Lokakuu 2006

Havainto

02.10.2006 16:26

Lumipalloefekti tuli taas kerran koettua: junamatka Oulusta Iisalmen kautta Pieksämäelle viivästyi heti lähdössä, kun IC 41 (aikataulunmukainen saapumisaika Ouluun 12:23) saapui 12 min myöhässä eli 12:35, jolloin P 978 pääsi lähtemään 12:38 (aikataulun mukaan 12:35), ja syistä, joita en tiedä, oli se Iisalmessa jo tuntuvasti myöhässä eli noin 16:15 (aikataulun mukaan 15:52) ja sitten tietysti IC 78 olisi päässyt lähtemään myöhässä klo 16:20 (aikataulun mukaan 16:10), mutta vielä tuli lisäviivettä, kun sähköveturi piti vaihtaa toiseen. Poisvaihdetun veturin tyyppiä ja numeroa en valitettavasti tiedä, kun istun aivan junan toisessa päässä 2. kerroksessa eikä täältä näe edes muille raiteille, kun toisella puolella näkymän peittää tavaravaunuletka ja toisella puolella 978:n runko. Kello on nyt 16:26 ja hetki sitten humahti ilmastointi päälle, joten eiköhän tästä kohta lähdetä.

Lähettäjä: Tapani Kunnas

Kommentit

02.10.2006 16:33 Jouni Kontiomäen kauko-ohjauksen valmistuminen parantanee tilannetta piakkoin.
02.10.2006 16:40 Tapani Kunnas Näin varmaan. Sitä paitsi mihinkäpä tässä valmiissa maailmassa kiire olisi :)
02.10.2006 16:58 Pauli Kyllönen Sekin voi olla syynä että jossain Ylivieska-Oulu välillä voi olla vielä viikonlopun jäljiltä nopeusrajoitukset niin eivät voi ajella sitä radan sallimaa 140 km/h:ssa.
02.10.2006 17:43 Tapani Kunnas No se voi olla syynä tuon IC 41:n myöhästymiseen, mutta P 978 myöhääntyi aivan muista syistä, koska se kuitenkin lähti Oulusta lähes aikataulussa. Mutta kuten sanottu, ei tässä jäniksen selässä olla... nyt ollaan jo lähellä Suonenjokea eli matkaa Pieksämäelle ei ole enää paljon jäljellä. Matkustaja vaan on kovin vähän: Oulusta Kontiomäelle olin yksin vaunussa, Kontiomäki-Iisalmi välillä oli sentään toinenkin matkustaja samassa vaunussa ja nyt Iisalmen ja Pieksämäen välillä Edb:n yläkerrassa on tasan kaksi matkustajaa.
02.10.2006 17:43 Vek89 En tiedä sähköveturin vaihdosta, mutta Nom-vankivaunun nosto on ainakin 78:n keulaan, joten se aiheuttaa lisää myöhästymistä 78:lle. Ja tuon 978:n myöhästyminen matkalla on aika yleistä, johtuneeko sitten vastaantulevasta liikenteestä tms. Sama homma on myös 980:n kohdalla.
02.10.2006 17:45 Pete T Ainakin Kontiomäen molemmin puolin on nopeusrajoitus 20 km ja nimenomaan tuon kauko-ohjauksen vuoksi; kolmioradalta Kontiomäen asemalle ja asemalta eteläänpäin. Tasoristeyksissä on miesvartiointi kun laitteita uusitaan jne.
02.10.2006 18:52 Ari P Tapani: Omankin kokemukseni mukaan, kun olen kolme kertaa matkustanut Kajaanin ja Oulun välin (P 73, P 80 ja P 84), sillä osuudella on ollut melko vähän matkustajia. Toivotaan, että henkilöliikenne kyseisellä välillä kuitenkin säilyy myös tulevaisuudessa, onhan se tärkeä yhteys Itä- ja Pohjois-Suomen välillä.
02.10.2006 19:59 Lari Nylund Seinäjoki-Oulu välillä myöhästymiset johtuvat rataverkon huonosta kunnosta ja siihen liittyviin ratatöihin. Oulu-Iisalmi välillä taas sähköistys- ja ratatyöt ovat syynä. Molemmilla rataosilla yksiraiteisuus tuo oman lisänsä myöhästymisiin, kun pelataan viime aikoina tutuksi tullutta dominoa myöhässä kulkevilla junilla. Juniahan on toki helpoin syyttää, mutta melko usein syy löytyy jostain muualta kuin junista.
03.10.2006 15:05 Tapani Kunnas Nyt ollaan paluumatkalla ja 971 tuli Iisalmesta Kajaaniin saakka nätisti aikataulussa, mutta Kajaanissa sitten jäätiin odottelemaan Oulusta saapuvaa 987:aa. Kello on nyt 15:05 eli matkaa olisi pitänyt jatkaa jo 16 minuuttia sitten, mutta jostain syystä ei ole saatu mitään kuulutusta viivästyksen odotettavissa olevasta kestosta. No, eipä tässä edelleenkään ole kiirettä - valmiissa maailmassa :)
03.10.2006 15:17 Tapani Kunnas No nysse tuli. Kello on 15:16 ja 978 saapui - ja saman tien lähdettiin mekin, 27 minuuttia myöhässä. Näissä oloissa tätä tuskin saadaan Ouluun mennessä kurottua kiinni, varmaan käy vastoinpäin.