Lokakuu 2006

Havainto

03.10.2006 18:18

Entinen Jokioisten Rautatien Tubize -höyryveturi nro 5 on tänään saapunut onnellisesti laivalla Turkuun ja edelleen maantiekuljetuksena Minkiölle. Ajokuntoisella veturilla on tarkoitus tehdä vielä koeajoja tämän vuoden puolella sekä talven aikana joitakin muutostöitä.

Lähettäjä: Marko Laine

Kommentit

03.10.2006 20:32 JR Hieno juttu, veturi nimeltään Orion on taas Suomessa! Mitenkäs MRY:llä oli muuten tuohon kauppaan varaa? Myydäänkö jotain MRY:n ainutkertaista antikvaarista Suomi-rautatiekalustoa rahoituksen takia puolestaan jonnekin muuanne?
03.10.2006 20:46 Marko L. Veturi ei ole MRY:n eikä JMR:n omistuksessa, vain sijoituspaikaksi tulee Jokioinen. Joten mitään ei tämän uuden tulokkaan vuoksi myydä pois.
03.10.2006 23:26 Jorge Kuvia ja tekstiä MRY:n sivulla: http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/jmr/jm_index.htm
03.10.2006 23:28 JR Tämäpä on lohduttava tieto! Ymmärtääkseni esim. "Kowan Teknolokian Päivillä" Vesilahden Rämsöössä aiempina vuosina yleisöajoissa ollut 1940-luvun alun Kolmannessa Valtakunnassa valmistettu hyvin spesiaali A.D.Strüverin valmistama kapearaidemoottoriveturi tyyppiä Schienen-Kuli on myyty yksityisen omistajan taholta melko helppoon hintaan Saksaan. Ja on liikkunut juttuja, että MRY:n T9-veturille http://vaunut.org/kuvasivu/11642 olisi ottajia. Ei kyllä ainoaa Suomi-T9:ä saa antaa pois. Ja onhan Höyryveturipuistossa toinenkin, Virkkalan-Ojamon rautatien metrinen höyryveturi, jolle olisi varmasti ottajia vaikkapa Saksassa. Mutta ei ei...
03.10.2006 23:38 Arto Tänne Lohjalle se veturi! Sopis vaikkapa Lohjantähteen(kauppakeskukseemme) hyvin ja siellä sisätiloissa se säilyisikin hyvin.
03.10.2006 23:48 JR Lohjan veturi on siis tällainen http://vaunut.org/kuvasivu/1921 ja perässä on tuon pitkähkön kalkkiradan "konduktöörivaunu".
03.10.2006 23:58 Arto Jo on koinsyömän ja aika massiivisen näköinen veturi. Aattelin et se olis joku siro pikkuveturi, mutta onkin tollainen mahoton möhkäle, mutta toivottavasti pysyy ainakin Suomessa eikä joudu mihinkään nahkahousu maahan.
04.10.2006 00:03 JR Kyllä täältä V-orgista löytyy mitä vain tarvitaan. Täällä aiemmin mainitsemani hävitetty Suomi-Schienen-Kuli: http://vaunut.org/kuvat?kuvaus=&paikka=r%E4ms%F6%F6&tyyppi=0&kuvaaja=0 Olisi kyllä ollut hieno ja helppo junasysteemi esitellä "puutarharatoja". Tällaiset ovat olleet joskus kansakunnan teollisen kehityksen tukipilareita, vaikkei uskoisi! Suurimman työpanoksensa tämäkin veturi on tehnyt G.A.Serlachius Oy:n Mäntän paperi-, selluloosa- ja konepajateollisuuden hyväksi toisen maailmansodan vuosina. Ilman tätä veturia olisivat GAS:n vuorineuvokset olleet helisemässä. Nyt näyttää lähinnä huvilaitteelta, mutta tällä on tehty ihan oikeaa työtä ankarissa olosuhteissa.
04.10.2006 00:17 Arto Tuossa Lohjan veturin kuvassakin on se ongelma ettei sitä oikein haulla löydä, ellei älyä sitä Haapamäkeä tarjota hakuehdoksi ja silläkin ehdolla löytyy varmaan aika monta kuvaa. Toi linkki ei toimi ainakaan mulla.
04.10.2006 00:27 Arto No alkoihan se toimimaan kunhan poisti oudon hakuehdon, joka oli jotenkin jäänyt tms. Aika hupaisan näköinen vehje on kyllä kyseessä ja onkos aparaatti nyt jossain Saksassa, kuten kuvienkin kommenteista voisi päätellä? Kuinkas pitkää matkaa "kisko orjalla" on tavaraa kuljetettu sen työvuosina?
04.10.2006 19:28 TommiH JR;onko tuo pikkuveturi ollut käytössä sillä turveradalla mäntässä?
04.10.2006 20:39 tane Arton mainitsema vanhojen hakuehtojen 'muistaminen' on kyllä jostain syvältä, minne päivä ei koskaan ole paistanut! ;) Ikinä sitä ei tarvitse, mutta jatkuvasti siitä on riesaa.
04.10.2006 23:54 JR Arto: Schienen-Kuleilla on tehty tärkeää päivystys/järjestely/vaihtotyötä kevytrakenteisilla tilapäisillä raiteistoilla, jonne ei raskailla höyryillä ole ollut asiaa. Junanvedossa tällainen ei tietenkään ole mistään kotoisin, mutta lyhytmatkainen vekslailu sinne-tänne on ominaista. Veturissa on sitäpaitsi kahvat, jolla sen voi miesvoimin nostaa tarvittaessa "töiden jälkeen" vaikkapa radalta sivuun. Tommi: Seppälän turvesuolla toisen maailmansodan aikana käytettiin. Oli siellä muitakin keveitä moottorivetureita, ns. autovetureita, joita saatiin ostaa Tanskasta. Näillä pienillä "autovetureilla" kasatut polttoturvejunat ajettiin sitten suoratapihalta kilometrien päähän tehtaalle höyryveturivetoisesti.
05.10.2006 12:08 Leksa Heh, oltiin M/S Isabellalla seisontapäiviä viettämässä Turun länsisatamassa. Olin yöllä vahdissa komentosillalla ja katselin kun Estraden pakitteli laituriin, mutta enpä edes aavistanut että tuollaista lastia sisältönä...
11.10.2006 19:47 JR Eikös jo Orionin eli JFR5:n kuvan voisi joku tänne vorgiin lisätä? Onko kellään? Toki MRY:n sivuilla siitä kuva jo on, mutta ei täällä...
19.10.2006 20:36 JR Aikaisemmin (03.10.06) tässä kirjoitin että "ymmärtääkseni", kun mainitsin erään veturin ulkomaille siirtymisestä. Täällä siitä kerrotaan lisää http://www.yhdistykset.toijala.fi/veturimuseo/jakaja.html ja jäsentiedote 2/2005: "Seuraa on työllistänyt muun muassa museon ensimmäinen kapearaideprojekti. Noin vuosi sitten tunnettu kapearaidekaluston harrastaja Arttu Manninen ilmoitti kiinnostuksestaan luopua osasta omistamastaan kalustosta. Museoveturiseura päätti helmikuun vuosikokouksessaan ostaa Manniselta Move1a-veturin (39/1947) siten, että osan 1000,00 euron kauppahinnasta maksaa seura ja osan yksityisomistukseen halukkaat jäsenet. Mainittakoon, että seura olisi ollut kiinnostunut myös 600 mm:n Schienen-Kuli-veturista, mutta olimme sen suhteen liian hitaita, ja veturi päätyi alkuperäiseen kotimaahansa Saksaan."