Artikkelihaku

Resiina 1/2024

Kansi 3/2021

  • Rankka rutistus – itsepurkavan vaunun kehitystyö
  • Matkustajavaunu Ek 1004 kunnostusmatkalla
  • Torpedotuuletin
  • Junalla Pekingistä Pjongjangiin ja takaisin
  • Leveäraiteisten höyryvetureiden käyttö Suomessa vuonna 2023
  • Tasoristeys-palsta

Zephir-vaihtotyötraktorit

Faktaruutu [2]

Littera: Dk
Valmistaja:
Zephir S.p.A, Italia
Tyyppi: LOK 20.450
Paino: 35 t
Vetovoima: 200 kN
Moottorin teho: 325 kW
Suurin nopeus: 30 km/h

VR otti loppuvuodesta 2009 koekäyttöön kaksi kumi- ja teräspyörillä varustettua italialaista Zephir-vaihtotyötraktoria. Lokotraktoreiksikin (englanniksi locotractor) nimittyjen työkoneiden avulla kehiteään uusia ratkaisuja vaihtotöiden suorittamiseen suurilla ratapihoilla. [1]

Historia

Kaksineuvoiset teräs- ja kumipyörillä liikkuvat ajoneuvot ovat keksintönä jo vanhoja. Kumipyöriltä teräspyörille muutettuja rata-autoja on Suomessakin ollut käytössä ainakin 1900-luvun alusta lähtien. 1950- ja 60-lukujen taitteessa VR:llä otettiin kokeilumielessä käyttöön alaslaskettavilla teräspyörillä varustettuja kuorma-autoja [3]. Nämä ratkaisut eivät kuitenkaan yleistyneet ennen 1980-lukua, jolloin normaaleja kumipyöräkaivinkoneita on alettu varustaa kiskopyörillä. Edellä mainitut sovellukset ovat kaikki ratatöihin tarkoitettuja, eikä niissä vaadita suurta vetovoimaa.

Rakenne

Vaihtotyötraktori on rakennettu järeälle teräsrungolle, jotta ulkomitoiltaan melko pienikokoiselle koneelle saadaan vaihtotöissä riittävä vetovoima. Koko rungon levyinen ohjaamo on sijoitettu laitteen etupäähän, moottori apulaitteineen taas kapeaan konesuojaan traktorin takapäähän. Vetovoima välitetään kumipyörien avulla myös kiskoilla liikuttaessa, jolloin kitkakerroin saadaan pidettyä korkeana ja vetovoima laitteen kokoon nähden suurena. Alaslaskettavat teräspyörät on toteutettu kaksiakselisina teleinä, jotta pienikokoiset pyörät kulkisivat luotettavasti vaihteissa.

Rungon etupäähän on asennettu normaali Vapiti-kytkin, takapäässä on veturin valmistajan oma vaihtotyökytkin. Traktorit on varustettu normaaleilla jarrulaitteilla. VR:lle toimitetuissa traktoreissa on tehty muutoksia ja erikoisvarustelua Suomen vaihtelevaa ilmastoa silmälläpitäen. Hytin varusteisiin kuuluvat mm. Webasto-polttoainelämmitin, ilmastointi ja lämmitetyt penkit. [4]

Tuomas Haikonen
60965

Lokotraktori talvitesteissä Raumalla

Käyttö

Vaihtotyötraktori liikkuu kumipyörillä tavallisen ajoneuvon tapaan, jolloin se voi esimerkiksi yhdistettyjen kuljetusten terminaaleissa siirtyä joustavasti raiteelta toiselle tai vaunuletkan päästä päähän. Traktoria ohjataan kumipyörillä liikuttaessa ohjauspyörällä hytistä, teräspyörillä liikuttaessa joko hytissä olevien kiinteiden hallintalaitteiden tai kannettavan radio-ohjaimen avulla.

Valmistaja lupaa vetokyvyksi tasamaalla 4000 t ja kolmen promillen nousussa 2460 t. Käytännössä traktorilla on vedetty talviolosuhteissa 1600 tonnin junia Rauman satamasta tavararatapihalle.

VR on koekäyttänyt vaihtotyötraktoreita sekä helnkilöliikenteessä Helsingin Ilmalan varikolla että tavaraliikenteessä Rauman ja Haminan ratapihoilla.

Yksilötiedot

Littera Numero Luovutus Sijoituspaikat
Dk 90 10 9982 001-0 12/2009 Ilmala
Dk 90 10 9982 002-8 2009 Rauma, Hamina

Lähteet

[1] Kaksilla pyörillä. Linked, 2010, nro 3, s. 2. ISSN 1798-5129

[2] Zephir S.p.A: Products: LOK 20.450. Viitattu 4.11.2010. http://www.zephir.eu/en/products/24/20-450-1

[3] Eonsuu, Honkanen, Pölhö. Suomen veturit osa 2. Helsinki, 1995, s. 107. ISBN 952-5060-02-0

[4] Zephir LOK 20.450 tested in arctic conditions. Viitattu 4.11.2010. http://www.youtube.com/watch?v=KN9ilcZaYMI