyvin toimia myös ilman mitään erityisempää sopimusta kuin tuo laki, joka on tosiaan tavaraliikenteen osalta muuttumassa aivan juuri.